• Anonym (ts)

Stygnen kliar..

Fick barn för 3v sedan och lyckades få en stor bristning och är sydd med närmare hundra stygn.
    Nu har stygnen börjat klia framför kvällstid. Är det okej? Är det ett tecken på att det läker eller bör jag ringa mvc?

• Svar på tråden Stygnen kliar..
  • längtar och väntar

Det är väl ett tecken på att det läker? Som när man har ett vanligt sår?

• Anonym (ts)
    längtar och väntar skrev 2010-03-07 20:35:29 följande:
    Det är väl ett tecken på att det läker? Som när man har ett vanligt sår?
    Ja jag tror också det, men var inte helt hundra.
  • Mars2007

Usch ja, det är jobbigt när det kliar!! Speciellt när man inte kan klia tillbaka!!

För mig låter det som att det är som det läker! Börjar det lukta eller göra mer ont så bör du kolla upp det!!

• Anonym (ts)
    Mars2007 skrev 2010-03-07 20:40:23 följande:
    Usch ja, det är jobbigt när det kliar!! Speciellt när man inte kan klia tillbaka!!För mig låter det som att det är som det läker! Börjar det lukta eller göra mer ont så bör du kolla upp det!!
    Ja det är smått irriterande ställe om man säger så Lättare när det kliar på armen.
    Det luktar typ bara avslag (eftersom jag fortfarande har det). Ser inte svullet eller rött ut heller.
    Stygnen ser ut att börja lossna lite smått också, så då borde allt vara som det ska.
  • Mars2007

Nu när du skriver att de har börjat lossna lite.. undrar om inte jag tyckte att det kliade då!! Har ett minne av att jag hade lust att dra ut dem själv

• versan

Har du fått så svår förlossning & har mamma barnförsäkring!
    Så anmäl skadan till försäkringsbolaget har du tur & en bra försäkring så får du pengar för skadan.  
    har du flera föräkringsbolag så anmäler du det till alla.

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-03-07 20:34:30 följande:
    Fick barn för 3v sedan och lyckades få en stor bristning och är sydd med närmare hundra stygn. Nu har stygnen börjat klia framför kvällstid. Är det okej? Är det ett tecken på att det läker eller bör jag ringa mvc?
    Oj! Är det vanligt att man spricker så mycket att det behövs så många stygn?
  • Mars2007
    Anonym skrev 2010-03-07 21:15:37 följande:
    Nej, det är det inte. Det finns dem som inte får en en bristning!
  • Anonym
    Mars2007 skrev 2010-03-07 21:29:45 följande:
    Nej, det är det inte. Det finns dem som inte får en en bristning!
    Jo det vet jag. Jag tyckte bara det lät galet mycket med nästan 100 stygn, de flesta man läser om verkar ha betydligt färre. Inte för att jag misstror TS, jag var bara nyfiken.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-03-07 21:15:37 följande:
    Vanligt och vanligt. Förra gången blev jag "bara" klippt och sydd med 6 stygn. Denna gången blev det en perineal bristning både grad 3 och 4.
    versan skrev 2010-03-07 21:15:16 följande:
    Har du fått så svår förlossning & har mamma barnförsäkring!Så anmäl skadan till försäkringsbolaget har du tur & en bra försäkring så får du pengar för skadan.  har du flera föräkringsbolag så anmäler du det till alla.
    Tyvärr tog jag ingen gravid försäkring, lätt att vara efterklok. Är det någon idé att vända sig till sitt fsbolaget ändå?

Mars2007 skrev 2010-03-07 21:14:08 följande:
    Nu när du skriver att de har börjat lossna lite.. undrar om inte jag tyckte att det kliade då!! Har ett minne av att jag hade lust att dra ut dem själv
    Alltså man glömmer ju lätt.. jag blev sydd förra gången också men minns faktiskt inte om det kliade? {#lang_emotions_undecided}
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-03-07 21:33:49 följande:
    Jo det vet jag. Jag tyckte bara det lät galet mycket med nästan 100 stygn, de flesta man läser om verkar ha betydligt färre. Inte för att jag misstror TS, jag var bara nyfiken.
    Jag kan väl säga att jag inte trodde mina öron när dom sa hur många det blev. Lät galet mycke.
  • Anonym (sr)
    Anonym skrev 2010-03-07 21:33:49 följande:
    Välkommen in i sfinkterrupturtråden, där är vi många som har blivit sydda med så där många stygn efter svåra bristningar
  • Mars2007
    Anonym (sr) skrev 2010-03-07 21:37:41 följande:
    Välkommen in i sfinkterrupturtråden, där är vi många som har blivit sydda med så där många stygn efter svåra bristningar
    Visst är det många som råkar ut för det men iaf inbillar jag mig att det är fler som klarar sig undan med mindre.

