• Älskarlivet

Astrid Lindgrens värld? Någon som varit där?

Hej!

Vi tänkte eventuellt åka till Astrid Lindgrens värld i sommar och har börjat kika lite på var man kan o och vad resan kostar osv.

Jag tar tacksamt emot ALLA tipd om så väl boende som mat som parkering osv !

Men speciellt om boende. Ska man hyra stuga, ska man bo p hotell elelr vad är bäst?

Vi är 2 vuxna och ett barn på 3,5 år.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Någon som varit där?
  • Mamma matte hustru

Astrid Lindgrens värld? Någon som varit där? Hej! Vi tänkte eventuellt åka till Astrid Lindgrens värld i sommar och har börjat kika lite på var man kan o och vad resan kostar osv. Jag tar tacksamt emot ALLA tipd om så väl boende som mat som parkering osv ! Men speciellt om boende. Ska man hyra stuga, ska man bo p hotell elelr vad är bäst? Vi är 2 vuxna och ett barn på 3,5 år. Tack på förhand!! Bor 5 minuter därifrån så är ju där rätt ofta :) Kolla boende i och omkring stan finns en hel del med varierande priser bör dock bokas snartast då det blir fullt fort... Maila mig så kan jag tipsa om ställen... Mat inne på astrid lindgrens värld är dyrt dyrt dyrt...

• Mamma matte hustru

Bor 5 minuter därifrån så är ju där rätt ofta :) Kolla boende i och omkring stan finns en hel del med varierande priser bör dock bokas snartast då det blir fullt fort... Maila mig så kan jag tipsa om ställen... Mat inne på astrid lindgrens värld är dyrt dyrt dyrt...

• cta

Vi var där för 2 sommrar sedan och ska tillbaka i juli. Älskade stället och barnen med
    Vi bokade på då och nu stuga på själva området,finns stugor som är enklare utan wc och vatten.Vi har bokat stuga med wc,men vi har 3barn.
    Hade jag åkt med 1barn hade jag knnat tänkt mig dom enklare stugorna.
    Håller med inlägget ovanför att det är DYRT att äta inne på området. Ta med matsäck i kylväska så finns det skrindor att hyra direkt innanför entren,men gäller att vara där när dom öppnar för dom gick fort.

• Linganlotta

Vi var där i somras och barnen älskade det! Vi bodde på hotell mitt inne i stan, vid torget! Där var perfekt för barnen kunde leka på lekplatsen som finns på torget och vi kunde se dem från hotellets uteservering!

Försök åka veckorna innan eller efter industrisemestern, för där är såååå mycket folk under juli!!

kolla alv.se om man ska ha boende nära parken ska man boka snart, för det tar slut fort!
    Hyr skrinda och sätt telefonnummer på barnen ifall de kommer bort! :)

• Dofsing

Vi funderar också på att åka dit. Men hur gamla ska barnen vara för att tycka det är kul? Vår dotter fyller två år i sommar. Är hon för liten?

• JWM

har varit där 4 somrar i rad men i sommar är det stopp, vill ju se något annat också...hi hi

kan rekommendera självhushåll Oxgården och hotell Stadshotellet

bo INTE på Ronja det är hemskt! aldrig mera detta hotell!

försök om ni kan att åka när det är början eller slutet av högsäsong, man ser bra på hemsidan när det är högsäsong och väldigt mycket folk

ta minst 2 dagar i parken och NJUT för parken är underbar

ta er tid att titta på föreställningar, ät god mat i de fina restaurangerna och njut av kanske sveriges vackraste sommarpark!

om ni orkar återvänd om någon sommar då ert barn är lite äldre så kommer ni få en helt annan upplevelse

• JWM

barnen bör vara ca 4 år för att förstå miljöerna och teatrarna men alla åldrar har fint i den underbara miljön

roligt att återkomma när barnen är ca 7-8 år och har läst mio min mio & ronja

då blir andra delar av parken mycket intressant...

• Älskarlivet
    JWM skrev 2010-03-09 09:27:01 följande:
    har varit där 4 somrar i rad men i sommar är det stopp, vill ju se något annat också...hi hikan rekommendera självhushåll Oxgården och hotell Stadshotelletbo INTE på Ronja det är hemskt! aldrig mera detta hotell!försök om ni kan att åka när det är början eller slutet av högsäsong, man ser bra på hemsidan när det är högsäsong och väldigt mycket folkta minst 2 dagar i parken och NJUT för parken är underbarta er tid att titta på föreställningar, ät god mat i de fina restaurangerna och njut av kanske sveriges vackraste sommarpark!om ni orkar återvänd om någon sommar då ert barn är lite äldre så kommer ni få en helt annan upplevelse
    Tack!

