• Joci

Är min katt verkligen dräktig?

För att göra en lång historia kort....
    Vår katt rymde mitt i ett löp och var borta i nästan 2 dygn. När hon kom tillbaka märkte vi inget mer av löpandet. Detta var 12-14 januari.
    Vi har såklart efter det börjat misstänka att hon är dräktig.
    Men ju längre tiden går ju mer börjar jag tvivla. Hon har fått lite större mage men inte någon jätteskillnad. Spenarna är inte heller mörkrosa utan fortfarande ganska ljusrosa. Dock känner man dem tydligare nu om man lägger handen på hennes mage.

Hon har inte ens velat gå ut efter "rymningen". Sover och äter mest.

Jag tycker att man borde se större skillnad på henne om hon nu är dräktig?
    Borde man inte känna sparkar eftersom hon i sådana fall gått ca 55 dagar?
    Lite hjälp snälla {#lang_emotions_laughing}

Och nej, det var inte meningen att hon skulle bli dräktig och absolut inte såhär! Har hon däremot redan ungar i magen får vi ta vårt ansvar. Vi har redan köpare till ett par och kommer självklart se till att samtliga kattungar kommer till bra hem. Annars behåller vi dem så länge.
    Är det inte kattungar på g ska vi istället kastrera katten så fort som möjligt.

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Svar på tråden Är min katt verkligen dräktig?
  • Lindis87
    Joci skrev 2010-03-08 14:12:43 följande:
    För att göra en lång historia kort....Vår katt rymde mitt i ett löp och var borta i nästan 2 dygn. När hon kom tillbaka märkte vi inget mer av löpandet. Detta var 12-14 januari.Vi har såklart efter det börjat misstänka att hon är dräktig.Men ju längre tiden går ju mer börjar jag tvivla. Hon har fått lite större mage men inte någon jätteskillnad. Spenarna är inte heller mörkrosa utan fortfarande ganska ljusrosa. Dock känner man dem tydligare nu om man lägger handen på hennes mage.Hon har inte ens velat gå ut efter "rymningen". Sover och äter mest.Jag tycker att man borde se större skillnad på henne om hon nu är dräktig?Borde man inte känna sparkar eftersom hon i sådana fall gått ca 55 dagar?Lite hjälp snälla Och nej, det var inte meningen att hon skulle bli dräktig och absolut inte såhär! Har hon däremot redan ungar i magen får vi ta vårt ansvar. Vi har redan köpare till ett par och kommer självklart se till att samtliga kattungar kommer till bra hem. Annars behåller vi dem så länge.Är det inte kattungar på g ska vi istället kastrera katten så fort som möjligt.
    Hej.
    Jag känner igen mig här.. :)
    Har en katthona som stack ut mitt i hennes löp 4 februari och var sedan borta 5 dagar, Hon var sårig på nacken och nöjd som om fått det hon vela..
    Min hona sover och äter som en häst och hennes spenar har som blivit ljusrosa,hon har som lite större mage och hon är lite vrång då man ska kolla på magen..
    Din katt har gått längre än min och du har ungefär 10 dagar kvar.. så man tycker att det borde kännas och syntas mycket nu.. men det kan ju g fort på slutet. det kan ju också vara olika för katter som det är för oss människor. vissa har stor mage nästa från början och vissa syns det knappt på förän de sista månaderna.. å vissa har nästan inga symtom medans vissa har hur mycket som helst. kan nog vara lika för katter..

