• eelina

tips om ananaspaj och annat fredagsfika :)

jo jag ska ha fredagsfikat på jobbet på fredag och hitta ett recept på ananas paj :)  Men undrar om nån gjort sån kvällen innan man ska servera den?? håller den, och hur ska man isf värma den (eller är den god kall)?

sen vill ja gärna ha andra tips på fredagsfika att bjuda på :)  (får inte innehålla nötter)

• Svar på tråden tips om ananaspaj och annat fredagsfika :)
  • jennyc

Gör ofta ananaspaj men föredrar att äta den dan efter då den fått en mkt bättre smak...helst kall och om man vill lyxa till den en skopa vaniljglass till :)

• Stor mamma

Hallonpaj eller jordgubbspaj.

De är mumsiga.

Finns recept på recept.nu

• Snelson

persikopaj med inlagda persikor i botten av en form, sen smuldeg över. God att äta kall med vaniljsås eller glass...

• La Lola

Jag tipsar om Pollytårta!
    Jag hoppas att det går att få tag på choklad som inte innehåller spår av nötter.....

Pollytårta

175 g mörk blockchoklad
    175 g smör
    2 dl strösocker
    3 ägg
    300 g Polly (blå eller röd påse)
    ½ dl vetemjöl
    2 tsk kaffe

Smält blockchokladen och smöret tillsammans.
    Vispa ägg och socker pösigt.
    Tillsätt mjöl och kaffe, rör ihop.
    Tillsätt chokladsmöret och rör om.
    Smöra och bröa en form, gärna en sockerkaksform med löstagbar botten.
    Häll smeten i formen o tryck ner pollygodisarna jämnt fördelat i smeten.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader 30-35 minuter.

Kakan smakar bäst om man gör den dagen före man ska äta den, då blir den inte så "lös".

Kan serveras med lite vispad grädde om man känner för det.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Snuttjulla
    Ananaspaj äter jag kall, och jag tycker den är jättegod dagen efter. lite krämigare så, botten blir mycket godare tycker jag. Ananrs är detta recept på en kaka underbart, seg och knäckig, möjligtvis att chokladen förstör, med tanke på att det inte fick vara nötter i. 

200 g smält smör.
    1 ägg
    2 dl socker
    1 dl rårörssocker

1/2 tsk salt
    2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    5 dl mjöl

3 dl hackad choklad (vit och mjölkchoklad)

Blanda smör, ägg och sockret i en bunke, blanda salt, vaniljsocker, bakpulver och mjöl i en annan och blanda ordentligt. Häll ner de torra ingredienserna i smörsmeten. Smörj en rund form med avtagbar botten, "bröa" med kakao. Till sist, rör ner den hackade chokladen i smeten och rör om. (ska vara en fast smet, nästan som en deg) Ha ner i formen och in i ugnen. Gräddas i varmluftsugn, 150 grader, ca 25-30 min.
    God som den är, men serverar du den ljummen är vaniljglass eller vaniljsås till en riktig höjdare...
Svar på tråden tips om ananaspaj och annat fredagsfika :)