• Anonym (förtvivlad)

    fysiska hinder

    jag vet inte vart jag ska lägga den här tråden, känner mig så förtvivlad.
    Har ett fysiskt handikapp vilket gör att jag inte alla dagar kan ta mig ut och spatsera runt.
    Fick papper om att välja skola. Valde då 1:a hand en skola 200 meter från vårat hem och 2:a hand en skola som ligger ca 400 meter från vårat hem. I båda skolorna finns då äldre barn från våran gård som kan hjälpa till att följa min dotter de dagar jag har extra svårt att röra mig. Dessutom så skulle hon kunna gå själv efter en stund då det inte är några trafikerade vägar mellan hem och skolorna.

    Fick brev idag, fullt på skolorna inga platser kvar... Dessutom bor vi inte i omr¨det för de sökta skolorna, vårat område hör tydligen till en skola som ligger ca 2,5 km bort (?). Min dotter ska som 6 åring ta sig med ordinarie kollektivtrafik till skolan och på vägen då också passera stora otäcka trafikerade vägar då jag har ett handikapp.
    Låter detta rimligt???
    Känner mig så förtvivlad{#lang_emotions_cry} Känns inte bra att behöva skicka ut min dotter i trafik och dylikt pga att jag har ett handikapp. Skolan har inga vuxna som följer barn till och från skolan.

    Varför hör man inte till området om man bor intill skolan???
    Förstår inte alls. Vad jag har för mig så är nollan inte obligatorisk. Betyder det då att om jag är i för dåligt skick så kan hon stanna hemma och sedan söka på nytt tills då hon ska börja ettan till en skola som är praktisk för oss.
    Har haft förskola nära hemmet just för mitt handikapps skull.

    Mitt handikapp är en nackskada som gör att jag vissa dagar inte har känsel i stora delar av kroppen vilket gör att jag inte kan ta mig någonstans.

    Snälla hjälp!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 18:29
    Glömde att jag är gravid, vi ska ha ban u i Juni. Vilket gör att jag är föräldraledig till hösten. Min dotter får då inte ha fritidsverksamhet och min man måste ju jobba då man inte får vara lediga samtidigt.

    Allt känns så hopplöst just nu och jag kan inte sluta gråta. Min dotter undrar varför jag är ledsen och jag vet inte vad jag ska svara. Säger bara att jag är trött pga bäbisen i magen och svårt att kontrollera mina känslor...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 18:31
    snurrpanna jag är.
    Då min man jobbar har vi ingen som kan ta henne till och från skolan de dagar jag inte kan komma någonstans pga att vi inte har rätt till fritidsverksamheten.

  • Svar på tråden fysiska hinder
  • Förskolepedagogen

    hej!
    jag blir mycket berörd av ditt inlägg.
    Har du pratat med din hemkommun?
    De borde ju känna till din situation eftersom ditt barn går på förskolan i närheten. Ring dem och berätta hur du har det. Verkar inte rimligt att en sexåring ska åka buss själv. Det här borde gå att ordna.
    Finns det skolskjuts är en annan fråga. Har du färdtjänst?
    Ring din kommun, din läkare borde kunna ge intyg också.
    Lycka till!
    Kram Inger

Svar på tråden fysiska hinder