Det kan inte vara så att hon är skendräktig?
    Annars så hoppas på det bästa:) det är bra om en hona får en kull med ungar innan man kastrerar dom, minskar risken för livmodercancer har jag hört. det är därför jag tar en kull på min.. :)
  • skorpionen80
    Lindis87 skrev 2010-03-08 16:31:06 följande:
    Hej. Jag känner igen mig här.. :) Har en katthona som stack ut mitt i hennes löp 4 februari och var sedan borta 5 dagar, Hon var sårig på nacken och nöjd som om fått det hon vela.. Min hona sover och äter som en häst och hennes spenar har som blivit ljusrosa,hon har som lite större mage och hon är lite vrång då man ska kolla på magen.. Din katt har gått längre än min och du har ungefär 10 dagar kvar.. så man tycker att det borde kännas och syntas mycket nu.. men det kan ju g fort på slutet. det kan ju också vara olika för katter som det är för oss människor. vissa har stor mage nästa från början och vissa syns det knappt på förän de sista månaderna.. å vissa har nästan inga symtom medans vissa har hur mycket som helst. kan nog vara lika för katter.. Det kan inte vara så att hon är skendräktig? Annars så hoppas på det bästa:) det är bra om en hona får en kull med ungar innan man kastrerar dom, minskar risken för livmodercancer har jag hört. det är därför jag tar en kull på min.. :)
    Du har ju fördelen att du fortfarande hinner kastrera dig utan att veterinären får en hemsk överraskning. Det är lite värre för TSs hona som har nästan helt utveckade ungar i magen (ifall hon är dräktig).
  • Lindis87
    skorpionen80 skrev 2010-03-08 16:33:05 följande:
    Du har ju fördelen att du fortfarande hinner kastrera dig utan att veterinären får en hemsk överraskning. Det är lite värre för TSs hona som har nästan helt utveckade ungar i magen (ifall hon är dräktig).
    Men jag ska inte kastrera henne förän hon fått sina ungar heller!
  • Joci
    Lindis87 skrev 2010-03-08 16:31:06 följande:
    Hej. Jag känner igen mig här.. :) Har en katthona som stack ut mitt i hennes löp 4 februari och var sedan borta 5 dagar, Hon var sårig på nacken och nöjd som om fått det hon vela.. Min hona sover och äter som en häst och hennes spenar har som blivit ljusrosa,hon har som lite större mage och hon är lite vrång då man ska kolla på magen.. Din katt har gått längre än min och du har ungefär 10 dagar kvar.. så man tycker att det borde kännas och syntas mycket nu.. men det kan ju g fort på slutet. det kan ju också vara olika för katter som det är för oss människor. vissa har stor mage nästa från början och vissa syns det knappt på förän de sista månaderna.. å vissa har nästan inga symtom medans vissa har hur mycket som helst. kan nog vara lika för katter.. Det kan inte vara så att hon är skendräktig? Annars så hoppas på det bästa:) det är bra om en hona får en kull med ungar innan man kastrerar dom, minskar risken för livmodercancer har jag hört. det är därför jag tar en kull på min.. :)
    Ja, jag tycker också man borde märka det tydligare.
    Borde hon inte börja löpa snart istället om hon varit skendräktig?
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • LunaLunatic

Annars så hoppas på det bästa:) det är bra om en hona får en kull med ungar innan man kastrerar dom, minskar risken för livmodercancer har jag hört. det är därför jag tar en kull på min.. :)
     Det är gammalt skrock. En kastrerad hona KAN inte få cancer i livmodern eller livmoderinflammation eftersom hon inte HAR någon livmoder.
  • Lindis87
    Joci skrev 2010-03-08 17:12:30 följande:
    Ja, jag tycker också man borde märka det tydligare. Borde hon inte börja löpa snart istället om hon varit skendräktig?
    Jag är inte så hemma på katter och löp, detta är min första hon katt, har annars bara haft hanar, men ja det tycker ioförsig jag med att hon borde, men det är ju bara att vänta och se vad som händer. eller så åker du till en vetrinär så får denne undersöka och se vad det är.
    LunaLunatic skrev 2010-03-08 17:12:56 följande:
     Det är gammalt skrock. En kastrerad hona KAN inte få cancer i livmodern eller livmoderinflammation eftersom hon inte HAR någon livmoder.
    Ja men ursäkta då att jag hade fel då. det var det jag har hört och jag är som sagt ej hemma på detta. men vill iaf ha en kull på min hona vare sig det är bra eller inte.
  • skorpionen80
    Lindis87 skrev 2010-03-08 20:10:22 följande:
    Ja men ursäkta då att jag hade fel då. det var det jag har hört och jag är som sagt ej hemma på detta. men vill iaf ha en kull på min hona vare sig det är bra eller inte.
    kattforum.se/viewtopic.php
  • Lindis87

Herregud varför göra en sådan liten sak så stor.? varför kan man inte få ta en kull kattungar från sin egen katt hona och sedan se till att ungarna kommer till bra hem. Pluss att jag ska behålla en själv! NI får tycka och säga vad ni vill men jag gör såhär... och sedan ska jag kastrera henne. Lungt nu kanske?

