• Julianna

Kan tänder ge dålig nattsömn och gnälligt barn?

Hej!!

Jag har läst överallt i böcker att tandsprickning inte ska ge några symtom på barnen och det ska inte göra ont. Men överallt här på FL och andra kompisar man hör har barnen haft ont vid tandsprickning.

Min fråga är: Kan barn få dålig nattsömn och bli gnälliga när det är tänder på G? Så är nämligen min son. När han äter tar han sig i munnen och gråter.

Hur reagerade era barn på tänderna (de första framför allt)`?

Kram

• Svar på tråden Kan tänder ge dålig nattsömn och gnälligt barn?
  • Göteborgstjej

Sov dåligt, lös i magen. Ville inte äta när uppetänderna kom.

• Mathildas mamma

Mathilda som alltid annars har sovit så bra på nätterna har blivit kinkig på dagarna och sovit oroligt på nätterna när hon har haft tänder på g! Så har det varit varenda gång.

• Katalin

När de två första tänderna kom var Alex grinig i några dagar och hade feber!

• Tex

Caesar sov dåligt, var lös i magen, ville bli buren all vaken tid. Allmänt gnällig och mammig/pappig ett par dagar. BVC rekommenderade att ge flytande Alvedon till natten och då sov han mycket bättre.

• Tiril

japp låter som tänder, min dotter vägrar äta mat hon måste tugga nu när hon får tänder, det gör nog ont i munnen på henne, så nu har det blivit en hel del välling, och lättäten mat såsom spagetti och köttfärsås, yoghurt mm.
    feber, dreglade hejdlöst, orolig sömn (bara mammas och pappas säng dög lite)
    extremt mammig.
    de i nederkäken kom utan bekymmer men de som kommer i överkäken nu är rena tortyren för henne.

• Cicciliona

Vår lille plutteskrutt reagerade med att TOTALT vrida på natten (började vakna varje 20 min!!!) och han var även lite gnällig ngr dagar. Sedan..... kom 2 små risgryn.
    C

• Julianna

Okej vad skönt att höra!! Tack snälla för era svar. Jag ser inga tänder, men antydan till lite vitt och så är det lite svullet. Ska pröva med lite alvedon i kväll och se om det hjälper. Kram

• MT2

Hej !

Min dotter har strulat nu i ngr veckor med sömnen osv och i dag när vi satt vid matbordet och fika så såg jag den - flisen!!!! Hon har börjat få en tand .. som sagt än ser de inte ut som en tand, mer som en tagg..

Svar på tråden Kan tänder ge dålig nattsömn och gnälligt barn?