• Anonym (Knäckt)

Gjorde ett misstag och nu får jag kanske inte utbilda mig till psykolog!

För ngra år sedan trampade jag en väktare på foten (jag var berusad)
    och blev då dömd för ringa våld mot tjänsteman, villkorlig dom.

Har sedan dess skärpt mig en hel del på flera områden och har kämpat för att läsa
    upp betyg och få tillräcklig hög poäng på högskoleprovet för att ta mig in på min drömutbildning, psykologprogrammet.
    Pricken i registret kommer dock sitta i 10 år och nu har jag läst att socialstyrelsen förmodligen kommer ges tillgång till belastningsregister innan de utfärdar legitimation för vårdpersonal! Detta gäller brott som inte kunnat stanna vid böter , alltså även min villkorliga dom.
    Vet inte om detta kommer bedömas från fall till fall eller att samma regler kommer gälla överlag, men är iaf förtvivlad!

Vad ska jag göra, vänta med att gå utbildningen i ngra år el. gå utbildningen, göra min praktik och vänta med att ansöka om legitimation, jobba med annat så länge?

Tänker ringa socialstyrelsen och ansvariga för psykologprogrammet imorgon och fråga men undrar om ngn här vet närmare besked och hur ni isf skulle ha gjort?

• Svar på tråden Gjorde ett misstag och nu får jag kanske inte utbilda mig till psykolog!
  • Lillan1971

Dömd för att du trampade en väktare på foten?! Var det med flit?

Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • Anonym

Jag tror inte du behöver oroa dig för mycket! Klart att du kan börja plugga nu. Det är ju inget mord du begått direkt. Lycka till!

• Anonym

men vadå så du ska utbilda dig i fem år eller vad det nu är och sen kommer socialstyrelsen och ba nää du får ingen legitimation tyvärr, du trampade en väktare på foten för jättelänge sen. tror jag absolut inte.
    gå utbildningen du!

• Jaramla

förmodligen bedömas från fall till fall enligt vad jag läst så utbilda dig du.

• Anonym (Knäckt)

Ja, det var med flit och även om hon var kränkande och hårdhänt i sitt bemötande så är det ingen ursäkt.

Tack för alla era svar! Ska ringa psykologförbundet imorgon och höra om jag kan få prata med en jurist, om inte annat så bör man ju kunna skjuta upp praktiken ett par år och med en psykologexamen kan jag ju kanske få ngt intressant jobb under tiden.

Ja, det vore hemskt om jag inte kunde få mitt leg el. göra praktik pga ett misstag som begicks för..ja, kommer vara 8 år sedan när utbildningen är klar..

• ThisIsMe

Troligen kommer ju varje fall att dömas individuellt och jag har svårt att tro att ett sånt relativt litet misstag flera (?) år innan påbörjad utbildning ska påverka. Börja plugga du och hoppas på att det går bra. I värsta fall får du vänta med legetimationen men det kommer i varje fall att ordna sig.

• Anonym
    Anonym (Knäckt) skrev 2010-03-07 18:16:35 följande:
    Ja, det var med flit och även om hon var kränkande och hårdhänt i sitt bemötande så är det ingen ursäkt. Tack för alla era svar! Ska ringa psykologförbundet imorgon och höra om jag kan få prata med en jurist, om inte annat så bör man ju kunna skjuta upp praktiken ett par år och med en psykologexamen kan jag ju kanske få ngt intressant jobb under tiden. Ja, det vore hemskt om jag inte kunde få mitt leg el. göra praktik pga ett misstag som begicks för..ja, kommer vara 8 år sedan när utbildningen är klar..
    tro mig, praktik får du garanterat göra, kan inte tänka mig att du inte skulle få leg, isf skulle dom väl kolla det INNAN nån utbildar sig, annars tjänar ju ingen på det.
  • fruis

De får ju se din dom men de bedömer ju sedan individuellt vilka brott som skulle föranleda dem att inte utfärda legitimation. Just den där grejen tror jag inte att de drar öronen åt sig för. Skulle du däremot vara fälld för sexuellt utnyttjande av minderårig eller bedrägeri skulle saken förmodligen vara i ett annat läge.

• Anonym (Knäckt)

Den här utredningen är så pass ny att jag inte tror universiteten tänker på att avråda potentiella studenter, beslut har ännu inte fattas och de nya reglerna kommer träda i kraft tidigast våren 2011.

Det är det jag undrar, om det går att vänta med att söka praktik som ptp psykolog ett par år etfter avlagd examen, om det gör det svårare att få praktik då el. om man ist ska göra praktiken förutsatt att man kommer få sådan och ist vänta med att söka leg, fattar socialstyrelsen inte misstankar om man ansöker om leg så sent efter avslutad praktik?

