• Carola Carro

Korvgryta....

Jag har blivit så sugen på och göra de.. Men hur gör man?? Potatisen ska ju koka längre än både morötter och korv.?
    Ska man ha bulljong?? Kött då eller?? Kan någon ge mig lite smarriga recept??

• Svar på tråden Korvgryta....
  • sjöberg75

Korvgryta?
    Låter som korvsoppa (typiskt finskt)

Jag lagar min soppa så här o detta behöver du.

Potatis
    Morötter
    Falukorv
    Buljongtärning
    Kryddpepparkorn
    Ketchup
    ev lite Salt

Skalar o delar potatis i mindre bitar (ca 10 stora, min tös älskar potatis)börjar koka dessa o skalar morötterna under tiden.
    Skalar o skär slantar av morötter (ca 5 stora eller mer, jag älskar morötter) 
    Kokar ihop me 2 buljongtärningar (kött eller grönsak) samt några kryddpepparkorn.

När potatis o morötterna börjar bli färdiga så steker jag skivade mindre korvbitar i stekpanna så att de får färg. Brukar anv mig av en hel ring av favoritfalukorven.

Häller korven i grytan me potatis/morot o häller lite vatten i stekpannan så jag får me smakerna fr pannan. Låter detta puttra en stund o sen "slänger" jag i ketchup så att spadet får färg o smak, hur mkt får man smaka sig fram.

För att få mer spad i soppan så tillsätter man bara mer vanligt vatten.
    Glöm inte att salta vid behov.

Serveras me knäckemacka o ett glas mjölk till, supergott!!

• MariaJL

Godaste korvsoppan som finns är med finskkorv. Det ska vara Blå länk korv, stek den i bitar med lite lök. Häll sedan i soppbuljong med potatis och morötter. Andvänd både köttbuljong och grönsaksbuljong. Skitgott.

• Snuttjulla

jag gör korvgryta så här.
    skär potatis, morötter, ev palsternacka och kålrot, i lagomstora bitar. (jag brukar göra köttbullestora) lägg i en kastrull, fyll med vatten tills det täcker med ca3 cm övanför rotfrukterna, salta och ha i en köttbuljonstärning (går bra att hoppa över, ha istället i lite mer salt och vitpeppar.) Låt småkoka ca 30 min, skär under tiden falukorven i cm-tjocka skivor, dela varje skiva i 4. lägg ner och koka alltsammans ytterligare 10-15 min. Ibland har vi ner purjolök och låter koka med.

• sötisnos
    MariaJL skrev 2010-03-09 20:56:26 följande:
    Godaste korvsoppan som finns är med finskkorv. Det ska vara Blå länk korv, stek den i bitar med lite lök. Häll sedan i soppbuljong med potatis och morötter. Andvänd både köttbuljong och grönsaksbuljong. Skitgott.
    Håller med, blå länken är inte lika vattnig som falu.
Svar på tråden Korvgryta....