• FinastE2010

Min 3 veckors låter som en gris då han andas och äter, gnällig, hjälp!

Min 3 veckor har blivit rätt gnällig och främst när han äter puttar han borta flaskan för att gnälla och skrika lite och sen äta mer, samtidigt snörvlar han och låter som en gris hela tiden. låter ju som han är täppt i näsan? Låter ju nästan lite läskigt... :/

Är han sjuk eller vad ska jag göra? Kan et vara farligt han andas sådär?

• Svar på tråden Min 3 veckors låter som en gris då han andas och äter, gnällig, hjälp!
  • UmeåElin

Vår dotter (fem veckor) låter också så sedan två dagar. Har köpt koksaltlösning och droppar två droppar/näsborre en stund innan matning vilket ger henne luft och möjlighet att äta.

• Miss Cee

"grisljud" är helt normalt. Det beror på att nyfödda är mjuka i svalget och då blir det sådana ljud ibland. Det är inget farligt, innebär inte på något sätt att något är fel eller att barnet far illa och det växer bort av sig själv. Om några månader som kommer han inte att göra så längre =)

Nu är det inte det som ljuden beror på, men iaf...
    Om du tittar i näsan så ser du ju om det ser snorigt ut. Det enklaste i så fall är att köpa näsdorppar (koksaltlösning) på Apoteket. Det heter Renässens. Små "plastflaskor" som man droppar i näsan på bebis, så löser det upp snor och fuktar slemhinnorna i näsan och gör det lättare att andas. Och du kan använda det hur mycket som helst, det är inte skadligt eller farligt och kan inte överdoseras.

Men som sagt, för de ljud du beskriver så behöver du inte göra något alls. Det är normala bebisljud =)

• FinastE2010

Sambon fick åka till apoteket. Vi köpte renessans och gav honom, 5 min efter slutade han skrika och andas sådär obehagligt, så det hjälpte jätte bra! :) 2 timmars skrikande bebis och sen bara poff så slutade han. :)

Svar på tråden Min 3 veckors låter som en gris då han andas och äter, gnällig, hjälp!