• Anonym (flytt)

flytta vid enskild vårdnad

Hej!

Om man har enskild vårdnad men flyttar så långt bort att umgänget kommer behöva ändras..

hur ser rätten på detta? tex kanske inte blir möjligt med varannan helg längre?

nån som vet?

/mvh
    flyttare

• Svar på tråden flytta vid enskild vårdnad
  • Anonym

Jag bor 25 mil från pappan till mitt barn och det ända jag märkt är att umgänget ska vara längre perioder så att barnet inte behöver åka så mycket fram och tillbaka. Vet nu inte hur långt ifrån du ev. kommer att bo men här föreslog sociala (som ju har lite beslutanderätt som utredare) varannan helg.

• Anonym (99)

Han kan ansöka om att få boendet och vårdnaden överflyttat till sig om du flyttar och han motsätter sig det. Vilket han bör göra om han har regelbundet umgänge nu och en bra kontakt med barnet. Rätten ser ogärna att man försvårar umgänget för en förälder, så om han sköter sina kort rätt finns det en möjlighet att barnet får stanna hos sin pappa där det har sin nuvarande trygghet, dagis och vänner.

Du kan flytta utan hans medgivande eftersom du har enskild vårdnad, men om det innebär att umgänge inte kan ske som fastslaget har han alltså möjlighet att stämma dig, med relativt goda utsikter, för att få barnet att stanna där det är nu.
  • Anonym (jag)
    Anonym (99) skrev 2010-03-09 14:40:24 följande:
    Han kan ansöka om att få boendet och vårdnaden överflyttat till sig om du flyttar och han motsätter sig det. Vilket han bör göra om han har regelbundet umgänge nu och en bra kontakt med barnet. Rätten ser ogärna att man försvårar umgänget för en förälder, så om han sköter sina kort rätt finns det en möjlighet att barnet får stanna hos sin pappa där det har sin nuvarande trygghet, dagis och vänner. Du kan flytta utan hans medgivande eftersom du har enskild vårdnad, men om det innebär att umgänge inte kan ske som fastslaget har han alltså möjlighet att stämma dig, med relativt goda utsikter, för att få barnet att stanna där det är nu.
    Inte riktigt insatt men om de visar sig att umgängesföräldern inte skött sina åtaganden så väl utan bara vill ställa till de för vårdnadshavaren. så kan de lyckas rejält då? Intressant! önskar fler inlägg i denna tråd de med erfarenhet.
  • Anonym (321)
    Anonym (99) skrev 2010-03-09 14:40:24 följande:
    Han kan ansöka om att få boendet och vårdnaden överflyttat till sig om du flyttar och han motsätter sig det. Vilket han bör göra om han har regelbundet umgänge nu och en bra kontakt med barnet. Rätten ser ogärna att man försvårar umgänget för en förälder, så om han sköter sina kort rätt finns det en möjlighet att barnet får stanna hos sin pappa där det har sin nuvarande trygghet, dagis och vänner. Du kan flytta utan hans medgivande eftersom du har enskild vårdnad, men om det innebär att umgänge inte kan ske som fastslaget har han alltså möjlighet att stämma dig, med relativt goda utsikter, för att få barnet att stanna där det är nu.
    Tja, uf kan ju alltid stämma bf på vårdnad och boende. Men en bf med ensam vårdnad har rätt att flytta med sig barnet vart h*n vill. Det är fortfarande upp till uf att ordna transporten för umgänget, och därmed är det uf's ansvar att se till att umgänget blir av. Om uf inte orkar åka och hämta barnet så är det uf's eget ansvar och inget som bf kan lastas för. Alltså kan uf inte använda sig av det i domstolen.
  • Anonym (321)
    Anonym (flytt) skrev 2010-03-08 09:15:15 följande:
    Hej!Om man har enskild vårdnad men flyttar så långt bort att umgänget kommer behöva ändras..hur ser rätten på detta? tex kanske inte blir möjligt med varannan helg längre?nån som vet?/mvhflyttare
    Eftersom du har ensam vårdnad så kan du flytta vart du vill med barnet. Sedan är det upp till uf att ordna transporten för umgänget. Så länge som du släpper iväg barnet när uf hämtar så har du gjort ditt.

Det blir alltså upp till uf om h*n tycker att det blir för jobbigt med umgänge varannan helg.

Har ni en dom på umgänget, eller en vanlig muntlig överenskommelse?
  • Anonym (flytt)

nej en dom på enskild vårdnad men den är ganska ny.. så jag vet inte men barnet är ju väldigt litet och dagisålder och så.

