• Jelan

Hjälp!! Min 3 mån har börjat fäkta och kicka om nätterna

Har en tremånaders kille, snart fyra månader som har sedan en månad tillbaka börjat att vifta/fäkta och kicka om nätterna. Innan har han sovit riktigt bra. Han är inte riktigt vaken, heller inte sovande och ser jag inte till att stoppa i nappen eller vända på honom så vaknar han. Jag får också vyssa honom i sängen för att han ska komma till ro. Det tröttande är att han då kanske sover i ca 20 minuter för att sedan börja vifta igen.....och så börjar allt om från början, SUCK!
    Han sover dock bra första omgången innan nattmaten (mellan ca kl 22-02) men sedan är det kört....

Snälla, säg att någon av er har denna erfarenhet och möjligen en lösning eller tips?!!

Han får minifom och Sempers magdroppar.
    Vi har bytt till "nattblöja" som inte läcker för det gjorde blöjan tidigare och då har jag förståelse att han vaknade.
    Han äter var femte timme på dagarna och han vaknar en gång om natten och är hungrig och får då ersättning (ammar inte tyvärr).

Hjälp!!!

• Svar på tråden Hjälp!! Min 3 mån har börjat fäkta och kicka om nätterna
  • Destination Unknown

Men herregud din bebis sover ju kanonbra! Att vakna en gång för mat är kanon för en 3 månaders och det att din bebis viftar och har sig är för att den lär sig saker.. det bebisar lär sig på dagen drömmer dom om och övar på i sömnen... han kanske drömmer att han är i vattnet och plaskar ?

Min 10 månaders ställer sig i sömnen... =) och han har krypit i sömnen och dunkat huvudet i sänggaveln... bara för att han drömmer, så din bebis beteende är helt normalt...!!

Det är jobbigt att ha små bebisar emellanåt, men som tur är så blir det bara bättre och bättre gällande sömnen =) Lycka till!

• Jelan

Ok, jag ska kanske inte klaga alltså.... O tack för insikten om att de bearbetar dagens händelser!

Men eftersom han sovit så bra så blir man dels orolig när det vänder + att jag har varit bortskämd med att han just sovit ok tidigare o nu får man sova 3-4 timmar o resten i 20 minuters intervall till kl. 6.

• Mad

Som du beskriver har min dotter, nu 1 1/2 månad, gjort sedan hon var två veckor...Helt normalt men väldigt irriterande när man inte får sova såklart...Jag ammar kan jag tillägga också. Vi får hoppas på bättring snart

• chablis

Hej Jelan!

Min bebis är 2 månader och har oxå precis som din börjat fäkta som en väderkvarn när han skall somna om efter nattmålet. Sover först ett långt pass typ 20 till 02 sen när han skall somna igen fäktar han somnar ca 10 minuter börjar fäkta och fäktar alltid ut nappen vilket gör att han vaknar. Så mellan 02 till ca 5 är jag vaknar han var 10 minut typ. Jag fattar inte vad det är det är precis som han försöker klia i näsan eller i ögonen eller nåt. En annan tanke är att han tycker det är för stort runt om honom för han fäktar inte om jag sätter honom i bilstolen eller om han ligger jättetätt mot mig. Jag har läst någon stans att vissa barn inte gillar att ha för mycket rymd runt sig utan vill ligga ombonade som i magen. Jag skulle vilja lägga honom på magen men det går ju förstås inte med risken för plötslig spädbarnsdöd, men då hade han ju inte fätat och det hade varit lättare att bädda in honom! PLEASE någon annan som har ett råd vad det kan vara eller vad man kan göra för den lille, så hans nattsömn oxå blir bra!
  • Jelan
    chablis skrev 2010-03-08 12:22:54 följande:
    Hej Jelan! Min bebis är 2 månader och har oxå precis som din börjat fäkta som en väderkvarn när han skall somna om efter nattmålet. Sover först ett långt pass typ 20 till 02 sen när han skall somna igen fäktar han somnar ca 10 minuter börjar fäkta och fäktar alltid ut nappen vilket gör att han vaknar. Så mellan 02 till ca 5 är jag vaknar han var 10 minut typ. Jag fattar inte vad det är det är precis som han försöker klia i näsan eller i ögonen eller nåt. En annan tanke är att han tycker det är för stort runt om honom för han fäktar inte om jag sätter honom i bilstolen eller om han ligger jättetätt mot mig. Jag har läst någon stans att vissa barn inte gillar att ha för mycket rymd runt sig utan vill ligga ombonade som i magen. Jag skulle vilja lägga honom på magen men det går ju förstås inte med risken för plötslig spädbarnsdöd, men då hade han ju inte fätat och det hade varit lättare att bädda in honom! PLEASE någon annan som har ett råd vad det kan vara eller vad man kan göra för den lille, så hans nattsömn oxå blir bra!
    Åh vad skönt med någon mer som har precis som jag!
    Och precis som du beskriver med kliandet, så gör även min lilla kille. Jag har försökt att "bädda in" honom så det inte ska bli så stort men det funkar inte. Och som du skriver så viftar han varken i bilstolen eller i barnvagnen.....
    Sedan har jag börjat lägga min kille på magen om dagarna när jag är i närheten. Han är så stark i nacken så det är inga problem men på natten vill jag inte ta den chansen. Han sover bättre på mage men ligger han i spjälsängen så börjar han kicka som han gör om nätterna.

