• Äldre 8 Mar 12:55
    16970 visningar
    5 svar
    5
    16970

    silikonspray till löpband?

    Undrar bara var ni som har ett löpband hemma köper ert silikonspray som man ska smörja med var tredje månad? funkar samma till alla band eller måste man ha ett som är specifikt för just det märket på löpbandet man har?


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Svar på tråden silikonspray till löpband?
  • Äldre 8 Mar 19:30
    #1

    puff puff ingen som vet??


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Äldre 10 Mar 09:33
    #2

    puffar ännu en gång..ingen som äger ett löpband hemma som har köpt silikonspray nånstans och som vet hur det fungerar??


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Waterl­illy
    Äldre 10 Mar 09:35
    #3

    Ring till gymlokalerna, de borde veta? Eller internet sidor som säljer löpband kanske

  • Äldre 29 Nov 22:51
    #4
    Bakgrund:
    Jag har nu köpt ett Tunturi T40 löpband via blocket som jag är väldigt nöjd med. Dock behövde detta smörjas och därför har jag kollat upp detta.

    Dyrt med orginal smörja:
    Efter att ha läst manualen kunder jag konstatera att tillverkaren rekommenderade "T-Lube S-silikonsmörjmedel". Enligt vad jag hittat på nätet så kostar denna som billigast 454kr inkl frakt från evaldsmtb.se. Detta tycker jag verkade dyrt och därför läste jag vidare på nätet.

    Löpband som klarar silikon eller inte:
    Verkar som att det finns löpband som klarar silikon och de som inte klarar detta (hittar inte källan till detta nu, men läste det på nätet). Eftersom det stog i min manual att den skulle ha "silikonsmörjmedel" kunde jag konstatera att mitt band klarar silikon. Vidare kunde jag läsa på nätet följande:

    "Det går precis lika bra med vanlig billig silikonspray utan den etiketten"
    Källa: outl1.se/lopband-tips-kop

    "Detta görs med silikonspray eller silikonolja som finns att köpa i affärer som järnaffärer, mackar etc."
    Källa: sporttema.com/liveagent/486903-Sm%C3%B6rjning-av-l%C3%B6pbandPromenadband

    Därför konstaterade jag att jag nu kunde gå på jakt efter billigaste tänkbara silikonspray.

    Billigt silikonspray:
    Därför startade jag på Biltema, eftersom jag redan inhandlat silikonspray från dem (40kr 400ml). Om man dock läser deras säkerhetsdatablad noggrant så finner man att endast 20% av innehåller faktiskt är det som smörjer, och resterande är bara drivgas.

    Därför gick jag vidare och hittade CRC Silikonspray från Jula (60kr 200ml) och i det databladet kan man utläsa att 97% av innehållet är smörjande.

    Slutsats:
    Därför kommer jag inom kort inhandla CRC Silikonspray och använda mig av detta.

    (som notis kan jag meddela att jag har smörjt båda mina löpband hemma med Biltemas silikonspray och detta har fungerat utan konstigheter).
  • Äldre 12 Apr 20:10
    #5

    Efter att ha använt silikonspray till mitt löpband under vintern så har jag nu tröttnat på all silikonlukt som uppkommer när man sprayar. Känns inte helt nyttigt att andas in detta.

    Därför har jag nu beställt flytande silikonolja och skall testa och se om detta är bättre på att stanna kvar där det skall vara.

    www.ebay.com/itm/AG-Silicone-Oil-Professional-Lubricant-for-Protection-and-Conservation-100ml/110794146827

Svar på tråden silikonspray till löpband?