• Suzanna

Kan man överkonsumera Samarin?

Har en hemsk halsbränna som inte ger med sig varken med nötter, mineralvatten eller havregryn. Samarin hjälper men jag undrar hur mycket man kan dricka på en dag? Tror ju inte det kan vara speciellt farligt i och för sig, men om någon vet någon övre gräns så tala gärna om det.

Kram

/ Suzanna

• Svar på tråden Kan man överkonsumera Samarin?
  • Suzanna

Flyttar upp mig...det bränns ju i halsen

• Soffie

Fick besked av barnmorskan jag inte skulle äta förmycket samarin när jag var gravid.(glömt varför tyvärr) Fick nått annat medel som funkade jättebra istället. Fråga på apoteket eller på mvc.

• Lilla Li

vill gärna veta också, så jag knuffar lite till

• Dantes matte

Min bm sa att det inte var bra med för mycket samarin då det innehåller mycket salt. Det finns medicin på apoteket för halsbränna, både piller och flyttande. Jag har precis börjat med nån flytande skitäcklig medicin men den funkar i alla fall!

• Inger

Vet inte om man kan överkonsumera samarin, men om det inte hjälper dig så prova att köpa Gaviscon (stavn?) på apoteket. Finns som flytande och tuggtabletter. Det är supereffektivt, i alla fall på mig. En varning för smaken dock. Det är kriminellt äckligt då någon grym människa fått för sig att smaksätta det med hallon, citron och vanilj. Ihop...
    lycka till!

• Suzanna

Okej! Vi håller tråden levande- jag ska ringa till KK senare idag och ta reda på det

• Suzanna

Oki Får bege mig till apoteket och fråga alltså.

• Soffie

Gaviscon hade jag funkade jätte bra... Salthalten var det ju som kunde rubbas med samarin!!

• vanja77

"Kontinuerligt bruk av stora doser Samarin kan leda till alkalos och innehållet av tartrat kan i sällsynta fall verka milt laxerande. "

det står dock inte vad som betecknas som "stora" doser

Inf finns att hitta:
    www.mpa.se/naturlakemedel/mono/samarin.shtml

• Vanna

Hej!

Det är möjligt att överkonsumera... Fick uppleva det i form av en grym magsjuka. Maginnehållet blev alldeles för basiskt, så jag mådde tjyvens i någon dag. Tror dock inte att det är skadligt, men du mår inte så bra! Så några oerhörda mängder ska du nog inte dricka. Minns inte hur mycket jag fick i mig, men det var MYCKET.

Hoppas att halsbrännan ger med sig!

• corinne1

samarin innehåller ju mycket salt,inte bra i dessa sommartider när magen växer,efter som saltet bnder vätska i kroppen.kram

Svar på tråden Kan man överkonsumera Samarin?