• supersötasilversara

Vilken storlek på PO.P - skaljacka? Jätteglad för svar!

Sonen är 14 månader och är 80 cm lång. Jag har tänkt köpa en POP-skaljacka i strl 92, men blir det för stort? Ska jag satsa på strl 86 istället?

När dottern var 18 månader hade hon strl 86 på jackan och 92 på byxan(byxan kunde hon ha till hon var 2,5 år), jackan var bra. Men hon var lite kortare än "normalbarnen" i den åldern. Sonen är mer ett "normalkurvebarn" .

Jag vill ju helst att jackan ska räcka hela våren, sommaren och hösten, men samtidigt inte vara alltför stor. Det blir till att beställa via deras webbsida så jag kan ju inte prova !

Vilken storlek ska jag köpa?

• Svar på tråden Vilken storlek på PO.P - skaljacka? Jätteglad för svar!
  • Vickan I

Vår kille är 14 månader, snart 80 cm lång och väger ca 10 kg. Vi har köpt skaljackan i 86. Då är den liiite stor så han får bra plats med en vindfleece under nu i vår och tanken är att han ska kunna ha den under sommaren också.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • supersötasilversara

Vickan I: Vår son väger ca 10,7 kg, våra killar verkar ganska lika i storleken. Hur mycket menar du med "liiite" stor ? OM du har tid skulle det vara jättesnällt om du ville mäta längden på armarna och ryggen? {#lang_emotions_embarassed} Då har man något att gå på...

• jazzy

Min son är ca 90 lång, han har fortfarande 92 i jackan....

3 barnsmamma
  • Vickan I

Ärmen är ca 37 cm lång om man mäter från axeln (uppe från där luvan är fäst) till ärmens slut.

Ryggen är ca 39 cm lång om man mäter från där luvan fästs och ner till nederkant.

Om det var så du menade, säg till annars så mäter jag om . Var sonen hemma nu skulle jag kunna fota han i den, men han är ute med pappa och leker .

• Vickan I

Med lite stor menar jag att ärmarna är lite för långa och att det finns ganska gott om plats under för en tjocktröja även om man drar igen dragkedjan helt.

• supersötasilversara
    Vickan I skrev 2010-03-08 16:30:50 följande:
    Ärmen är ca 37 cm lång om man mäter från axeln (uppe från där luvan är fäst) till ärmens slut.Ryggen är ca 39 cm lång om man mäter från där luvan fästs och ner till nederkant.Om det var så du menade, säg till annars så mäter jag om . Var sonen hemma nu skulle jag kunna fota han i den, men han är ute med pappa och leker .
    Tusen tusen tack, jag är jätteglad för hjälpen! Nu ska jag mäta på sonen! Det verkar ju som om en 86:a ska passa vår-höst. Ska kolla på tillväxtkurvan också för att se hur lång han "ska" vara till hösten.
  • supersötasilversara

Det verkar som om att strl 86 passar bäst. Och om den skulle vara för liten till hösten får det nog bli en ny då, för en 92:a skulle nog bli tokstort nu. Tack än en gång för hjälpen!

• Vickan I

Så lite så . Vi resonerade likadant, att om 86 nu är för liten till sensommar/hösten, vilket jag inte tror, men då får det bli en ny då. Han skulle inte kunna ha en 92 nu till våren om han ska ränna runt och leka. Innan de kunde gå kunde man ju lättare ta ngt lite stort och vika, men inte kul om han ska snubbla på jackan när han går .

• supersötasilversara
    Vickan I skrev 2010-03-08 17:19:04 följande:
    Så lite så . Vi resonerade likadant, att om 86 nu är för liten till sensommar/hösten, vilket jag inte tror, men då får det bli en ny då. Han skulle inte kunna ha en 92 nu till våren om han ska ränna runt och leka. Innan de kunde gå kunde man ju lättare ta ngt lite stort och vika, men inte kul om han ska snubbla på jackan när han går .
    Precis. Vi var ute i dag och lekte med sandlådeleksakerna i snön och man såg hur bylisgt det är med tjocka vinterkläder att böja sig fram/ner. Så man längtar verkligen efter våren och den dagen de kan ha tunna smidiga skalplagg och verkligen röra sig smidigt.
  • Bullen86

köpte en skaljacka stl 86 till sonen då 15månader, kunde ha den även på hösten..

• Lorelei

Vår dotter är 2 år, 86cm lång och vikt har jag inte en aning om drar 86 i kläder. Köpte strl 86 i jackan och den kommer nog att fungera även i höst... de är rätt stora i storleken. Sonen som drar 110 nästan drunknar i deras windstopper i 110, men t.ex hm är för litet i 110....

• Cecci78

Min 2-åring har precis fått en i stl 92 men hon kan fortfarande ha sin i 86

Svar på tråden Vilken storlek på PO.P - skaljacka? Jätteglad för svar!