• Anonym (ledsen.)

vill skiljas men vågar inte...

jag har inga känslor alls kvar för min man, vi har varit ihop i 15 år, har två barn 2 och 4 år.  Vill skiljas och har velat det ett längre tag men vågar liksom inte ta steget.   Hur ska det blir...vill inte vara den misslyckade mamman som inte fixar att hålla ihop en familj.  Ska barnen kastas runt varannvecka och bli skilsmässobarn..hur påverkas barnen av det.
    och framförallt hur ska jag har råd !!!    Tjänar dåligt och jobbar heltid. Min man får ut säkert 8 tusen mer i månaden än mig.  Just nu är jag helt beroende av honom ekonomiskt.
    Ärligt så tror jag inte han har något kvar för mig heller...vi bråkar sällan men det är mycket tjafs och vi pratar aldrig bara..mutter och smågnabb.
    Han vill aldrig hitta på någonting utan är nochalant och vill göra sitt och barnen får hänga med bara.   Skulle aldrig komma med något förslag eller intiativ och hitta på något.

Vill skiljas men vågar inte ta steget...
    var ska vi bo ? Hur ska vi göra med barnen, funkar varannan vecka när dom är så små...hur ska jag ha råd  ?

• Svar på tråden vill skiljas men vågar inte...
  • Anonym

nej men vad jobbigt!!!

VET du att du vill lämna din man eller TROR du? Ska ni kanske inte åka ifrån varandra ett tag, ex bo hos någon förälder eller så. Då har man tid att tänka igenom hur man vill ha det utan att bli påverkad av den andre. Ni måste ju prata, han måste få veta hur du känner. Familjerådgivning?

Jag levde ihop med min man i 10 år, vi fick 4 fantastiska barn . Men vi kunde inte fortsätta vi heller och vi visste det. Det var jag som ville skiljas, han ville försöka lite till men jag stod inte ut. Vi hade haft det helt värdelöst i 2 år! alltså inte legat, inte sovit ihop, inte ätit ihop!!.......sen träffade jag en ny man och då gick allt fort. Mannen flyttade ut, jag bodde själv ett tag och sen flyttade den nya in.....visst låter det fruktansvärt? men faktum är att vi gjorde så för att barnen skulle få bo kvar i sina rum.

MEn visst är det många jobbiga känslor....man känner sig värdelös som förälder. Det känns som man misslyckats med kärnfamiljen osv. Det är fruktansvärt att ge upp 50% av barnens uppväxt för sin egen lyckas skull......MEN det är ju de man inte gör! hur ska barnen få en rätt bild av kärlek och respekt om föräldrarna bara gnabbar och inte har någon ömhet för varandra? Nej då är det väl bättre med två föräldrar som är lyckliga!!

Du kommer klara det men först och främst, ta reda på exakt vad du önskar. tala sen med din man. Kanske blir det förändring bara han får veta att du är ett hårstrå från att dra?. Min syster skiljde sig från sin man efter 16 år....de levde isär i 1½ år! de tände till igen för dom och nu lever de ihop och har de bra igen. Nytändning helt enkelt. Man saknar inte kossan förrens båset är tomt.....

• Anonym (&&&&)

Hej!

När det gäller det ekonomiska så löser det sig alltid.. Varannan vecka borde funka men alla barn är olika..

Kanske kan du söka nånting i närheten av din "ex"make så att barnen kan ha samma dagis blir sedan lättare oxå när dem ska börja i skolan..

Bättre att leva lycklig än att leva i en relation utan kärlek å vara olycklig!

Lycka till!

• stjärn fall
    Känner igen oron...Efter 10 år så tog jag beslutet. Hade då en 9- årig tös med mannen.
    Har aldrig ångrat mig en sekund merän att jag inte vågade ta steget tidigare för jag ansåg att han fick mina bästa år.
    Fast nu är jag snart 41 och anser att jag är i mina bästa år....
    lycka till
    följ ditt hjärta, livet är för kort för att inte vara lycklig.
  • Anonym (ledsen.)

