• Pinky81

2åring kliar i rumpan...

Min dotter har senaste dagarna kliat sig i rumpan, under blöjjan alltså!
    Hon har vaknat på natten och sagt att det gör ont men sen somnar hon om direkt.

Hon är inte speciellt röd och det ser inte irriterat ut men så fort man byter blöjja är hon där och kliar med fingrarna.
    Försöker att hon ska lufta hemma ca 30 min åt gången!

Smörjer med Idomin på natten...

ngn som har vart med om detta, tips å råd... ska jag gå till bvc eller kontakta ngn läkare eller bara låta det vara ett tag till????

/mvh Pinky81

• Svar på tråden 2åring kliar i rumpan...
  • RiaRa

Hördu

jag tycker det låter som springmask, tyvärr.
    Kliar i rumpan nattetid då maskarna lägger ägg i analöppningen.
  • RiaRa
    Info från; www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mask-i-magen/ Mask i magen(springmask, spolmask)

Springmasken är den vanligaste tarmparasiten i Sverige. Den är ofarlig, men orsakar en infektion som gör att det kliar i stjärten. Det är främst barn som får den, men masken förekommer även hos vuxna. De flesta barnfamiljer har någon gång drabbats. Oftast kan du behandla infektionen själv med receptfria tabletter. Kontakta din vårdcentral om egen behandling inte hjälper.

Springmasken lever i tarmen. Särskilt nattetid vandrar den vuxna honan till ändtarmen för att lägga sina ägg strax utanför ändtarmsöppningen. När barnet sedan kliar sig i stjärten fastnar äggen på fingrarna. Barnet infekteras igen när han eller hon stoppar fingrarna i munnen och sväljer äggen. Barn infekteras ofta av sina egna maskars ägg.

Det går att se maskarna med blotta ögat. De är vita, sytrådssmala och sex till åtta millimeter långa.

Två andra typer av maskar som också förekommer i Sverige är spolmask och bandmask. Spolmasken är 10-35 centimeter lång. Den ser ut som en vit daggmask, lever i tunntarmen och sprids via dåligt sköljda grönsaker. Bandmasken, som även kallas binnikemask, kan bli flera meter lång. Den lever i tunntarmen och sprids via infekterat svin-, nöt- eller fiskkött som är rått eller dåligt tillagat.

Läs mer om spolmasken och bandmasken under länken Inälvsparasiter.

Symtom på springmask

Tecken på att ett barn har springmask är oftast intensiv klåda i stjärten kring ändtarmsöppningen. Klådan kommer särskilt på natten när barnet legat en stund i sängvärmen.

Flickor kan få slidkatarr. Slemhinnan i slidan blir då inflammerad, svullen, röd och irriterad.

• MalinV

Tycker också det låter som springmask - jättelätt att bli av med mha receptfri medicin från apoteket (har för mig att den heter Vanquin). Behandla hela familjen för säkerhets skull!

• Pinky81

ok! om vi testar de där tabletterna... funkar det överhuvudtaget med tabletter för en 2åring??

Kan man testa dem även om man inte är säker på att det är springmask?

hon kliar inte konstant och på natten säger hon mer att det gör ont än att det kliar...

Nåja, kan inte skada å höra med apoteket!!

Tusen tack för hjälpen

/mvh Pinky81

• RiaRa

Medlet finns som flytande är starkt rödfärgade och finns receptfritt på apoteket.

Jag har hört att endel barn säger att det gör ont i rumpan, inte kliar. När mitt barn fick det så kunde denne inte ligga still alls på natten Grät, ryckte och var alldeles otröstlig.
    Hoppas ni blir av med det.
Svar på tråden 2åring kliar i rumpan...