Första gången fick jag en rätt brutal sugklocka som resulterade i att jag sprack rakt bakåt.. de blev lite oroliga ett tag men jag hade "tur" och det har läkts fint. Andra gången sprack jag inget (har jag för mig) fick bristningar så ett par stygn blev det men inte mkt mer.. detta trots att han kom i vidöppen hjässbjudning (= större huvudomfång) och jag krystade som en galning hela tiden kunde inte hålla emot för fem öre... ibland har man tur.

OBS!! sr - skriver inte detta för att förringa utan mest för att lugna att det inte är det "vanligaste". Rätta mig gärna om jag har fel!
  • Anonym (sr)
    Mars2007 skrev 2010-03-07 23:26:09 följande:
    Visst är det många som råkar ut för det men iaf inbillar jag mig att det är fler som klarar sig undan med mindre.Första gången fick jag en rätt brutal sugklocka som resulterade i att jag sprack rakt bakåt.. de blev lite oroliga ett tag men jag hade "tur" och det har läkts fint. Andra gången sprack jag inget (har jag för mig) fick bristningar så ett par stygn blev det men inte mkt mer.. detta trots att han kom i vidöppen hjässbjudning (= större huvudomfång) och jag krystade som en galning hela tiden kunde inte hålla emot för fem öre... ibland har man tur.OBS!! sr - skriver inte detta för att förringa utan mest för att lugna att det inte är det "vanligaste". Rätta mig gärna om jag har fel!
    Ja, det är absolut så att de flesta, en väldigt stor majoritet tom, klarar sig undan med lättare bristningar. Det var inte så jag menade. Det är några få som får svåra bristningar men vi finns och vi finns i en tråd här på FL. Ville bara påpeka att där är vi många som blivit sydda med väldigt många stygn. Hundratals är mycket, det tycker jag också, trodde inte på det själv när jag läste min journal. Men det är alltså vanligt vid svåra bristningar att det blir så många.

Du har rätt, det är inte vanligt och det är absolut INTE normalt att spricka så illa, det är en kvalitetsbrist som Socialstyrelsen följer upp.
  • Mars2007
    Anonym (sr) skrev 2010-03-08 00:22:53 följande:
    Ja, det är absolut så att de flesta, en väldigt stor majoritet tom, klarar sig undan med lättare bristningar. Det var inte så jag menade. Det är några få som får svåra bristningar men vi finns och vi finns i en tråd här på FL. Ville bara påpeka att där är vi många som blivit sydda med väldigt många stygn. Hundratals är mycket, det tycker jag också, trodde inte på det själv när jag läste min journal. Men det är alltså vanligt vid svåra bristningar att det blir så många.Du har rätt, det är inte vanligt och det är absolut INTE normalt att spricka så illa, det är en kvalitetsbrist som Socialstyrelsen följer upp.
    Vad bra att det undersöks vidare!

Det är trist att man ska behöva råka ut för det!! Jag hoppas du förstod att det inte var för att säga emot dig som jag skrev utan mest för att lugna ev. blivande mammor som hittar tråden
    Jag vill poängtera att jag inte misstror att man kan bli sydd med 100-tals stygn utan som sagt mest lugna oroliga att det inte är det vanligaste!
  • Anonym (sr)
    Mars2007 skrev 2010-03-08 14:38:37 följande:
    Vad bra att det undersöks vidare!Det är trist att man ska behöva råka ut för det!! Jag hoppas du förstod att det inte var för att säga emot dig som jag skrev utan mest för att lugna ev. blivande mammor som hittar tråden Jag vill poängtera att jag inte misstror att man kan bli sydd med 100-tals stygn utan som sagt mest lugna oroliga att det inte är det vanligaste!
    Det är inte bara trist, det ska inte behöva hända alls

Jo, jag förstod att du ville lugna de som kanske råkar läsa här, ingen fara!
  • Mars2007
    Anonym (sr) skrev 2010-03-08 14:43:46 följande:
    Det är inte bara trist, det ska inte behöva hända alls Jo, jag förstod att du ville lugna de som kanske råkar läsa här, ingen fara!
    Var inne på tråden du tipsade om och inser att jag hade förmodligen platsat där... om än lindrigt..
Svar på tråden Stygnen kliar..