Är där restauranger som man kan äta utanför när Parken har stängt? Eller måste mana äta i stugan?
  • Mamma matte hustru
    Älskarlivet skrev 2010-03-09 12:24:44 följande:
    Tack!Är där restauranger som man kan äta utanför när Parken har stängt? Eller måste mana äta i stugan?
    det är 10-15 minuters gångväg in till stan där finns resturanger... :) Den finns det frukostbuffe och lunch på en returang  på/utanför området som är öppet innan parken och stänger senare :) (Bra mat har det)
  • JWM

på oxgården kan man beställa frukostkorg och sedan köper man man man lagar i lägenheten

på hotell igår frukost och man äter ute på någon av restaurangerna i "staden" eller på stadshotellets restaurang

vill man bo billigt tar man paketpris med entré och stuga på ALV:s camping man har dock ej vatten & toa i stugan

frukost och kvälls grillbuffé finns i linas kök

äter man frukost på linas kommer man in i parken utan köerna på morgonen...
    men detta går bara om man bor på campingen

kolla också noga entré priserna då ni bara har 1 barn med er
    räkna vad som blir billigast för er för paketet är 2 stora & 2 små

• Elli47

Vi var där för några år sen och bodde i ett vandrarhem på en bondgård några mil från själva ALV, minns ej vad stället hette men det lugnt och billigt och bra och man kunde få god middag där också! Själva ALV ägnade vi faktiskt bara en dag åt fast vi hade 2-dagarsbiljett, vi var där i augusti och det var inte högsäsong längre så det var inte så mycket folk utan vi hann med allt. Vi åt inne på området och inte vet jag väl om det var så himla dyrt där, vi kom från Norrbotten och iddes då inte börja fixa egen mat dit

• Mamma matte hustru
    Elli47 skrev 2010-03-10 08:03:53 följande:
    Vi var där för några år sen och bodde i ett vandrarhem på en bondgård några mil från själva ALV, minns ej vad stället hette men det lugnt och billigt och bra och man kunde få god middag där också! Själva ALV ägnade vi faktiskt bara en dag åt fast vi hade 2-dagarsbiljett, vi var där i augusti och det var inte högsäsong längre så det var inte så mycket folk utan vi hann med allt. Vi åt inne på området och inte vet jag väl om det var så himla dyrt där, vi kom från Norrbotten och iddes då inte börja fixa egen mat dit
    Kan tänka mig att ni bodde i Söderhult ?
  • Elli47
    Mamma matte hustru skrev 2010-03-10 13:35:54 följande:
    Kan tänka mig att ni bodde i Söderhult ?
    Ja så hette det ju!
  • Mamma matte hustru
    Elli47 skrev 2010-03-10 16:54:06 följande:
    Ja så hette det ju!
    där har jag bott :)
  • Älskarlivet

Tack alla för tips och idéer!!

Det blev såhär :

Vi övernattar 2 nätter (i juli) i stugor inne på området.
    Vi har bokat frukost som man äter inne i parken.

På kvällarna hade vi tänkt grilla något enkelt med engångsgrill men om det är så nära som "mamma matte hustru" säger så är det ju kanonmysigt att äta på restaurang en av kvällarna !

• Linganlotta
    Dofsing skrev 2010-03-09 09:22:10 följande:
    Vi funderar också på att åka dit. Men hur gamla ska barnen vara för att tycka det är kul? Vår dotter fyller två år i sommar. Är hon för liten?
    Vår dotter var med i somras, då var hon 2 1/2, hon tyckte det var superroligt! Sen kanske hon inte hängde med på vilka hus som kom från vilken film osv.. Men hon älskade lilleputtslandet och allt annat man kunde göra där!! Så länge de kan springa runt lite så är de i perfekt ålder tycker jag. Sen fram till 7 år kanske..
  • iolanthe
    Linganlotta skrev 2010-03-25 10:26:58 följande:
    Vår dotter var med i somras, då var hon 2 1/2, hon tyckte det var superroligt! Sen kanske hon inte hängde med på vilka hus som kom från vilken film osv.. Men hon älskade lilleputtslandet och allt annat man kunde göra där!! Så länge de kan springa runt lite så är de i perfekt ålder tycker jag. Sen fram till 7 år kanske..
    Jag håller inte med om att barn äldre än 7 skulle vara för gamla, vi hade med en 13-åring, nästan 14, förra sommaren. Och även om han aldrig skulle erkänna det så hade han riktigt roligt, sprang runt och kollade allt och testade allt och ville se så många teatrar som möjligt.
Svar på tråden Astrid Lindgrens värld? Någon som varit där?