• Kavat

Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi

Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi

Här diskuterar vi med varandra om sädesslagsalleri, dvs allergi mot vete, vetestärkelse, havre, råg, korn. Ofta benäms det som veteallergi eller havreallergi.

Detta är inte att blanda ihop med celiaki, som är en livslång intolerans mot proteinet gluten.

Däremot så får en person med sädesslagsallergi äta glutenfria bröd osv. För bakning kan man använda de glutenfria mjölmixerna (Semper, Finax, Olda) som finns i olika sorter. Glutenfria produkter innehåller inte vete, havre, korn eller råg. Men de kan innehålla vetestärkelse och om personen tål det får man testa och dessförinnan bör man använda naturligt glutenfria produkter som är utan vetestärkelse. Annars används recept som innehåller majs-, ris- eller potatismjöl.

Se upp med glutenfria varor (tex pasta, mjölmixer) om det även finns allergi mot mjölk, ägg eller soja, de innehåller ibland ofta soja-släktingar!

Lite länktips, det finns recept och lite tips på följande sidor.
    www.allergimat.com (recept)
    www.celiaki.se (info, översättningskort)
    www.gilbertson.nu/kokbok (Niklas kokbok),
    www.tasteline.com (recept)

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html

Vår recepttråd "utan allt": www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m29924421.html

Den gamla sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html

Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans:www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
    Info om Patchtest/lapptest/ATP Atopy Patch Test som kan visa på sena allergiska reaktioner, vilken vete-och havreallergi ofta är.
    www.lio.se/upload/Dokroot/Patientinformation/Sjukhus/Vin/Fou/Rapporter/Lapptest%20FoU%20ViN%20doc.pdf
    www.lio.se/upload/57459/Atopy%20Patch%20test%20.doc.pdf
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:07
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Om glukossirap: utanallt.blogspot.com/2010/05/nagra-rader-om-glukossirap.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:08
    Innehåll sädesslag: utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 13:56
    (ny länk) Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans: www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-25 12:40
    (Ny länk igen!) Skillnader mellan veteallergi och glutenintolerans:
    www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
  • Svar på tråden Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi
  • Blå Flygare
    {#lang_emotions_flower} Tack! {#lang_emotions_flower}

Har någon recept på syltkakor? Jag funderade på sempers syltgrottor, men jag vill ha småkakor och har dessutom ingen sempermix (hört att det receptet bara funkar på deras mix).
  • JPL

Vad använder ni för buljong? Vi brukar använd sorter utan natriumglutamat och då är det oftast jäst i. I Organic Buillon stod det "jäst (vete)" på veggosorten. Ska man nu inte kunna äta buljong och jäst längre heller? Vad är bakjäst gjort av förresten?

• Miralicia
    JPL skrev 2010-03-09 14:53:33 följande:
    Vad använder ni för buljong? Vi brukar använd sorter utan natriumglutamat och då är det oftast jäst i. I Organic Buillon stod det "jäst (vete)" på veggosorten. Ska man nu inte kunna äta buljong och jäst längre heller? Vad är bakjäst gjort av förresten?
    Bloggade faktiskt om buljong härom dagen bara, så jag besparar mig att skriva igen och bara länkar:
    utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html

Alla Knorr Organic-buljonger utom kycklingbuljongen innehåller vete i ngn form.
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-03-09 15:21:41 följande:
    Bloggade faktiskt om buljong härom dagen bara, så jag besparar mig att skriva igen och bara länkar: utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html Alla Knorr Organic-buljonger utom kycklingbuljongen innehåller vete i ngn form.
    Konstigt, jag trodde att jag bevakade din blogg. Måste kolla mina inställningar.

Vi brukar ha just kycklingbuljongen hemma just för att det inte står vete på den. Inte i klartext iaf. Tycker att de ekologiska buljonerna har blivit väldigt svåra att hitta. Vart handlar du?

Så bakjäst är okej då? Ni som har känsligare barn än jag har borde väl ha reagerat annars iofs.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-03-09 16:06:54 följande:
    Konstigt, jag trodde att jag bevakade din blogg. Måste kolla mina inställningar. Vi brukar ha just kycklingbuljongen hemma just för att det inte står vete på den. Inte i klartext iaf. Tycker att de ekologiska buljonerna har blivit väldigt svåra att hitta. Vart handlar du? Så bakjäst är okej då? Ni som har känsligare barn än jag har borde väl ha reagerat annars iofs.
    Tror jag skrivit det i bloggen - biofoods tärningar köper jag vanligtvis på Willys & grönsakspulverbuljong i olika hälsokostbutiker när jag är nere på stan.
    Knorrs kycklingbuljong köper jag på Ica. Och de ekologiska kyckling och köttbuljongerna på Hemköp

Så det blir lite fara runt. Willys & Ica har vi ju på 5 min gångväg hemifrån, men Hemköp är nere i stan. Fast som tur är så har jag en Hemköpsbutik alldeles bredvid skolan i Norrköping, så jag brukar handla på lunchen eller ta en kort omväg på väg till bussen hem. Och hälsokosten brukar bli när jag har vägarna förbi i andra ärenden. Men det gäller att ha lite framförhållning så att man köper på sig ett lager när man ändå handlar, och att man handlar innan det tar slut.