om man vill flytta för studier och sedan jobb på ny ort och för att man vill flytta och bli sambo är det skäl som räcker för att få flytta med enskild vårdnad? det är ju inte för pappan ska tappa kontakt med barnet, men det kommer kanske inte blir varannan helg utan mer lov och jul sommar osv? tror det kommer vara för långt för att det ska bli särskilt ofta. (tyvärr flera timmars resa enkel väg) jag har inte släkt här men sambon har sin släkt på den andra orten så det verkar så bakvänt att han ska flytta hit + att han har ett så pass välbetalt jobb...som inte går att få här där jag bor..
  • Anonym (321)
    Anonym (flytt) skrev 2010-03-09 20:38:51 följande:
    nej en dom på enskild vårdnad men den är ganska ny.. så jag vet inte men barnet är ju väldigt litet och dagisålder och så. om man vill flytta för studier och sedan jobb på ny ort och för att man vill flytta och bli sambo är det skäl som räcker för att få flytta med enskild vårdnad? det är ju inte för pappan ska tappa kontakt med barnet, men det kommer kanske inte blir varannan helg utan mer lov och jul sommar osv? tror det kommer vara för långt för att det ska bli särskilt ofta. (tyvärr flera timmars resa enkel väg) jag har inte släkt här men sambon har sin släkt på den andra orten så det verkar så bakvänt att han ska flytta hit + att han har ett så pass välbetalt jobb...som inte går att få här där jag bor..
    Du behöver inga skäl för att flytta. Eftersom du är ensam vårdnadshavare så är det du som ensam bestämmer var barnet ska vara skriven.
  • Anonym (99)
    Anonym (321) skrev 2010-03-09 19:54:09 följande:
    Tja, uf kan ju alltid stämma bf på vårdnad och boende. Men en bf med ensam vårdnad har rätt att flytta med sig barnet vart h*n vill. Det är fortfarande upp till uf att ordna transporten för umgänget, och därmed är det uf's ansvar att se till att umgänget blir av. Om uf inte orkar åka och hämta barnet så är det uf's eget ansvar och inget som bf kan lastas för. Alltså kan uf inte använda sig av det i domstolen.
    Ja, det var som jag sa; BF har rätt att flytta när hon har enskild vårdnad, men UF kan vid en flytt stämma UF på vårdnad och boende vilket denne har chans att få sig tilldömt för att barnet ska få stanna där det nu har sin trygghet, dagis och vänner. I många fall har man enskild vårdnad pga samarbetsproblem och inte för att den ene föräldern är olämplig - då är det inget som hindrar att den andre föräldern får vårdnad och boende istället om rätten tycker att det är i barnets bästa att få stanna där det är. Chansen till överflyttad vårdnad / boende ökar dessutom om det som i TS fall minskar möjligheten till umgänge för UF så pass radikalt som från varannan helg till lov / längre ledighet.
    TS; du har rätt att flytta. Men du bör vara medveten om att UF har möjlighet att stämma dig om du gör det. Inget säger att han vinner en sådan tvist, men möjligheten finns. Kom ihåg att ditt barn har en pappa som också älskar det och att du genom att flytta gör det svårare för dem att ha en nära relation. Så även om det passar dig bättre så är det i grunden själviskt att flytta. Om din nya sambo inte har egna barn borde ni kanske överväga att ändå bita i det sura äpplet och bo kvar där du bor nu för att ditt barn har rätt till en god och regelbunden kontakt med sin far?
  • Anonym (321)
    Anonym (99) skrev 2010-03-10 07:54:44 följande:
    Ja, det var som jag sa; BF har rätt att flytta när hon har enskild vårdnad, men UF kan vid en flytt stämma UF på vårdnad och boende vilket denne har chans att få sig tilldömt för att barnet ska få stanna där det nu har sin trygghet, dagis och vänner. I många fall har man enskild vårdnad pga samarbetsproblem och inte för att den ene föräldern är olämplig - då är det inget som hindrar att den andre föräldern får vårdnad och boende istället om rätten tycker att det är i barnets bästa att få stanna där det är. Chansen till överflyttad vårdnad / boende ökar dessutom om det som i TS fall minskar möjligheten till umgänge för UF så pass radikalt som från varannan helg till lov / längre ledighet. TS; du har rätt att flytta. Men du bör vara medveten om att UF har möjlighet att stämma dig om du gör det. Inget säger att han vinner en sådan tvist, men möjligheten finns. Kom ihåg att ditt barn har en pappa som också älskar det och att du genom att flytta gör det svårare för dem att ha en nära relation. Så även om det passar dig bättre så är det i grunden själviskt att flytta. Om din nya sambo inte har egna barn borde ni kanske överväga att ändå bita i det sura äpplet och bo kvar där du bor nu för att ditt barn har rätt till en god och regelbunden kontakt med sin far?
    Det du skriver gäller framförallt när bf flyttar utan uf's underskrift vid gemensam vårdnad. Nu har ts ensam vårdnad och därmed mycket starkare rättigheter.
  • Anonym (99)
    Anonym (321) skrev 2010-03-10 08:06:14 följande:
    Det du skriver gäller framförallt när bf flyttar utan uf's underskrift vid gemensam vårdnad. Nu har ts ensam vårdnad och därmed mycket starkare rättigheter.
    Det må så vara, men hon ville veta hur det kan gå, och det är ingen idé att undanhålla det för henne, eller hur? Jag skrev att inget säger att han vinner en sådan tvist, men eftersom hon ställt frågan bör hon få veta vilka medel som UF har för att hindra henne. Det här är ingen tävling om vem som har rätt, utan enbart en möjlighet för TS att få veta alla tänkbara alternativ.
  • Anonym (flytt)

svårt val :/..

spelar det nån roll om barnet börjat på dagiset i den andra kommunen innan pappan kommer stämma tror ni? för det tror jag nog han gör isf.

Svar på tråden flytta vid enskild vårdnad