• Mitti

Den bästa metoden för viktnedgång som förblir?

Som rubriken lyder:
    Jag söker efter en bra metod för viktnedgång.
    Något som inte betyder att svälta x antal tid och sen lika snabbt bli tjockis igen, utan en metod som tar bort övervikten och hjälper en att stanna kvar där.
    Jag vill att den ska vara effektiv och visa resultat relativt fort, så att jag får hjälp av den psykologiska effekten: Det funkar!
    Jag behöver få bort mellan 15-20 kg.
    Min nuvarande vikt är ca 80 till mina 160 cm och allt jag ser i spegeln är ett fläskberg. Jag vill känna mig fin och bra, och jag vill må bra.
    Jag har mk problem med min mage, en sk IBS med förstärkt problematik pga andra kompletteringsdiagnoser. Jag har svårt att äta bönor och linser och sånt som sätter fart på magen och jag blir sämre av lök o vitlök.
    Jag lever med kronisk smärta och har därför lite svårt att få till motionen, men jag har nu börjat med en promenad varje dag.
    Alla mina fysiska symptom har även gett mig psykiska såsom deppression och GAD. De mediciner jag äter pga detta har varit bidragende till min övervikt. Men jag måste få ett slut på ökningen nu! Hjälp mig att hitta rätt i djungeln av metoder, jag måste gå ner i vikt NU!

• Svar på tråden Den bästa metoden för viktnedgång som förblir?
  • tjejsan88

Det bästa tipset jag har är att sluta med snabbmat, fika, godis ja allt som innehåller socker och vitt mjöl.

Ät frukost, lunch, middag och 2-3 frukter eller grönsaker mellan målen.

Det bästa är att äta så enkel mat som möjligt inget färdigt utan gör all mat själv.

Det jobbigaste med att ta bort allt socker är humörsvängningarna och suget men det går över efter några dagar. (ungefär 3-4 dagar brukar det vara för mig) Ha morotsstavar eller liknande redo i kylen när du känner dig sugen.

Personligen tycker jag inte att man ska ta bort kolhydraterna då jag får ont i huvudet men man ska ju klart inte överäta sig med potatis eller pasta. (Jag tänker på GI-metoden)

Ett annat bra tips är att äta salladen först för då orkar man inte äta lika mycket kaloririk mat. Det viktigaste när man sedan gått ner allt är ju att man fortsätter med kosten.

• Nyfiken gul

Jag har gått ner 20 kg med hjälp av bara sunt förnuft (gått ner sedan i juni)

Jag har:

*slutat med fikabröd
    *Infört lördagsgodis
    *Slutat dricka läsk
    *Äter inte vitt bröd, helst inte mjukt bröd alls - men om jag nån gång tar en skiva blir det ett gott grovt bröd.
    *Tar bara en portion mat , är jag mer hungrig tar jag en portion extra sallad istället för mer mat.
    *Dricker bara vatten till maten
    *Infört frukt som mellanmål
    *Dragit ner  på fett i maten - man kan tex ta 2 msk grädde istället för en hel tetra... *Rör på mig - jag väljer promenader framför buss och bil så långt det går.

På det här sättet kan jag fortfarande äta exakt vad jag vill och även unna mig att äta på resturang och välja feta bearnaisepizzor. Inga problem! 

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mitti

Tack för era svar
    Jag tycker att jag redan gjort en hel del förbättringar, ändå fortsätter jag att öka i vikt.
    Jag äter aldrig godis,köper inte ens hem ´länger.
    dricker inte läsk
    äter sällan kakor eller annat kaffebröd, men bjuds jag så tar jag.
    inget socker el dyl i kaffe eller thé

jag äter hyfsat regelbundet numera och lägger kolhydraterna tidigare på dagen..

jag tar mindre portioner, tar aldrig mer (sällan)

Ändå....
    Jag ber om alla tänkbara råd och tips!

• Mitti

Jag har läst om både GI och LCHF och det är väl ngt ditåt jag antar att man ska välja.. frågan är i så fall vilken av dem som är bäst?
    Känner folk som fått mk bra resultat av LCHF men känner mig lite tveksam till att äta så mk fett och att helt utelsluta kolhydrater, kan det verkligen vara bra?
    OM det är det så verkar det ju vara en rätt god variant!

• Nyfiken gul

om du ökar i vikt så kanske du ska tänka på hur mycket kalorier du stoppar i dig.

För att gå ner i vikt måste du göra av med fler kalorier än du stoppar i dig.

Så om du ökar i vikt trots bättre matordning så kanske du rör på dig för lite. Köp en stegräknare till att börja med. Minst 10.000 steg om dagen ska man ta för att behålla vikten och förbränna.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • tjejsan88

Ifall kostförändringar inte hjälper så skulle jag nog föreslå att du börjar simma eller något liknande för det är rätt skonsam träning i och med din värk.Du kan inte försöka komma i kontakt med en sjukgymnast som kan ge dig tips?

När jag var gravid gick jag på vattengympa hos en sjukgymnast pga foglossning och ischias vilket byggde upp mig ordentligt.

Motion är ju även bra för psyket. När jag är lite deppig brukar jag gå en runda. Dock inte på samma sätt sen jag fick barn...

Det finns inte något alternativ att försöka dra ner på medicineringen? eller ändra?

Håller tummarna för att du lyckas :)

• Vilda Tiger

Jag rekommenderar viktväktarna för ett resultat som är hållbart. Man lär sig för livet. Jag gick hos en dietist på Sahlgrenska för några år sedan och hon visade mig studier som sa att vv hade flest "lyckade" fall några år efter viktnedgången då de hade jämfört olika sätt att gå ner i vikt på. Iaf - det funkade för mig då jag under tidigt 2000tal gick ner 30 kg på två år.

• mrs maniac

eftersom du har ibs tycker jag du ska boka tid hos en dietist för att få lite kostråd.

sen är den enkla men svåra devisen att bränna mer än man stoppar i sig som gäller.

jag gick ner 30 kg på 14 månader genom att sluta småäta mellan måltiderna,
    äta vanlig hemlagad mat, sluta med alla lightprodukter, sluta med kvällsfika (en slät kopp te fick räcka) och börja träna varierat flera gånger i veckan.

jag har ett tungt jobb och tränade rätt mycket så jag åt absolut inga småportioner.
    nu är jag mammaledig och gravid så nu tar jag det lite lugnt, men efter nästa blir det till att köra igång igen!

lycka till!

• Waterlilly

TS-Får jag vara fräck å fråga vad det är för medecin du går upp i vikt av? Har själv börjat med Citalopram och är livrädd att börja gå upp i vikt! Har ätit om i ca en vecka nu men ingen förändrning än så länge vad jag kan se... 

• Mitti
    Waterlilly skrev 2010-03-09 12:13:59 följande:
    TS-Får jag vara fräck å fråga vad det är för medecin du går upp i vikt av? Har själv börjat med Citalopram och är livrädd att börja gå upp i vikt! Har ätit om i ca en vecka nu men ingen förändrning än så länge vad jag kan se... 
    Svar: Jag åt citalopram först, men tyckte inte att de var så bra. Fick väldigt mk bieffekter av dem Nu tar jag effexor. Bättre för psyket men som sagt, jag har gått upp massor. Inte säkert att det är enbart pga av dem såklart, men det finns ju dokumeterat att de flesta antidepp mediciner påverkar vikten.
Svar på tråden Den bästa metoden för viktnedgång som förblir?