• Anonym (fråga­)
    Äldre 7 Mar 21:13
    1249 visningar
    1 svar
    1
    1249

    Hur vanligt är det att man måste "gå iväg" med barnet direkt efter förlossningen?

    Hej!

    Som frågan lyder; hur vanligt är det att man måsta ta barnet direkt till "akutrummet" efter förlossningen?

    Svara inte bara ovanligt/vanligt utan gärna i procent eller 1 på 10, 1 på 100 osv.

    Vad kan det vara med barnet om detta måste göras??

    Annat att tillägga till frågan?

    / Mia

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att man måste "gå iväg" med barnet direkt efter förlossningen?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 8 Mar 21:45
    #1

    Hej!

    Ja, visst kan det vara irriterande med alltför generaliserande svar!

    Ca 10% på de stora förlossningsklinikerna behöver vårdas på barnavdelning några timmar-dagar. Fast det skiljer mycket mellan olika kliniker. En stor klinik som tar emot många specialfall, som Karolinska i Stockholm, kan ha en högre procentsats än BB Stockholm som hittills bara tagit emot kvinnor med "normal" graviditet.

    Problemet med procent är att "de" sällan lugnar även om procentsatsen är låg. Är man rädd för något brukar man förbli rädd även om "det" sällan händer - för rädsla behövs ofta andra strategier.

    Mitt förslag är att i förberedande syfte faktiskt tänka igenom ett sådant scenario. Det vi har satt ord på brukar kännas mindre skrämmande. Hur skulle det kännas om de sprang iväg med barnet? Om din partner är med, vad är viktigast, att han/hon stannar kvar hos dig eller följer med barnet? Personalen brukar rekommendera att partnern följer med barnet för att kunna berätta efteråt vad som hänt.

    Vi bor i försiktiga Sverige som hellre tar det säkra för det osäkra. Om barnet har en låg "apgar" ger man gärna barnet extra syre och massage för att hjälpa andningen att komma igång. Det finns många anledningar till varför ett barn kan behöva extra hjälp efter förlossningen, alltifrån att barnet haft navelsträngen runt halsen till problem med moderkakan osv. Jag har inte aktuell statistik till alla orsaker varför jag avstår från att spekulera kring den delen av din fråga.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Hur vanligt är det att man måste "gå iväg" med barnet direkt efter förlossningen?