• lurksmulan

Hur ofta och "hur" har era 5-åringar huvudvärk?

Som rubriken lyder, hur ofta och "hur" har era 5-åringar huvudvärk?
    Vår son kan få blixtrande huvudvärk från ingenstans, är det fler med barn som har så? Dessutom har han ont i huvudet flera gånger i veckan, är det normalt?

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Svar på tråden Hur ofta och "hur" har era 5-åringar huvudvärk?
  • mamma till tre busungar

det låter som något ni borde söka vård för. Vet inte om så små kan ha migrän?

• lurksmulan
    mamma till tre busungar skrev 2010-03-08 20:26:33 följande:
    det låter som något ni borde söka vård för. Vet inte om så små kan ha migrän?
    Jag tror att det finns något som heter barnmigrän.
  • pigglet

Vår äldsta tjej har ofta huvudvärk. I perioder är det flera gånger/vecka, sedan kan det gå veckor, kanske tom månader?, utan.

Hon har även haft ett par omgångar med migrän. Får synbortfall och vill kräkas. Blir helt bra efter att ha sovit några timmar, endast liite huvudvärk kvar resten av dagen.

Hon blir lätt lite illamående även av den "vanliga" huvudvärken.
    Det märks på henne när det blir lite för mycket, kanske spännande saker. Runt skolavslutningen förra våren hade hon huvudvärk varje dag, hon orkade aldrig leka med kompisar osv. Hela sommaren var bra. Första skoldagen hade hon migrän  :(

(Hon är 7 år nu, men har "alltid" haft huvudvärk. Blev nog mer frekvent ungefär i 5-6-årsåldern)

• L E A

Vår son som är 5+ får huvudvärk (ont i pannan som han säger) lite då o då. Vi har fått veta att det är rätt vanligt. Först trode bvc att det var spänningshuvudvärk men sen så har vi fått migrän som svar.
    Det kommer rätt plötsligt och går över när han får komma till ro. Ett svalt, tyst o mörkt rum. Ibland har han fått kräkas.

Oftast så kommer det när han druckit dåligt, varit överaktiv eller haft en lång dag.

Vi har fört matdagbok för att se om det var något i hans kost men har inte kunnat knyta nått speciellt till anfallen.

Det är nått som kan vara ärftligt och enligt bvc så kan det växa bort. Pojkarna är dom som det oftast försvinner på snabbare än flickor.

• petsod

Jag startade en tråd för ett tag sedan med just samma fråga då vår dotter på snart 5 år klagar på huvudvärk några ggr/vecka. Oftast är det på kvällen när hon börjar bli trött eller så misstänker vi att hon har druckit för lite under dagen.

Skulle barnet få yrsel, illamående osv så ska man söka direkt men annars verkar det vara ganska vanligt förekommande i denna ålder.

• L E A
    petsod skrev 2010-03-09 08:27:51 följande:
    Jag startade en tråd för ett tag sedan med just samma fråga då vår dotter på snart 5 år klagar på huvudvärk några ggr/vecka. Oftast är det på kvällen när hon börjar bli trött eller så misstänker vi att hon har druckit för lite under dagen.Skulle barnet få yrsel, illamående osv så ska man söka direkt men annars verkar det vara ganska vanligt förekommande i denna ålder.
    Exakt dom råden fick vi också. Skulle han börja se konstigt eller bete sig konstigt ska vi åka in. Sen så har dom sagt till oss o gå in o väcka han någon gång under natten med max 3-4h mellan. Då ska man titta så han reagerar på tilltal.

Det som kan va värt o kolla upp är ju synen för vissa. Vår son hade inga som helst problem med synen sist men vi be om en remiss till ögonläkaren vid 5-års kontrollen nu.

När det hände första gången trode jag att jag skulle svimma. Han bara tog sig för pannan o så kaskadkräktes han över hela köksgolvet. Vi hade ätit lasagne då o min första reaktion var att det var nått i den. Han somnade rätt direkt efter att ha kräkts o när han sen vaknade var han helt sig själv. Det som jag mest blev orolig över var att han blev så blek i ansiktet, på gränsen till vit! Nu vet han vad han ska göra så fort han känner av "ont i pannan". Han går själv o lägger sig, drar kudden över huvudet o somnar. Så gör han på dagis också o dom vet att det kan komma o bli så. Det är bra om ni kanske också talar om för personalen att hon kan få huvudvärk och hitta en metod som hjälper henne o komma till ro.
  • lurksmulan

Tack för era svar!
    Jag har mycket huvudvärk i familjen så det kan vara ärftligt.
    Dessutom har sonen glasögon med stort synfel och lappbehandlas och utöver det ska han utredas för Asperger och mår väl inte jättebra överlag.
    Men den här plötsliga huvudvärken som kommer så att han liksom vädjar om hjälp är jag inte van vid.