Skulle vara så skönt om någon som varit med om samma sak hade kommit på en lösning så lillen får sova gott hela tiden.
  • Destination Unknown
    Jelan skrev 2010-03-08 07:25:47 följande:
    Ok, jag ska kanske inte klaga alltså.... O tack för insikten om att de bearbetar dagens händelser! Men eftersom han sovit så bra så blir man dels orolig när det vänder + att jag har varit bortskämd med att han just sovit ok tidigare o nu får man sova 3-4 timmar o resten i 20 minuters intervall till kl. 6.
    Att det vänder kommer du nog få uppleva fler gånger, både ett steg tillbaka och ett framåt =) Det kan va skitjobbigt rent ut sagt, men när jag har haft det så med min son så har jag alltid tänkt : Det blir bättre.
  • Petra123

Hej!
    Min son är drygt 7 månader och har fäktat på det sättet sen han var runt 3 månader. Vissa nätter sover han jättebra och andra inte..Det går i vågor. Jag började vänja min son att sova lite i sin egen säng vid 4 månaders ålder...Kände att jag behövde få lite mer kvalitets-sömn. Och det har gått jättebra. Nu kan han ligga o vrida och fäkta och slänga sig av och an utan att det stör mig. Och han fortsätter sova skönt även om han kastar sig av och an vissa gånger. Efter min son började sova i sin egen säng, så märker jag att även han verkar sova bättre. Så din son kanske helt enkelt vill vara ensam? Och som nån skrev, att det kanske blir lite mer ombonat att sova på det sättet? Lycka till iaf, men jag tror inte du behöver oroa dig ifall din bebis får bra sömn eller inte, för dom verkar kunna sova djupt och skönt även om dom rör sig mycket. :)

• Saga09

Min dotter är 6 månader och flaxar och sparkar hejvilt vissa nätter. Nu ligger hon ändå i sin egen säng men man hör det tydligt när man själv har gått och lagt sig. Hon verkar inte sova sämre för det och det är inte varje natt som det är så.. själv tycker jag bara att det är mysigt :)

• Jelan

Tack för alla bra tips och hjälpande ord!

Lillkillen har precis börjat att sova själv i egen säng så vi får se hur det fortsätter. Men visst, nu kan han kicka och fäkta mer utan att man stört nämnvärt. Men det är väl bara att hålla ut för någon gång blir det ju bättre!

• chablis

Hej Jelan!

Jag var på 2 månaders koll på BVC i dag och jag berättade om fäktandet läkaren trodde att min son kunde ha lite öronsprång och det var därför. Han har varit lite snorig och det kan tydligen räcka för att det skall bli lite språng i de små gångarna. 
    hej hopp
  • True Romance

Min 3 -månaders dotter fäktar och sparkar ofta på nätterna.  I sömnen dock, så jag låter henne vara. Från början trodde jag att hon var vaken, och gick och tog upp henne. Men nu har jag slutat med det, hon sover ju . Vad händer om du låter bli att gå till honom?
    Har läst att bäbisar ofta vaknar till en gång i timmen, men låter man dom vara somnar de om av sig själva.

Svar på tråden Hjälp!! Min 3 mån har börjat fäkta och kicka om nätterna