Rätt att ta ut sparad semester?
Hej!
Om man har sparad semester, har man då rätt att ta ut den innan BF? Kan ens arbetsgivare neka en det? Bra att veta då jag nästan har tre veckors sparad semester...
Tacksam för svar!
Hej!
Om man har sparad semester, har man då rätt att ta ut den innan BF? Kan ens arbetsgivare neka en det? Bra att veta då jag nästan har tre veckors sparad semester...
Tacksam för svar!
Du bör kunna ta ut det bara du säger till i tid. Det är ju dina semesterdagar och ska kunna använda dem när du vill.
Jo, för att kunna ta ut sparad semester måste du nog ha ta ut din vanliga semester innan du kan avverka de sparade dagarna. Så är det hos mig i alla fall.....
Den kan du ta ut innan,men som Tabby skrev så måste ju arbetsgivaren godkänna. Hos oss har vi ingen rätt att ta ut semester denna del av året,men våran chef går aldrig imot utan vi löser det tillsammans.
Pyttipannan: För att du ska kunna vara 100 % säker på detta, ger jag tipset att du ringer ditt fackförbund! De kan frågor om sånt så kan du vara lugn sen.
Lycka till!
Det enda som semesterlagen säger är att arbetstagaren är skyldig att ta ut 4 veckors sammanhängande semester från maj till september. Annars skall arbetsgivaren lägga ut 4 veckors sammanhängande ledighet under denna tid.
Men du skall lix gå på fp senare så vad spelar det för roll om du går 3 veckor tidigare med semester? Den kostnade för semester kommer för arbetsgivaren för eller senare.
Så har jag gjort! Har tagit ut 3 v sem från det här året + sparad innan bebben e beräknad att komma. Meddelade min chef om det ca 2 mån innan och det va inga som helst problem! Ska bli skönt att få varva ner lite innan livet börjar på riktigt!