Ja ni har väl så rätt.  Men det är svårt o ta steget.. Sälja huset..vi har 3 hästar också som måste tas om hand, dom står hemma på gården nu. 
    Vi har bokat en resa utomlands i höst som jag hade hoppats på skulle lätta upp lite, känns som om det blir sista resan för oss.   Får väl hålla ut tills dess och sen ta beslut då.   Vi har pratat om att skiljas ett par gånger förr så det är absolut ingen nyhet, egentligen så tror jag att min man vill också..fast han är en sån som inte säger så mycket förrän jag gör det. 
    Det är väl så att det känns hårt att ta det definitiva beslutet.  
    Sälja vårat drömhus t ex...älskar bara det huset..läget.

Hade vi inte haft barnen så hade vi nog gjort det för längesen.

• stjärn fall

Det blir jobbigt det säger jag inte men när allt stök är över och man har landat så är man såååå lycklig.
    se upp med att skjuta fra problemet, jag skyllde på att dottern va för ung osv...väntade på rätta tillfället osv...det tog 6 år...

• Anonym (ledsen.)

Jo det är sant, nu känns det som om man skjuter upp problemet bara, jag tycker barnen är för små..min lillgrabb är bara 2.5 och jättemammig och lite orolig av sig och har varit ända sen födseln.  Undrar hur det ska gå för honom om han ska kastas runt fram och tillbaka.
    Usch..vad allt är jobbigt tycker jag.  Så mycket som snurrar runt i huvudet...snyft !

• Anonym (ledsen.)

har faktiskt tänkt tanken att det skulle vara en lättnad om han kom hem och sa att han hade träffat en annan eller tyckter att vi ska skiljas..då lägger jag över det på han liksom.  Tror han väntar på samma sak, att det är jag som ska komma hem och säga att ..nu gör vi såhär. ! 

• Anonym

Ang barnen. Min yngsta var bara 1½ år! men å andra sidan....de finns ingen bra ålder på barnen när man väljer att skiljas. Inte hade det väl känts bättre om barnet var 10 och fullt medveten? Det är lika tungt ändå.

• stjärn fall
    Tänk att barnen kan får två fungerande kärleksfulla hem......när ni båda hittat balansen samt ev en ny kärlek då blir det ju extra toppen. Många skillsmässo barn blir faktiskt bortskämda....för att förälldrarna har så dåligt samvete.

tveka inte, följ ditt hjärta.
    hur gamla är ni?
    har du fast jobb?
  • Anonym (ledsen.)

Vi är 38 år båda två, jag jag har fast jobb.  Det är väl så tidpunkten är väl aldrig rätt för barnen liksom. ..Blir en jobbig period i vilket fall.
    Tänker bara på massa OM....OM jag inte hittar någon ny kärlek o dela livet med, vilket misslyckande..om barnen inte trivs och det fungera.
    Och att jag ändå måste ha kontakt med min man resten av livet eftersom vi har barn ihop..det kommer ju bli chafs om allt ändå om han fortsätter på samma vis som han gör nu.  

• stjärn fall

Kära t.s
    Jag måste till jobbet nu..
    Är lite intresserad av var du bor...själv bor jag i stockholm.
    om du vill så inboxa mig, för jag har en sak att säga dig men jag vill inte att alla ska läsa. Naturligtvis så kommer jag att inte avslöja din anonymitet på något sätt.
    Är hemma i em , jobbar en kortis idag.....kram

• Lilla Linda

Vad bestämde sig TS för?
    Du får gärna inboxa mig om du vill prata...
    sitter nog lite i samma förvirrade båt...

kram

• Anonym (ledsen.)

Har inte bestämt mig för någonting än...allt går upp och ner känns det som.
    Velar och velar..

Svar på tråden vill skiljas men vågar inte...