Välja sittplats i flygplan?
Var i flygplanet väljer du sittplats och varför just där?
Var i flygplanet väljer du sittplats och varför just där?
FÅR man välja, vilket man itne alltid får så vill jag numera sitta långt bak å vid gången. Såg någon undersökning där de visade vart i planet flest förolyckats i krascher å det såg bra ut å sitta långt bak. sitter man vid gången slipper man ju knöla sig ut förbi någon slö om det är brottom ut...
Är det en kort flygning bryr jag mig inte. På lite längre fördrar jag långt fram, det är lite tystare där. Jag har helst fönsterplatsen eftersom jag väldigt sällan behöver gå på toa på flygplan, däremot brukar det ofelbart hamna någon korpulent gubbe med liten blåsa innanför mig om jag har gångplatsen. Har jag fönsterplatsen kan jag sova ostört hela resan. Mittenplatsen går också bort, ogillar att bli inklämd.
Det beror på. Åker jag ensam i tjänsten är det långt fram vid gången som gäller. Åker jag med älsklingen sitter jag gärna vid fönstret (men fortfarande långt fram).
Flyger oftast i tjänsten och lite kortare resor. Väljer alltid långt fram vid gången för att komma av snabbt. Blir gaaalen av att stå bak i gången eller inklämd vid fönstret och behöva vänta medan omständiga människor rotar i bagagehyllan och har sig, Dagens i-i-landsproblem, jag vet, men tid är pengar
Som de flesta andra....Så långt fram som möjligt. Försöker alltid att boka speciella platser. Får kosta lite extra för att få sin vilja igenom.
Längst fram helst och längst in mot fönstret.
Lugnare, går snabbare att komma av, nära en TV-monitor.
Vi åker om ca två veckor till Spanien. Självklart bokat sittplatserna
Beror på flygplanet. Ska åka till USA i sommar och har då bokat långt bak eftersom vissa platser där har mer benutrymme Då bryr jag mig så lite om att komma ut först... 11 timmar och kunna sträcka på benen är guld värt!
Långt fram helst och vid mittgång.
Det var blandat hur man vill sitta, det verkar vara rätt så personligt vad man väljer förutom de som reser i jobbet som vill kunna springa ut fort, fort, fort.
Jag har inte bestämt mig för vad jag tycker, men fönsterplats passar mig. Jag sitter kvar i min plats i stort sett hur länge som helst.
Jag föredrar att inte ha extra benutrymme På de platserna får man ju inte lägga väskan under solen framför. Jag har nästan alltid min dator med mig och jobbar på planet. Gillar inte att lägga den i bagagehyllan av flera anledningar. Dels är folk så oförsiktiga, jag är rädd att den ska gå sönder. Dessutom är det bökigt att ställa sig och ta ner den efter start och lägga upp den igen innan landning. Mycket smidigare att ha väskan inom räckhåll under stolen framför.
Kanske ska tillägga att jag inte är särskilt långbent
Allra helst buisness så klart Men är för snål för det när jag flyger privat. Blir ofta uppgraderad dock.
Annars gäller följande.
1. Nödutgångsplats med extra benutrymme (vill gärna kliva ombord tidigt så att man får ordentligt plats med handbagaget eftersom man måste stuva upp allt, men det är värt att resa sig upp och ta fram sim bok/LT/middag mot rejält utrymme och att man inte behöver klättra över )
2. Annars plats som inte har säte framför.
3. På long-haul INTE där folk kommer stå för att toalettköa.
Vissa rutter har konfigurationer som man har lärt sig. Tex att första raden i ekonomi på BA Stockholm London på vissa plan har bara två säten istället för tre... dom är bra. Vissa plan har samma sak på de sista raderna i planet (obs varning för kisskö problemet) tex några BA till södra Afrika kärror.
Generellt gäller annars ju längre fram desto bättre (tystare och snabbare av och på) samt alltid window så man får vara i fred och så tycker jag att det är lättare att sova.
Flyger jag och maken tillsammans bokar vi alltid fönster och gång och lämnar platsen i mellan oss tom. Är flyget inte knökfult är det ju stor sannolikhet att ingen tar den platsen. Vem väljer en mittplats mellan två pers om man har ett val liksom?
Blir planet helt fullt och någon tar den platsen .... tja den personen kommer ju bara bli glad om någon av oss erbjuder sig att byta plats så att personen får sitta gång eller fönster i stället. Är absolut värt det försöket! Ofta fungerar det.
På BA London Stockholm tar jag alltid bakom Business class då det är lugnare och man får mat och dryck först. Man får även gå av snabbt och smidingt.
Det hoppar mer i luftgropar om mna sitter i baken på plandet så brukar undvika det. En gång på London-USA satt jag i ett de säten som är för två istället för tre och det var trångt och hemskt och lite klaustrofobiskt då planet smalnat av rejölt. Låter mycket där bak också. Plus attd et luktade svagt av urin fr¨ån toaletterna.
Ett tips till er alla:
www.seatguru.com
Åh, vad irriterande!
Hur hittar jag en Boeing 767 då genom Tuifly Nordic. Har ju avresedatum och flygnummer - men funkar det ...Näpp!
BLX887, TUIfly 10/3 2012.