• CHARLATAN

Vilken utbildning skulle ni satsa på?

Har fyra utbildningar jag står och velar mellan. Alla lockar väl ungefär lika mkt så nu hänger det mer på vilket som ger störst chans till jobb, gärna utomlands. Jag vet att det är svårt att säga hur arbetsmarknaden kommer se ut om ett par år, men det måste väl finnas nån där ute (eller ja på FL) som är lite insatt?

Utbildningarna är (och de yrken man blir/kan vidareutbilda sig till enligt utbildningarnas hemsidor):

Affärsinriktad Redovisningsekonom
    (redovisningsekonom, företagsekonom, revisionsassistent, redovisningskonsult på till exempel en redovisnings/revisionsbyrå, ekonomiassistent i ett företag, myndighet eller i en kommun)

Marknadsinriktad Företagssäljare
    (företagssäljare, marknadsförare, säljledare, innesäljare, projektledare med sälj eller marknadsinriktning och konsult. Längre fram i karriären väntar jobb som key account manager, marknadschef, affärsutvecklare och försäljningschef.)

Internationella medieprogrammet
    (
    Studenter som har läst programmet arbetar som informatörer, medieanalytiker, marknadskommunikatörer eller pressekreterare. Programmet ger behörighet till studier på avancerad nivå.)

Turismutvecklarprogrammet
    (Studenter som har läst programmet kan arbeta med turismutveckling i till exempel kommuner och i nationella och regionala organisationer. Man kan också arbeta med olika slags evenemang inom turismnäringen. Programmet ger behörighet till studier på avancerad nivå.)

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Svar på tråden Vilken utbildning skulle ni satsa på?
  • SunnyDay
    Affärsinriktad Redovisningsekonom
    (redovisningsekonom, företagsekonom, revisionsassistent, redovisningskonsult på till exempel en redovisnings/revisionsbyrå, ekonomiassistent i ett företag, myndighet eller i en kommun)

När det gäller dessa tjänster tävlar du med nyutexaminerade civilekonomer som vill ha en väg in på arbetsmarknaden, alltså är det mkt tuff konkurrens om jobben!

Internationella medieprogrammet
    (
    Studenter som har läst programmet arbetar som informatörer, medieanalytiker, marknadskommunikatörer eller pressekreterare. Programmet ger behörighet till studier på avancerad nivå.)

Sådana här utbildningar är luddiga, och det är svårt att på en intervju förklara vad man egentligen "blir"! Jag påbörjade själv en utbildning av den här typen, men hoppade av eftersom den var alldeles för bred. Man fick en inblick i massa olika saker, men inga fördjupade kunskaper inom något område.

Marknadsinriktad Företagssäljare
    (företagssäljare, marknadsförare, säljledare, innesäljare, projektledare med sälj eller marknadsinriktning och konsult. Längre fram i karriären väntar jobb som key account manager, marknadschef, affärsutvecklare och försäljningschef.)

Den här tror jag ger dig bäst chans att snabbt få jobb efter examen, säljare sökes alltid och är man duktig och villig att satsa på karriären kan man snabbt avancera!
  • Titosmom

Som redovisningsekonom kommer du alltid hitta arbete. Men om du ändå ska satsa på ekonomi så gå en högskoleutbildning till ekonom och välj inriktning redovisning och revision. Bättre och roligare jobb och mycket bättre betalt ;)
    Jag velar själv mellan revisor och sjuksköterska (ja det är liiite olika inriktningar så det gäller att tänka efter. =) Lycka till och som sagt, jag förespråkar ekonom

• CHARLATAN
    Titosmom skrev 2010-03-08 09:51:19 följande:
    Som redovisningsekonom kommer du alltid hitta arbete. Men om du ändå ska satsa på ekonomi så gå en högskoleutbildning till ekonom och välj inriktning redovisning och revision. Bättre och roligare jobb och mycket bättre betalt ;) Jag velar själv mellan revisor och sjuksköterska (ja det är liiite olika inriktningar så det gäller att tänka efter. =) Lycka till och som sagt, jag förespråkar ekonom
    Grejen med den utbildningen är att det är en ky-utbildning så då skulle jag få ha en hel del praktik också, vilket känns som en chans att få in en fot på nåt företag.
  • CHARLATAN
    SunnyDay skrev 2010-03-08 09:50:02 följande:
    Affärsinriktad Redovisningsekonom (redovisningsekonom, företagsekonom, revisionsassistent, redovisningskonsult på till exempel en redovisnings/revisionsbyrå, ekonomiassistent i ett företag, myndighet eller i en kommun) När det gäller dessa tjänster tävlar du med nyutexaminerade civilekonomer som vill ha en väg in på arbetsmarknaden, alltså är det mkt tuff konkurrens om jobben! Internationella medieprogrammet (Studenter som har läst programmet arbetar som informatörer, medieanalytiker, marknadskommunikatörer eller pressekreterare. Programmet ger behörighet till studier på avancerad nivå.) Sådana här utbildningar är luddiga, och det är svårt att på en intervju förklara vad man egentligen "blir"! Jag påbörjade själv en utbildning av den här typen, men hoppade av eftersom den var alldeles för bred. Man fick en inblick i massa olika saker, men inga fördjupade kunskaper inom något område. Marknadsinriktad Företagssäljare (företagssäljare, marknadsförare, säljledare, innesäljare, projektledare med sälj eller marknadsinriktning och konsult. Längre fram i karriären väntar jobb som key account manager, marknadschef, affärsutvecklare och försäljningschef.) Den här tror jag ger dig bäst chans att snabbt få jobb efter examen, säljare sökes alltid och är man duktig och villig att satsa på karriären kan man snabbt avancera!
    Tack för tipsen. Säljarutbildningen är även en ky-utbildning så då får man praktiken också, kanske gör det ännu lättare att få jobb.
  • Titosmom

Ok, ja jag tror definitivt att du får jobb efter utbildningen. Det behövs alltid ekonomer och högskoleekonomer vill inte jobba som ekonomiassistent etc. (jag vet att det finns dom som gör det för att få in en fot, men det är nog inte så många) Vad spännande för dig! Lycka till!

• Alex84j

Jag skulle satsa på ekonomiutbildningen, det verkar finnas mycket jobb och många olika inriktningar som man kan arbeta med efter ubildningen. Håller själv på att utbilda mig inom detta område och administration och det är väldigt intressant! Lycka till vad du än väljer!

Svar på tråden Vilken utbildning skulle ni satsa på?