• Madzo

Ytliga proppar i fingrarna

Hej!

För en vecka sedan började jag få små ytliga proppar i alla fingrar, på vissa av finrarna upp till 3-5 st & sen nån i handflatorna åxå.

Kan detta ha med graviditeten att göra? Nån som varit med om liknande? Jag är gravid i v 34.

Frågade min Bm när jag va där på kontroll sist men fick inget vidare svar & hon sa bara att jag skulle höra av mej igen om det blev värre.

Kommer fler när de gamla lagt sej & det är inte direkt skönt!

• Svar på tråden Ytliga proppar i fingrarna
  • Mayko

Är du säker på att det är proppar? Om du trycker på prickarna, försvinner de då eller är de kvar? Försvinner de är de snarare små kärlnystan, är de kvar kan de vara perifera små proppar. Är det det så borde du nog prata med en gynekolog på en gång, dvs ring förlossningen PÅ EN GÅNG. Det är möjligt att det är en alldeles vanlig grej som sker ibland, men om du faktiskt bildar proppar i små perifera kärl kan du ju göra det i andra kärl också t ex i moderkakan eller i lungorna. Hur din barnmorska resonerar har jag ingen aning om, men jag tycker inte att det låter riktigt ok (nu jobbar jag visserligen som doktor inom en annan specialitet så säger gynekologen att det är ok så är det ok ;)).

Förmodligen är det precis som vanligt, dvs allt är normalt under en graviditet men i det här fallet är det inte värt att chansa!
    /Mayko
  • sundsvallsflicka84
    Madzo skrev 2010-03-08 13:34:28 följande:
    Hej!

För en vecka sedan började jag få små ytliga proppar i alla fingrar, på vissa av finrarna upp till 3-5 st & sen nån i handflatorna åxå.

Kan detta ha med graviditeten att göra? Nån som varit med om liknande? Jag är gravid i v 34.

Frågade min Bm när jag va där på kontroll sist men fick inget vidare svar & hon sa bara att jag skulle höra av mej igen om det blev värre.

Kommer fler när de gamla lagt sej & det är inte direkt skönt!
    Hej jag är en av dom som har lidit av ytliga proppar i händer och ben under graviditet jag vet att det är jobbigt då det gör så fruktansvärt ont men läkarna säger att dom är helt ofarliga men om man blir orolig så kan man alltid kontakta sjukvårsrådgivningen ändå
Svar på tråden Ytliga proppar i fingrarna