En annan möjlighet är ju att jag skjuter upp studierna 2 år till..

• Jaramla

man kan vänta, ta ut examen men inte leg. när jag gjorde min praktik nyligen hade jag en kollega som tagit examen -95 men gjorde sin PTP 2007. socialstyrelsen struntar garanterat i det, möjligen kan ju någon arbetsgivare tycka det är mysko.

• Anonym (Knäckt)
    Jaramla skrev 2010-03-07 20:13:43 följande:
    man kan vänta, ta ut examen men inte leg. när jag gjorde min praktik nyligen hade jag en kollega som tagit examen -95 men gjorde sin PTP 2007. socialstyrelsen struntar garanterat i det, möjligen kan ju någon arbetsgivare tycka det är mysko.
    Aha, intressant tack för infon :)
    Får man fråga vad anledningen var till att din kollega gjorde ptp:n så sent och vad han/hon arbetade med innan ptp:n?
  • Jaramla

han ville arbeta som psykoanalytiker o ville inte jobba som psykolog så såg ingen anledning att ta ut legitimation. arbetade som analytiker under alla åren men hade ett annat (mer inkomstbringande) yrke också. dåliga tider i det andra yrket o ett tillfälle att göra ptp sammanföll så då passade han på eftersom det var ett unikt tillfälle

• Lilly mama

Jag har väldigt svårt att tro att ett sådant ringa brott skulle ligga dig i fatet om du lyckas läsa hela linjen och sen ta examen. Måste inte psykologer gå i terapi under utbildningen? Då lär du vara genomarbetad och ha rett ut ev svårigheter att hantera aggressioner. En dumhet i ungdomsåren är just det. Inget värre.

• Neko

Jag tror inte att de kommer neka dej legitimation för en sådan sak, det är nog bara om det är något allvarligt.

• Anonym (psykolog)

En kommentar bara: "praktik" gör man under utbildningen, ofta termin sju, och PTP (praktisk tjänstgöring för psykologer) gör man efter examen och då får man jobba precis som vilken psykolog som helst med vissa undantag för en del test  och någon annan mindre detalj. Det är trist när folk inte tror att man är klar bara för att man inte sökt och fått ut (eller fått och fått, det kostar några papp) sin legitimation. Leg kan man vänta med så länge man vill, det är inget tvång att ta ut den direkt efter PTPn.

Sök du utbildningen, och lycka till!
  • Tinto

Jag läser till psykolog och vet att vårt universitet som remissvar tyckte att man borde ta ut brottsregister innan studenterna börjar utbildningen. Även om man inte kommer få jobb har universitet idag ingen möjlighet att avstänga studenter (minns ni den morddömde läkarstudenten?).

Men att en sån sak skulle förhindra legitimation har jag väldigt svårt att tänka mig utan att vara juridiskt kunnig alls. Hoppas att psykologförbundet säger samma sak!

Däremot tycker jag inte att du ska läsa och sedan skjuta upp PTPn. Då kommer du komma på andra plats efter de nyexaminerade som har färska kunskaper.

Sedan brukar man skilja på PTP och praktik. Praktik är det man gör under utbildningen och som är oavlönad, PTP är en tjänst man har ett år då man jobbar och får lön men får handledning.

Tänkte rekommendera att du ställde frågan på psykologstudent.se men det hade du visst redan gjort. :)

• Anonym (Knäckt)

Tack för alla svar!

Nej, det är ju inget grovt våldsbrott jag har begått.
    Så jag har nog kanske inte så mkt att oroa mig för.

Tack allihop, och tack för tipset om ptp:n!

Just när det gäller anställning vet jag att det bara ska vara grova våldsbrott och sexualbrott som räknas.

• Anonym (Knäckt)
    Anonym (Knäckt) skrev 2010-03-08 13:32:00 följande:
    Tack för alla svar!Nej, det är ju inget grovt våldsbrott jag har begått.Så jag har nog kanske inte så mkt att oroa mig för.Tack allihop, och tack för tipset om ptp:n!Just när det gäller anställning vet jag att det bara ska vara grova våldsbrott och sexualbrott som räknas.
    Det var legitimationen jag var orolig för..
  • ThisIsMe
    Tinto skrev 2010-03-07 21:22:26 följande:
    Jag läser till psykolog och vet att vårt universitet som remissvar tyckte att man borde ta ut brottsregister innan studenterna börjar utbildningen. Även om man inte kommer få jobb har universitet idag ingen möjlighet att avstänga studenter (minns ni den morddömde läkarstudenten?).   
    Jag minns. Vi var kursare på Karolinska. Det var ett roligt drama. Han blev ju efter ett tag utslängd, men det hade inte med brottet att göra.
Svar på tråden Gjorde ett misstag och nu får jag kanske inte utbilda mig till psykolog!