• Bumsibum

Jag har samma problem, min katt är isåfall i ca dag 48, Och magen har knapt växt alls... Spenarna är lite större än vanligt men inte mörkrosa/röda, och hon har inte börjat löpa som hon annars gör OFTA tar ca 2 - 3 veckor mellan löpningarna bara. Magen känns spänd när jag tar min hand på den. Typ håller hela minhand försiktigt över hennes mage.

• Smileycat

Min katt åt p-piller och jag märkte inte alls att hon hade löpt!
    Så helt plötsligt så började hon föda kattungar i min säng snacka om förvåning!
    Och det var en väldigt liten katt!
    Så nej! det behöver inte synas att de är dräktiga, framförallt inte om de har bara en unge eller så.. hon födde två stycken STORA, de var överburna med klor tom!! stackarn.. hon fick kämpa mkt, de kom ut med rumpan före, de hade säkert varit för stora för att vända sig ju..
    den första var död, men det kan ju berott på att det tog sådan lång tid.. hon hade så svårt att att få ut den, först kom den med rumpan först och sedan satt den fast med huvudet så länge
    jag hjälpte henne tillslut såklart men tänk om jag inte hade varit hemma? den andra hjälpte jag fortare då jag såg att även den kom ut med baken först, men usch!!
    Såå äcklig.. vet inte om ni sett en överburen kattunge??
    Alltså den såg ut som en rymdvarelse eller ngt.. stor, hade klor som sagt och lät såå konstigt!
    Mamman ville såklart inte veta av den, och den gick runt och lät..
    (Jag har sett nyfödda kattungar förr, och de ser verkligen INTE ut så..)
    nu var detta flera år sedan och min hona lever inte ens längre men kan inte glömma denna händelse..
    Sån tur att hon litade på mig så mkt iaf så jag fick hjälpa henne!>
    Nu åt ju hon piller så det var nog därför det blev så sa vetrinären men det jag ville ha sagt är iaf att det inte behöver synas!
    Tänk bara på oss människor denna hona var jätteliten och fick två jättestora ungar dessutom!

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Zaria
    Lindis87 skrev 2010-03-08 22:10:27 följande:
    Herregud varför göra en sådan liten sak så stor.? varför kan man inte få ta en kull kattungar från sin egen katt hona och sedan se till att ungarna kommer till bra hem. Pluss att jag ska behålla en själv! NI får tycka och säga vad ni vill men jag gör såhär... och sedan ska jag kastrera henne. Lungt nu kanske?
    Tja att ta ungar på en huskatt grundat på en urgammal myt och noll koll på vad man avlar på är väl ingen hit.

