Snälla ge mig tips på vad man kan göra vid kolik
Min femveckors bebis verkar ha fått kolik och skriker mest sin vakna tid. Har ni några tips på vad man kan göra som lugnar dem? Jag håller själv på att bryta ihop pga av detta.
Min femveckors bebis verkar ha fått kolik och skriker mest sin vakna tid. Har ni några tips på vad man kan göra som lugnar dem? Jag håller själv på att bryta ihop pga av detta.
Ammar du? Uteslut "vanligt" magknip först och hunger. De kan ha ont i magen ändå utan att vara kolik. Tarmarna är outvecklade och känsliga. Kolik brukar väl vara mest vissa timmar kvällstid. Om det är riktig kolik är det nog få saker som hjälper tyvärr. Buren på särskilt sätt, vibrationer kan avleda/hjälpa, akupunktur...
Ingen personlig efarenhet så jag vet inte hur mycket mina idéer är värda , men att bära i sjal tätt intill din egen kropp fungerar på vissa har jag hört. Ger lite frihet till dig också.
Läst att den sk. "sovgungan" ska ha rörelser som kan vara gynnsamma mot kolik också.
Massera magen, minifom droppar.
Det här hjälpte oss Bad Massage ligga på mage (när du/ni är närvarande) åka bil åka vagn bära bära o åter bära. vi fick mkt bra hjälp ifrån bvc + barnläkaren ta kontakt med dom, vi fick börja med att utesluta mjölkprodukter sen fick vi ge sempersmagdroppar + minifom de funka ej efter 3 mån blev vi inlagda på barnmottagningen då fick vi en specile medicin men den skrivs bara ut i särkilda fall, våran dotter skrek från morgon till kväll, sov ganska bra på natten. så visa kolik barn skriker inte bara visa timmar på dygnet, men jag har oxå hört att många har det så.
Detta hittade jag i en tråd. Så kanske kan vara bra att göra gaserna mer snälla i magen på bebisen.
Om du ammar kan du göra prutt-thé:
Min son hade magknip de första2 veckorna. Bara de 2 veckorna va värsta i mitt liv så jag förstår hur du känner dej. Vi köpte Sempers magdroppar och en speciell nappflaska(Jag ammar inte utan ger ersättning) som ger ett vakum och förhindrar att bebis får i sej luft som gör att dom kan få magknip. Sen ger jag han magmassage då jag byter blöja. Jag ger också nån gång då och då ersättning som hjälper trög mage. Efter allt det här är magknipen som bortblåst. Dock blir det nog inte lika lätt om det visar sig att din bebis har kolik:(
Jag ammade inte o när dottern var liten var det Dr Browns flaskor som var poppis dom funka jätte bra på dottern, vi fick ge specile ersättning profylac o Nutramigen som man köper på apoteket, vi fick det på recept, (det är ingen mjölk i den ersättningen)
Ett lite annorlunda förslag, och jag har ingen egen erfarenhet om det funkar.
Men när jag var i Sydafika ifjol så matade alla sydafrikaner sina bebisar med kallt rooibos-te i nappflaska. Enligt min värd så berodde det dels på att rooibos (äkta, utan tillsatser) motverkar just kolik och magknip. Finns ju bland annat Kung Markattas ekologiska rooibos i affären om man vill prova, men om du helammar kanske det inte är möjligt att kombinera. Ett tips i alla fall!