• FrökenNorkok

Tid att springa 5km på?

Jag ska börja jogga och ha Vår Ruset som mål. Är helt nybörjare och undrar lite hur snabbt man "ska" klara 5km på när man är normaltränad? Jag är ju inte det än men jag vill sätta upp ett mål men har ingen aning om vad som är rimligt .

Någon duktig motionär som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Tid att springa 5km på?
  • Marleen

min sambo jogga 5 km tre gånger i veckan och hans tid är ca 22 minuter. nu e han ganska så vältränad men konditionen e väl inte den bästa så 25 minuter iaf hade jag satt som mäl...

• Jackie85

För att klara 5 km på 25 min så får du springa på bra alltså. Min sambo springer väl ungefär så, lite snabbare men jag som tjej skulle inte klara det på det.

• Maac

Jag är inte speciellt vältränad, men joggade några dagar i veckan i 3 månader innan jag sprang vårruset sist. Och då tog det 32 minuter. Jag var mest nöjd att jag tog mig runt överhuvudtaget

• Gladskit

Jag brukar ligga på 30-35 minuter ungefär. Det är bara att du räknar ut vilket tempo du behöver hålla. Ska du springa på 30min så har du 6min per kilometer och det är hyfsat snabbt.

Om du är helt ny på att springa så försök ha som mål att orka springa hela sträckan, bara det är en utmaning om man inte sysslat så mycket med löpning tidigare. Lycka till!!

• Maya85

Jag har sprungit tre år i rad och på de två gångerna när jag inte var gravid sprang jag på 25-30 minuter. Det är väl ganska normalt.

• FrökenNorkok

Jo att orka springa hela distansen är ju ett första mål men jag vill ändå ha lite att mäta mig emot =)
    Men ca 30 minuter låter som ett ganska lagom mål sen när jag kommit igång och hållt på ett tag. Jag kommer springa 5 dagar i veckan så jag hoppas flåset förbättras i ganska bra takt!

• LinSar

FrökenNorkok
    Ta det lugnt i början så du inte skadar dej.5 dar löpning i veckan som ny börjare låter mycket. Börja med varannan dag.

• Gladskit
    LinSar skrev 2010-03-08 18:11:53 följande:
    FrökenNorkokTa det lugnt i början så du inte skadar dej.5 dar löpning i veckan som ny börjare låter mycket. Börja med varannan dag.
    Jag tyckte också det lät hårt, det blir tuff belastning om man aldrig sprungit förut. Akta så du inte får problem med fötter och benhinnor!
  • FrökenNorkok

Jo men det blir nog inte så mycket spring i början heller =) men jag ska iaf ta mig ut fem dagar i veckan så får vi se hur det går.

• Smulan 89

Jag är väldigt otränad och har hållit mig till tjejgåing istället. Då tar 5 km nästan exakt 45 min att gå snabbt/på gränsen till jogga.

• Micke54

Under 30min är ok. Över 35 börjar mera likna en promenad. 

• Maac

Ja, ta det lungt i början, och se till att ha löparskor. Det kan göra riktigt ont både här o där annars.

• Mellanmjölkens land

Runt 35 min har det tagit för mig och då har jag blandat att gå snabbt och att jogga. Löpning är inte riktigt min grej men jag gjorde det med jobbet.

• ann0rlunda

jag springer 5 km på nästan exakt 30 min. Men då anser jag mig inte vara speciellt vältränad alls.
    Dessutom är det ganska stor skillnad på att springa på löpbandet och ute. Men vårruset brukar väl för det mesta vara ganska plan mark? Så 30 min kan du absolut satsa på att springa på :)

Svar på tråden Tid att springa 5km på?