• Anonym (hus)

Ni som har aktivitetsersättning, lån?

Jag har då aktivitetsersättning och vill gärna flytta till ett hus. Jag vantrivs i den lägenheten jag bor i nu, och eftersom jag är uppvuxen på landet, så vill jag tillbaka.

Jag får ut ca 9500 kronor från fk, och ca 7500 från mitt försäkringsbolag varje månad.
    Frågan är då om jag får låna om jag har aktivitetsersättning, eller om jag måste sitta här i lägenheten och må sämre tills jag är såpass frisk att jag kan skaffa mig ett jobb.

Banken vill väl såklart att man ska ha fast inkomst, men om man bara har det från fk+försäkringsbolag då? hur gör man då?

Är det någon som har fått låna från banken när ni har haft aktivitetsersättning?

(Upplysningar som att "Du får väl skaffa dig ett jobb innan du kan flytta, fattar du väl" undanbedes, tack.)

• Svar på tråden Ni som har aktivitetsersättning, lån?
  • Jezamine

Kontakta din bank

Avstängd tills vidare
  • Anonym (tanten)

Tror nog det blir svårt att få banklån om du inte har någon som går i borgen. Du kan ju alltid beställa en tid hos banken. Din innomst är ju ingen "riktig innkomst". Kandu inte försöka att hyra et litet hus?

• Cat3

Är inkomsten varaktig?

A-kassa anses inte vara varaktig men jag tror att bluestep.se inte är omöjliga.

• UnderYtan

Du har alltså ingen inkomst från jobb? Kommer du ensam stå som låntagare?

Jag har fått ta lån och har aktivitetsersättning men jag har jobb också på 50%. Och då lånade jag tillsammans med min man. Men det var aldrig något prat om min aktivitetsersättning.

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Anonym (hus)

Jo, banken ska jag kontakta. Får se om de kan hjälpa mig.
    Jag har letat efter ett hus att hyra, men det finns inte så många häromkring.

Cat3: Den är varaktig i minst två år till. Jag håller just nu på att arbetsträna, och jag mår mycket bättre nu än vad jag har gjort innan. Men, när jag kommer hem till denhär "skolådan", så är det inte roligt längre.. :/

• Anonym (hus)
    UnderYtan skrev 2010-03-07 15:31:09 följande:
    Du har alltså ingen inkomst från jobb? Kommer du ensam stå som låntagare? Jag har fått ta lån och har aktivitetsersättning men jag har jobb också på 50%. Och då lånade jag tillsammans med min man. Men det var aldrig något prat om min aktivitetsersättning.
    Nej, inte från jobb.
    Jag lever ju ensam, men kanske kan en förälder eller något stå med som låntagare? de har fast jobb etc.
  • Anonym

Får man fråga: Vad är det för ersättning du får från ditt försäkringsbolag! Nyfiken! Är i ungf. samma sitution som dig!

• Anonym (hus)
    Anonym skrev 2010-03-07 18:20:39 följande:
    Får man fråga: Vad är det för ersättning du får från ditt försäkringsbolag! Nyfiken! Är i ungf. samma sitution som dig!
    Det är en typ av ersättning som gör att om jag är sjukriven i mer än 90 dagar så får jag ersättning för.. ja, typ förlorad arbetsinkomst.
Svar på tråden Ni som har aktivitetsersättning, lån?