• Anonym

Blåsa/sår i munnen på tandköttet, usch! Tips?

Undrar om någon haft något liknande... Jag fick i torsdags ont i munnen (längst in där en visdomstand tidigare satt, numera bortopererad) Jag trodde det var tandvärk men när jag kikade såg jag en liten kula, som blödde lite om jag petade på den. Under helgen har det förvärrats och jag är jätteöm, "blåsan" är större, ser ut att ha spruckit eller nåt.. Allmänt äcklig är den och jag undrar vad det är. Finns det någon som hört nåt liknande?? Finns det något man kan sköja munnen med för snabbare läkning? Bör man uppsöka läkare?

Tacksam för erfarenheter!

• Svar på tråden Blåsa/sår i munnen på tandköttet, usch! Tips?
  • CeciliaBa

Hej! Du kan skölja med Corsodyl eller Hexident som finns på Apoteket...men beställ en tid hos din tandläkare för säkerhets skull så han eller hon kan titta på blåsan. Lycka till!

• Wenche

Stackars dej, låter inte så mysigt. Nu är jag ju ingen läkare men ville bara rekommendera ett jättebra munvatten, Betadine, man får det på apoteket. Det har anti-inflammatiorisk effekt. Låter ju som om du skulle ha någon sorts inflammation i munnen. Om jag var du skulle jag nog kontakta en tandläkare för säkerhets skull, man vill ju inte riskera att det sprider sig. Hoppas det blir snabbt bättre!

• cate

Hej jag är utbildad tandsköterska och jag tycker att det låter som en liten infektion när drog du ut visdomstanden? Är det inte så längesedan så kan det ha blivit en infektion och det kan behandlas med antibiotika men sök hjälp hos din tandläkare snarast så kan han/hon kanse hjälpa dig med rätt behandling Lycka till

Svar på tråden Blåsa/sår i munnen på tandköttet, usch! Tips?