• Anonym (M.L.)

När frysa ner ägg? (32 år och inga barn än)

Ja, NÄR bör man frysa ner ägg, som det kallas? Pinsam fråga, men tanken dök upp....då jag varken har en relation eller barn, så lär man ju inte bli gravid på ett tag iaf.....

Vid vilken ålder börjar det bli riskabelt/svårigheter att bli gravid?

Och hur och vart kan man frysa ner, är det bra att göra?

• Svar på tråden När frysa ner ägg? (32 år och inga barn än)
  • Anonym (ivf)

Förhoppningsvis har du många år kvar innan du kommer i klimakteriet, efter 40 är nog vanligast. Massor av kvinnor blir mammor när de är över 40, om du är orolig för kromosomskador går det att göra fostervattensprov.

Det är såvitt jag vet inte möjligt att frysa ner obefruktade ägg. Men du kanske kan använda spermadonator och frysa ner befruktade ägg att använda i framtiden utifall att de behöver användas.
    Lycka till!

• Anonym

Efter ca 35 år ålder börjar lite saker att ändras i livmoder, med äggen osv. Men visst det går att få barn efter det men runt 30-35 är kvinnans mest fertila ålder. Jag har själv bestämt att frysa ner ägg runt 32 om jag inte fått barn tills dess.

• Anonym (M.L.)

Går det inte att frysa ner om de inte är befruktade?

inlägg 2: ja, så tänker jag ungefär.....men hur gör man då? Vart och är det bästa sättet om man nu faktiskt inte skulle "börja" bli gravid före t.ex. 40......?

• Anonym (S)
    Anonym skrev 2010-03-07 19:18:02 följande:
    Efter ca 35 år ålder börjar lite saker att ändras i livmoder, med äggen osv. Men visst det går att få barn efter det men runt 30-35 är kvinnans mest fertila ålder. Jag har själv bestämt att frysa ner ägg runt 32 om jag inte fått barn tills dess.
    30-35 år är kvinnans mest fertila ålder? Vart har du fått det ifrån?
  • Anonym (ivf)

Anonym (M.L.) skrev 2010-03-10 10:33:47 följande:
    Går det inte att frysa ner om de inte är befruktade?

Av vad jag förstått ska det med dagens teknik vara svårt att frysa obefruktade ägg. Men forskningen går ju framåt så helt säker är jag inte.
    Hittade detta från 2007:

...Men obefruktade ägg och äggstocksvävnad har visat sig vara svårare att frysa ner. Barbro Fridén berättar att forskning pågår för att hitta den rätta metoden för nedfrysning vilket skulle öppna för nya sätt för kvinnor att bevara sin fertilitet.
       – I framtiden kommer vi kanske kunna frysa ner våra ägg när vi är 20 år, spara dem i en bank och tina upp dem igen vid 40 när vi  pluggat och skaffat oss en karriär och en man som vi vill ha barn med. http://www.villhabarn.com/mammaefter35.html

• Pimpinellan

I Sverige kan man inte frysa ner ägg och i USA där det ibland görs vet jag inte hur det funkar. Börjar man inte försöka få barn innan man fyllt 35 så får man söka hjälp redan efter ett halvår och ställa sig i IVF-kön snabbast möjligt. Är man ännu äldre får man göra privat IVF om det inte går. Men än är du ung och behöver inte oroa dig!

• Anonym

Det går inte att "spara ägg i frysen". Endast befruktade ägg fryses ner och då endast om man har en partner som går med på det, en man varit gift med/sambo med en viss tid (vet ej hur länge). Gör man slut kan man inte få ut äggen.

• Anonym (M.L.)

Ojdå....så då kan man inte göra nåt egentligen??

Sannolikheten för att man blir gravid inom 3 år, i min situation, är ju inte överdrivet stor.....men man kan inte göra på annat sätt alltså??

• Anonym
    Anonym (M.L.) skrev 2010-03-13 13:41:17 följande:
    Ojdå....så då kan man inte göra nåt egentligen?? Sannolikheten för att man blir gravid inom 3 år, i min situation, är ju inte överdrivet stor.....men man kan inte göra på annat sätt alltså??
    Fast det är väl inte helt ovanligt att folk som är 30+ bestämmer sig för att skaffa barn innan de varit ihop i flera år? Jag känner i a f folk som gjort det, barnen är nu tonåringar och föräldrarna fortfarande lyckligt gifta. De förklarar sitt beslut att skaffa barn efter bara ett år med att de hade haft andra förhållanden innan och kunde därför känna sig säkra på att de äntligen hittat det de letat efter i en partner. De var inte stressade av åldern påstår de.

Alla känner någon som blivit gravid upp i 40-årsåldern men chansen att bli gravid vid aktiva försök är bara några % per månad efter 40.

Läs här!

Om du har svårt att hitta en partner så är det nog dags att ta tag i det nu, om du vill slippa känna dig stressad av den biologiska klockan den dagen ni börjar planera barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-07 19:18:02 följande:
    Äggen sitter inte i livmodern.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-13 14:24:33 följande:
    Äggen sitter inte i livmodern.
    eeeh tror inte den som skrev menade det heller. Äggen blir färre och får sämre kvalité. Livmoderslemhinnan kan också ändras, osv.
Svar på tråden När frysa ner ägg? (32 år och inga barn än)