• Jonna C

Tips: ät ananas efter insättningen!

Hej!

Fick ett tips av min akupunktör i dag. Det ska tydligen vara bra att äta färsk ananas 4-6 dagar efter ägglossningen (dvs äggplock antar jag). Vet inte riktigt vad det skulle ha för effekt, men det finns tydligen en massa braiga enzymer i ananas. Och det känns ju inte särskilt jobbigt att äta lite god frukt, kan ju inte skada i alla fall.

Jag är inte säker på att jag förstod henne rätt, men jag tror att man skulle börja med ananasen dag 4 efter ÄP och sen fortsätta några dagar. Ska fråga igen nästa gång jag går dit.

Kanske nån annan här som vet mer?

/Jonna

• Svar på tråden Tips: ät ananas efter insättningen!
  • Jessie 70

Vet inte om jag är rätt person att svara här då jag redan är gravid (efter FET) men jag har hört att ananas ska man INTE äta när man är eller vill bli gravid. Har även hört att vissa kulturer använder det preventivt men är osäker på sanningshalten i det.

• Babe

Jag har också någonstans hört absoluta motsatsen, som Jessie 70....

Babe

• Linusida

Motsatsen gäller också Papaya o Mango. Används i preventivt syfte i asien enligt akupunktör.

• Katta

Jag har ätit 3 annanasskivor... ska man bli nervös eller?

/Katta

• Peki

Vad jag förstår så ska man inte lyssna så mycket på andras kostråd som baseras på traditionell kinesisk medicin. Om det verkligen ska vara någon mening ska man göra sin personliga undersökning och baserat på de obalanser som finns i kroppen får man sina egna personliga kostråd.
    Andra personer har andra obalanser som kompenseras med annan kost.

Jag tror att det finns en hel del att hämta hos den kinesiska medicinen, i alla fall efter det jag sett av mitt Qi-gong-program. Jag är helt övertygad om att kroppen hänger ihop mer än man anser i "västerländsk" medicin där man ser varje kroppsdel som en isolerad del.

Klart att substanser som finns i olika livsmedel påverkar olika processer i kroppen. Frågan är dock vilka processer man behöver påverka och på vilket sätt. Därför tror jag inte på allmänna råd om hur viss mat påverkar stora saker som fertilitet, särskilt inte som vi alla har olika orsaker till vår infertilitet...

• Babe

Lugn, Katta jag tror inte att du behöver känna oro!!!
    Jag menar SLV har ju sina kost-rekommendationer för gravida (redan för strikta, enligt kritik i media mm) och där finns inte ananas med. OM den trots allt verkligen är neg för gravida att äta, är det nog i större mängder, som koncentrat eller liknande...

• Jonna C

Tur att det finns så många kloka människor därute, vi skippar det här med ananas med andra ord.

Svar på tråden Tips: ät ananas efter insättningen!