• Sally09

Min sambo har bröstsmärtor!

Envisa sambon vill inte gå till doktorn trots ihållande bröstsmärtor. Det sitter på höger sida och blir värre när han rör sig och speciellt när han andas. Han är inte i kategorin för hjärtproblem men jag blir ändå orolig och undrar vad det kan vara. har läst igenom symptomen för lunginflammation men tycker inte det stämmer riktigt. han har visserligen varit lite förkyld men ingen hosta eller feber.

någon som kan komma med tips?

i morgon blir det marsch till doktorn i vilket fall om det inte blir bättre...

• Svar på tråden Min sambo har bröstsmärtor!
  • Michisen

Vid bröstsmärtor ringer man 112, även om man är envis och inte känner för det. Det är bättre att få vård på en gång och få höra att man hade en sträckning än att inte söka vård och det är något allvarligt.

• Michisen

Fast vill ni ta det lite lugnt, så ring 1177 först, så kan de ge rådgivning och även boka läkarbesök.

• soffiloppan01

muskelinflamation.. ganska vanligt och brukar kunna yttra sig som du beskriver

• Michisen
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=29966&PreView=

När ska man söka vård?

Om man har ont i bröstet och inte vet vad det beror på ska man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Man ska ringa 112 om man

har en kraftig smärta eller obehaglig känsla i bröstet som inte försvinner inom en kvart har bröstsmärtor och samtidigt är andfådd, kallsvettig eller har oregelbundna hjärtslag.

Oftast ofarligt

Bröstsmärta kan ha många olika orsaker. I de flesta fall är smärtan inte tecken på något farligt. Ett exempel på en vanlig orsak är att musklerna i bröstkorgen gör ont för att man har ansträngt sig mer än vanligt, eller för att man belastat musklerna på ett ovanligt sätt.

När ska man söka akut hjälp?

Om man har en stark, tryckande eller krampartad smärta i bröstet som inte försvinner inom en kvart. Om man har en diffus men obehaglig känsla i bröstet som varar i mer än en kvart och som inte har en naturlig, ofarlig förklaring. Om man har bröstsmärtor och samtidigt känner sig andfådd, kallsvettig eller har oregelbundna hjärtslag.

Då ska man alltid ringa 112 efter ambulans.

Oftast ofarligt

Bröstsmärta kan ha många olika orsaker. I de flesta fall är smärtan inte tecken på något farligt. Ett exempel på en vanlig orsak är att musklerna i bröstkorgen gör ont för att man har ansträngt sig mer än vanligt, eller för att man belastat musklerna på ett ovanligt sätt.

Om man har en stark, tryckande eller krampartad smärta i bröstet som inte försvinner inom en kvart. Om man har en diffus men obehaglig känsla i bröstet som varar i mer än en kvart och som inte har en naturlig, ofarlig förklaring. Om man har bröstsmärtor och samtidigt känner sig andfådd, kallsvettig eller har oregelbundna hjärtslag.

• Probably the best    in the

Hur länge har han haft ont?

• Mrs Charles

Problem med muslker/nerver. Jag har så i vänster arm, ibland mer ibland mindre. I början trodde jag att det var hjärtat så jag bara sprang till läkaren och grinade. Nu grinar jag av smärta istället.

• Mrs Charles

Skulle vara ett frågetecken efter "Problem med muskler nerver?" <-- sådär.

• Sally09

tack för alla svar!

han har haft ont nu i fyra dagar.
    i morse när han vaknade sa han först att det nog gått över. jag såg på honom att det inte var helt bra men säkert lite bättre. när han gått upp och tvättat av sig kom han ut från toan helt sne för att det då gjorde för ont för att stå rakt... jag sa till honom att kontakta vården IDAG och kommer ringa och tjata på honom på jobbet tills han gör det.

åhh dessa stolta karlar...

• Probably the best    in the
    Sally09 skrev 2010-03-08 10:06:03 följande:
    tack för alla svar!han har haft ont nu i fyra dagar.i morse när han vaknade sa han först att det nog gått över. jag såg på honom att det inte var helt bra men säkert lite bättre. när han gått upp och tvättat av sig kom han ut från toan helt sne för att det då gjorde för ont för att stå rakt... jag sa till honom att kontakta vården IDAG och kommer ringa och tjata på honom på jobbet tills han gör det.åhh dessa stolta karlar...
    Och vägrara han går det ju att köpa typ Diklofenac 25 mg på apoteket och testa
    Så brukar jag få göra med min...
  • Sally09

okej, ska komma ihåg detta!

alvedon har ingen verkan nämligen...

• Max mamma

kärlkramp?
    Hur har det gått?

• Sally09

Det ebbade ut av sig självt. Känns skönt att det inte blev något värre av det men jag gillar inte att han har så svårt att gå till doktorn när han har ihållande problem. en av hans kompisars pappa är läkare och han sa att gick det nu över och känns som vanligt behövde han inte söka för det, men att han inte får vara sen med att ta kontakt om smärtan kommer igen.

Svar på tråden Min sambo har bröstsmärtor!