Att det sedan finns tusentals hemlösa katter i Sverige som redan behöver hem så tja det talar väl för sig själv varför man avråder från att ta kattungar på sin huskatt.
  • Majsan70
    Smileycat skrev 2010-03-20 23:48:55 följande:
    Min katt åt p-piller och jag märkte inte alls att hon hade löpt!Så helt plötsligt så började hon föda kattungar i min säng snacka om förvåning!Och det var en väldigt liten katt!Så nej! det behöver inte synas att de är dräktiga, framförallt inte om de har bara en unge eller så.. hon födde två stycken STORA, de var överburna med klor tom!! stackarn.. hon fick kämpa mkt, de kom ut med rumpan före, de hade säkert varit för stora för att vända sig ju..den första var död, men det kan ju berott på att det tog sådan lång tid.. hon hade så svårt att att få ut den, först kom den med rumpan först och sedan satt den fast med huvudet så länge jag hjälpte henne tillslut såklart men tänk om jag inte hade varit hemma? den andra hjälpte jag fortare då jag såg att även den kom ut med baken först, men usch!!Såå äcklig.. vet inte om ni sett en överburen kattunge??Alltså den såg ut som en rymdvarelse eller ngt.. stor, hade klor som sagt och lät såå konstigt!Mamman ville såklart inte veta av den, och den gick runt och lät..(Jag har sett nyfödda kattungar förr, och de ser verkligen INTE ut så..)nu var detta flera år sedan och min hona lever inte ens längre men kan inte glömma denna händelse..Sån tur att hon litade på mig så mkt iaf så jag fick hjälpa henne!>Nu åt ju hon piller så det var nog därför det blev så sa vetrinären men det jag ville ha sagt är iaf att det inte behöver synas!Tänk bara på oss människor denna hona var jätteliten och fick två jättestora ungar dessutom!
    Fast klor har de ju när de föds. Eller menade du nåt annat? Kattungar kan dessutom födas åt vilket håll som helst. Vad menar du med överburna?
  • Smileycat
    Majsan70 skrev 2010-03-21 10:08:14 följande:
    Fast klor har de ju när de föds. Eller menade du nåt annat? Kattungar kan dessutom födas åt vilket håll som helst. Vad menar du med överburna?
    javisst har de klor, men de här var väldigt långa, alltså så långa som de är när de behöver klippas? Och så har jag aldrig sett när jag sett små nyfödningar förut?
    Vi trodde att min hona kanske var dräktig flera veckor innan men det hände ingenting, därför fortsatte jag ge p-piller och vi hade med de till en sommarstuga och det var bara de två katterna där på den ön då.. Sen tog det flera veckor efter vi kom hem som det blev kattungar, men ändå inte så många så hon hade hunnit bli dräktig då efter den vistelsen heller..
    Pratade med en vetrinär som sa att de troligtrvis var överburna när de ändå såg ut som de gjorde..
  • Majsan70
    Smileycat skrev 2010-03-23 14:35:36 följande:
    javisst har de klor, men de här var väldigt långa, alltså så långa som de är när de behöver klippas? Och så har jag aldrig sett när jag sett små nyfödningar förut?Vi trodde att min hona kanske var dräktig flera veckor innan men det hände ingenting, därför fortsatte jag ge p-piller och vi hade med de till en sommarstuga och det var bara de två katterna där på den ön då.. Sen tog det flera veckor efter vi kom hem som det blev kattungar, men ändå inte så många så hon hade hunnit bli dräktig då efter den vistelsen heller..Pratade med en vetrinär som sa att de troligtrvis var överburna när de ändå såg ut som de gjorde..
    Fast de är ju långa när de föds. De kan ju inte dra in klorna som en vuxen katt kan.
    Anledningen till att jag undrade om överburna är att katter har en snäv tidsram för när ungarna är livsdugliga och jag har aldrig hört talas om överburna på det viset som vi människor kan gå över tiden?  Missbildade däremot kan de ju självklart bli.
  • Smileycat
    Majsan70 skrev 2010-03-23 17:42:23 följande:
    Fast de är ju långa när de föds. De kan ju inte dra in klorna som en vuxen katt kan.Anledningen till att jag undrade om överburna är att katter har en snäv tidsram för när ungarna är livsdugliga och jag har aldrig hört talas om överburna på det viset som vi människor kan gå över tiden?  Missbildade däremot kan de ju självklart bli.
    oK.. då är det nog bara ngt jag inte tänkt på med klorna, för jag fick iaf en chock när de var så långa och hårda lixom. Ändå har jag set flera födslar och så.. men som sagt, jag kanske bara inte "sett det" då..
    Ja, det är väl ca 63- 68dagar de är dräktiga väl? Hur som helst så fungerade inte mina beräkningar alls om när hon kunde blivit dräktig, antingen långt innan eller långt efter.. och de två ungarna var gigantiska, eller nja.. jämfört med den lilla donnan så..
    Menmen, det var flera år sedan så alla minnen kan ju spela en sprätt nu men tyvärr var ju åtminstone den som levde väldigt missbildad..
    Undrar hur det går för TS's katt?
  • lennartsdotter

Har hon gått 55 dagar borde det inte råda några som helst tvivel om det är så att hon är dräktig. Därför låter det troligast att hon inte är det, men om iaf 2 veckor vet ni helt säkert.

• coc114

Min katt har fått ungar två ggr och allt gick bra i slutet syntes det ändå ganska bra, men nu har hon blivit lite tjock igen har börjat vara inne mer och innan vi tänkte att hon kanske var dräktig gav vi henne p-piller och vi vet inte ens säkert om hon är dräktig men blir kattungarna missbildade då?

Svar på tråden Är min katt verkligen dräktig?