Rätt att gifta sig med syskon?
På grund av det nu aktuella fallet där två syskon riskerar att dömas för incest har det blossat upp en debatt angående om det ska vara tillåtet eller ej att ha sex med syskon (se t.ex. www.familjeliv.se/Forum-5-74/m51206917.html)
Många tycker att det inte ska vara straffbart att ha sex med ett syskon utan att ifall det sker mellan två samtyckande vuxna så är det inget som staten ska lägga sig i. Det fick mig att tänka på att ta diskussionen till ett annat plan. Nämligen frågan om äktenskap mellan syskon.
I Sverige är det tillåtet att gifta sig med ett halvsyskon ifall man får dispans av länsstyrelsen. (Äktenskapsbalk 2:3 1 st Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon. Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet) För dispans brukar det generellt krävas att halvsyskonen kan visa att de inte vuxit upp tillsammans under syskonliknande förhållanden utan snarare mötts först som vuxna.
Nu undrar jag, tycker ni att det ska vara tillåtet att gifta sig med syskon, alltså att staten inte ska lägga sig i vem man vill gifta sig med så länge det handlar om samtyckande vuxna, eller tycker ni inte det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 11:33
Vad jag menar med "i lagens nuvarande mening" är såklart att man bara ska få gifta sig med halvsyskon efter dispans från länsstyrelsen.