• petsod
    L E A skrev 2010-03-09 09:06:32 följande:
    Exakt dom råden fick vi också. Skulle han börja se konstigt eller bete sig konstigt ska vi åka in. Sen så har dom sagt till oss o gå in o väcka han någon gång under natten med max 3-4h mellan. Då ska man titta så han reagerar på tilltal.Det som kan va värt o kolla upp är ju synen för vissa. Vår son hade inga som helst problem med synen sist men vi be om en remiss till ögonläkaren vid 5-års kontrollen nu. När det hände första gången trode jag att jag skulle svimma. Han bara tog sig för pannan o så kaskadkräktes han över hela köksgolvet. Vi hade ätit lasagne då o min första reaktion var att det var nått i den. Han somnade rätt direkt efter att ha kräkts o när han sen vaknade var han helt sig själv. Det som jag mest blev orolig över var att han blev så blek i ansiktet, på gränsen till vit! Nu vet han vad han ska göra så fort han känner av "ont i pannan". Han går själv o lägger sig, drar kudden över huvudet o somnar. Så gör han på dagis också o dom vet att det kan komma o bli så. Det är bra om ni kanske också talar om för personalen att hon kan få huvudvärk och hitta en metod som hjälper henne o komma till ro.
    Vi kollade dotterns syn på 4-årskontrollen i höstas och den visade ingenting. Jag ringde även till en optiker som berättade att barn har förmågan att "kompensera" sin syn så det brukar sällan resultera i huvudvärk så länge de inte har grava synfel.
  • bonnieloveskim

en del matallergier kan ju ge huvudvärk har jag lärt mig efter att ha läst i glutenallergitrådarna... och kräkningar.

och matallergier speciellt gluten är ju ärtfligt det med..  och svår att finna för många.

men jag tycker absolut att du ska kräva att  ta blodprover för att utesluta sådanna saker.

• L E A
    bonnieloveskim skrev 2010-03-10 10:24:35 följande:
    en del matallergier kan ju ge huvudvärk har jag lärt mig efter att ha läst i glutenallergitrådarna... och kräkningar.och matallergier speciellt gluten är ju ärtfligt det med..  och svår att finna för många.men jag tycker absolut att du ska kräva att  ta blodprover för att utesluta sådanna saker.
    Vi fick tips om att föra matdagbok under 2 månader. Skrev upp allt han åt men kunde inte se någon samband. Hande kanske varit enklare o ha tagit ett blodprov men men...
  • Frejon

Jag hadde mycket huvudvärk som barn just i den åldern....för mig var det synen
    när jag fick glasögon som 6 åring blev allt bra

kan ju löna sig att kolla upp synen, specielt om det ofta är på kvällarna eller efter att han ritat, eller sett på tv.

huvudvärk som man får av synproblem kommer oftast då man blir trött och har konsntrerat sig en lån tid.

• bonnieloveskim
    L E A skrev 2010-03-10 10:42:16 följande:
    Vi fick tips om att föra matdagbok under 2 månader. Skrev upp allt han åt men kunde inte se någon samband. Hande kanske varit enklare o ha tagit ett blodprov men men...
    ja det är gluten i väldigt mycketmat.. kan ju vara svårt att se ensammankoppling om man äter pasta ena dagen, fiskpinnar nästa och 3e dagen sås.. men alla dessa mat innehåller ju gluten.

SÅ matdagbok kanju vara lite vilseledande. Har manen allergi mot någon mat eler ingrediens så kan det ju ge huvudvärk...

vid blodprov måste man ju nästan veta lite vad man ska kolla efter..

för gluten finns det tester att köpa hem.. men jag vet inte hur de funkar omman har en allergi.. men det kanske ger samma utslag vid transglutaminas..
    eller så kanske kan en matintollerans ge upphov tilll huvudvärk.
    EN hel del matallergier kan vara ganska osynliga och man aninar inget alls hela livet utan behandlar symptomen bara.
  • lurksmulan
    Frejon skrev 2010-03-10 10:46:58 följande:
    Jag hadde mycket huvudvärk som barn just i den åldern....för mig var det synen när jag fick glasögon som 6 åring blev allt brakan ju löna sig att kolla upp synen, specielt om det ofta är på kvällarna eller efter att han ritat, eller sett på tv.huvudvärk som man får av synproblem kommer oftast då man blir trött och har konsntrerat sig en lån tid.
    Glasögon har han, och han kan faktiskt ha huvudvärk redan på morgonen, vilket inte känns så roligt direkt.
  • Jenny1

Min son har aldrig haft huvudvärk... tycker ni ska söka läkarvård för det!

Svar på tråden Hur ofta och "hur" har era 5-åringar huvudvärk?