Min son trotsar inte? Otrygg?
Jag har inte upplevt att min fyraårige son någonsin haft en "trotsålder". Självklart kan han bli arg och ledsen om han tex inte får som han vill, men jag har inte sett något samband med de åldrar som brukar anges som trotsålder. Både jag och sambon är konsekventa i vår uppfostran, och jag kan ibland uppleva att vi är mycket strängare än tex våra vänner är mot sina barn.
Det kan ju nu tyckas vara ett lyxproblem att klaga över utebliven trots, men problemet är att jag från flera håll hört att ett barn som inte trotsar och testar gränser är otrygga. Jag vill ju självklart inte att det ska vara så att sonen inte ska "våga" trotsa och säga ifrån, och är jätterädd att han ska bli kuvad och inte vågar säga vad han vill och tycker, bli strykrädd på något vis. Är han helt enkelt rädd att något ska hända om han bråkar? Vi har aldrig någonsin sagt något som skulle kunna få honom att tro att vi skulle lämna bort honom eller något om han inte gör som vi säger, det förstår ni säkert.
Som sagt, lyxproblem, eller mår sonen inte bra och känner sig ósäker och otrygg? Vad har ni för erfarenhet?