Sen finns ju Knorrs vanliga buljongtärningar som i flertalet fall fungerar ur mjölk/ägg/soja/spannmåls-synpunkt, men med sådär 3 olika smakförstärkare inkl natruimglutamat och en radda andra aromer och extrakt. {#lang_emotions_undecided}
  • Ellisizza

Hej!

Tänkte fråga er om råd angående min son på 6 månader som vi misstänker har veteallergi (skrev om detta i förra tråden).

Vi har gjort 2 pricktest som var negativa. Han fick dock eksem där pricken för mjölk var efter ett par timmar. Rast är negativt mot mjölk, ägg, vete, havre och råg. Han har haft blod och slem i avföringen trots mjölkfritt och äggfritt (ammas) i flera månader. När jag tog bort spannmål försvann blodet men inte slemmet. När jag åt vete igen kom blodet tillbaka efter ca 2 dygn.

Har bytt läkare och han äter sedan några dagar neocate. Nutramigen gav bättre avföring men mycket skrik och gaser. Ammar bara ca 1-2 gånger per dygn och ska snart fasa ut det helt.

Vi ska nu ge enbart ge neocate och inget (utom lite amning) annat i 2 veckor. Sedan ska vi tillbaka om det inte är bra. Då ska vi få en remiss för att kolla i tarmen. I annat fall ska vi tillbaka om en månad.

Vad kan jag vänta mig nu? Är det något mer test jag ska försöka få läkaren att göra? Patch-test tipsade ni om. Bör jag be att få göra det även om han nu blir bra på neocate?

Fick inte så mycket information av läkaren. Just nu går det ju bra för han verkar bli en helt annan kille av att bara äta neocate. Sover jättebra på natten och vaknar bara när han är hungrig. Inte av magont och gaser som han brukade göra ofta tidigare.

Men hur blir det när jag ska börja ge honom mat igen? Mjölk ska jag undvika att ge tills han är minst ett år sa läkaren men ska jag undvika ägg och alla sädesslag också trots att man inte kunnat påvisa allergi mot det?

Problemet nu är att han verkar bli förstoppad av neocate. Någon som har något tips på vad jag kan göra mot det för jag kan ju inte ge honom katrinplommon eller annat lösande?

Förlåt om jag ställer en massa frågor men ni verkar kunna så mycket om detta och läkarna har aldrig tid att sätta sig ner och förklara ordentligt..

• Kavat
    Ellisizza skrev 2010-03-10 11:20:33 följande:
    Hej! Tänkte fråga er om råd angående min son på 6 månader som vi misstänker har veteallergi (skrev om detta i förra tråden). Vi har gjort 2 pricktest som var negativa. Han fick dock eksem där pricken för mjölk var efter ett par timmar. Rast är negativt mot mjölk, ägg, vete, havre och råg. Han har haft blod och slem i avföringen trots mjölkfritt och äggfritt (ammas) i flera månader. När jag tog bort spannmål försvann blodet men inte slemmet. När jag åt vete igen kom blodet tillbaka efter ca 2 dygn. Har bytt läkare och han äter sedan några dagar neocate. Nutramigen gav bättre avföring men mycket skrik och gaser. Ammar bara ca 1-2 gånger per dygn och ska snart fasa ut det helt. Vi ska nu ge enbart ge neocate och inget (utom lite amning) annat i 2 veckor. Sedan ska vi tillbaka om det inte är bra. Då ska vi få en remiss för att kolla i tarmen. I annat fall ska vi tillbaka om en månad. Vad kan jag vänta mig nu? Är det något mer test jag ska försöka få läkaren att göra? Patch-test tipsade ni om. Bör jag be att få göra det även om han nu blir bra på neocate? Fick inte så mycket information av läkaren. Just nu går det ju bra för han verkar bli en helt annan kille av att bara äta neocate. Sover jättebra på natten och vaknar bara när han är hungrig. Inte av magont och gaser som han brukade göra ofta tidigare. Men hur blir det när jag ska börja ge honom mat igen? Mjölk ska jag undvika att ge tills han är minst ett år sa läkaren men ska jag undvika ägg och alla sädesslag också trots att man inte kunnat påvisa allergi mot det? Problemet nu är att han verkar bli förstoppad av neocate. Någon som har något tips på vad jag kan göra mot det för jag kan ju inte ge honom katrinplommon eller annat lösande? Förlåt om jag ställer en massa frågor men ni verkar kunna så mycket om detta och läkarna har aldrig tid att sätta sig ner och förklara ordentligt..
    För förstoppningen hade jag testat med rapsolja i Neocaten och sett om det blev bättre. Olja brukar göra bajset mjukare och verkar smörjande och skyddar en liten mage. Det är nödvändigt på alla sätt och vis för barn/bebisar, inte minst för att hjärnan ska utvecklas som den ska. Man kan ge mellan 1 tsk - 1 msk per dl mat enligt barnens dietist.
    Börja försiktigt och öka om det verkar funka. Väldigt ovanligt att de reagerar på rapsolja.

Det är inte alla läkare som "vet om" hur bra patchtest verkar vara för att hitta sena reaktioner. Angående misstänkta allergier så vet jag inte hur länge ni ska vänta. Misstänker att ni kanske får ofrivilliga provokationer framigenom.  Däremot kan du ju höra med läkaren om du kan få remiss till patchtest för att få svar på mer svar på de andra allergierna.
    En vanlig kombo med de du undviker är soja, bra att veta. Kolla min sojablogg för mer info.
Svar på tråden Sädesslagsallergi - tråden för veteallergi - havreallergi