• Nova81

Ilningar i tänderna??

Någon som vet om man kan få mer ilningar i tänderna när man är gravid, är i v.16 nu och sedan någon vecka ilar det både när man dricker varmt och kallt. Har aldrig haft såhär konstigt förr.. Det håller i sig ett bra tag oxå efteråt...

• Svar på tråden Ilningar i tänderna??
  • turia

Kanske har du hål? Man äter ju ofta lite ofta som gravid vilket sliter på tänderna.
    jag får ruggigt ont i tänderna av all frukt jag trycker i mig..

• sn2

Jag hade så fast efter jag fött mitt barn. Men det var inga hål, det avtog efter en stund. Kan bli så enligt min barnmorska.

• FriMarc

Jag har också problem med ilningar i tänderna, nu när jag är gravid.

Jag trodde att jag hade hål och fick en tid hos min tandläkare. Men han hittade inga hål men sa att hormonerna gör att tandköttet är extra känsligt när man är gravid.

Han sa till mig att inte gno för hårt på tänder och tandkött och att använda mig av en extra mjuk tandborste med Sensodyne tandkräm, som tydligen ska vara den bästa tandkrämen mot just ilningar i tänderna.

Jag har följt hans råd och det har hjälp!

• Nova81

Jag har nyss varit hos tandläkaren och hade inga hål i de tänderna som ilar!!! Så det är väl bara att köpa Sensodyne tandkräm och hoppas på att det går över snart för det är inte kul!!!!! TACK för alla era svar!!

Svar på tråden Ilningar i tänderna??