• Trollsol

Hur länge har ni använt syskonvagn när det är 2 år mellan barnen?

Väntar nu barn nummer två som kommer när första barnet blir 2 år o 2 månader. Funderar mycket kring syskonvagn, hur länge har man användning för en? Känns som att köpa begagnat kanske är ett bra alternativ. Men då funderar jag på hur länge har ni som har 2 år mellan barnen använt syskonvagn?

• Svar på tråden Hur länge har ni använt syskonvagn när det är 2 år mellan barnen?
  • lijepa

vi hade samma bryderier innan nr två. har 2 år o 6 mån mellan barnen. nu är de drygt tre o ett halvt resp drygt ett år o vi använder syskonvagn dagligen. vårt bästa köp!

• MiisPiis

Vi har ca 20 månader mellan våra, använder fortfarande och äldste är snart 3,5 år (i april)
    Alldeles utmärkt att köpa en begagnad. Vi har haft mycket nytta av vår. Sen är det ju olika hur länge det äldre vill åka vagn, en del går ju hellre....

• galnevale

det skiljer 2 år och några dagar mellan mina troll. har en babytravel syskonvagn och använder den fortfarande. dock inte så mycket nu när det är vinter

just det de är nu 1 och 3 år så i 1 år hittills

• Proxima

Vi har 2 år och 4 månader mellan barnen, har inte använt syskonvagn alls. Storasyster går/åker bob/ståbräda istället.

Vi bestämde oss tillslut för att vi inte behövde någon syskonvagn, och med facit på hand var det rätt beslut för oss. Visst har det funnits tillfällen då jag tänkt att det skulle ha varit praktiskt med en syskonvagn, men dethandlar kanske om max 10 gånger.

• Guld gossarnas Super Mamma

23 månader mellan våra och vi hade vår syskonvagn i ca 3 månader max!  helt onödigt då vår älste gick mest eller stogd på ståbrädan,man fick klart anpassa hur man var ut alltså innan och efter dags vilan.  {#lang_emotions_laughing}

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • mammamoo

jag har två år emellan mina. använder inte syskonvagnen längre.

men vi bor på landet så vi åker ofta bil om vi ska någonstans. hade nog varit annourlunda om vi bott i stan å kunnat gå till affären osv.

• Trollsol

Hej Mammamoo! Jag bor också på landet o funderar på om det är helt onödigt att köpa syskonvagn. Å andra sidan kan jag tänka mej situationer (särskilt under första året då jag är hemma själv) som jag inte kan lösa utan syskonvagn. Hade du användning av den i början?

• lijepa

vill bara tillägga att vår äldsta verkligen älskar vagnen och det var en stor anledning till att vi köpte en syskonvagn. det är nog väldigt individuellt vilken användning man har av dem.

• Helene OSV

När Sigrid föddes var Olivia två år. Jag bar Sigrid uteslutande i sjal (hon åkte inte vagn öht förrän hon var 7-8 månader) och Olivia gick, åkte vagn eller blev buren av pappa i ergo.
    När Valter föddes var tjejerna 3 och 5 år så då slapp vi vagn helt tills han var 7-8 månader.
    Nu när fyran föds i höst kommer barnen vara 2, 5 och 7 och då gör vi som tidigare, bäbisen åker sjal, Valter går, åker vagn eller blir buren av pappa. Till nästa sommar kanske vi eventuellt köper en ståbräda som Valter kan stå på när bäbisen åker vagn, det har jag saknat ibland tidigare.

Mina barn åker vagn från 7-8 månader till max 3 år.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Proxima

Skulle bara tillägga att vi också bor på "landet", eller en liten ort i alla fall. Så har blir det oftast bil om vi ska någonstans. Lokala butiken och dagis ligger nära (ca 1km), så storasyster har uan problem kunnat gå den korta stäckan, vi har ju inte direkt haft bråttom eftersom jag bara är mammaledig. De gånger vi haft bråttom har vi ju haft bilen, men om vi inte haft två bilar hade jag nog haft större behov av syskonvagn. Det beror som sagt på hur mycket och hur långt man behöver gå. Annars är ju ståbräda toppen! Och nu under vintern har jag dragit storasyster (nu är hon snart 3,5 år) på bob, men hon går gärna och utan problem själv också.

• Trollsol
    mammamoo skrev 2010-03-08 12:40:10 följande:
    jag har två år emellan mina. använder inte syskonvagnen längre.men vi bor på landet så vi åker ofta bil om vi ska någonstans. hade nog varit annourlunda om vi bott i stan å kunnat gå till affären osv.
    Hej Mammamoo! Jag bor också på landet o funderar på om det är helt onödigt att köpa syskonvagn. Å andra sidan kan jag tänka mej situationer (särskilt under första året då jag är hemma själv) som jag inte kan lösa utan syskonvagn. Hade du användning av den i början?
  • SanTan

Vi har 2 år och 5 månader mellan våra tjejer. Har aldrig ägt någon syskonvagn och det har gått utmärkt. Har aldrig saknat det heller.
    Däremot hade vi en ståplatta till stora tjejen och den har varit toppen!

Stora tjejen slutade sova på dagarna när hon var 2 år så det spelar väl också in....

• gbg77

Vi har 22 mån mellan våra barn. Köpte en begagnad syskonvagn men använde den högst 10 ggr. Hade ståbräda till stora tjejen.

• Anne69

Vi har 21 mån mellan barn och använder syskonvagn varje dag när vi rör oss i närområdet. Lilla är nu 1½ o stora snart 3½. För oss har syskonvagnen varit oumbärlig!

• mammamoo
    Trollsol skrev 2010-03-08 15:24:08 följande:
    hej

vi använde den inte så mycke alls. men de va ju givetvis sknt att ha en. vi köpte en ny trehjulig syskonvagn. den va billig, därför vi köpte en ny 2500.. å hade mjuklift.

ja rekomenderar nog att köpa en billig, begagnad eller en billig ny jut för att ha en.

jag använde den när jag var på stan och gick till lekparken. men ja använde den inte mycke, men den var guld när jag behövde den. vi är mest ute hemma och då använder vi enkelvagnen. fins ingenstans att gå här och absolut inte på vintern..

jag har tänkt köpa en syskonsulky nu till våren bara för att ha en ifall.. men som tar lite mindre plats. får se hur de käns till våren. kan om inte annat va skönt att ha och lasta annat i om man ska på utflyckt :)

när vi väntade syskon så köpte vi en baby travel jogger syskonvagn med liggdel.. den var för stor och bökig när ja skulle åka iväg osv så den sålde vi nästan på direkten.. när man e själv å ska iväg me två barn, vagn å hund så ska de va smidigt. vi kpte en vagn som hette mini jogger tror ja den hette.. tre hjul.. jättelätt att vika ihopp å guld att köra. den passade mej jättebra!
Svar på tråden Hur länge har ni använt syskonvagn när det är 2 år mellan barnen?