• Anonym (beskymrad)

Någon som vet något om SENA aborter (v 18+)?!? Behöver svar nu!!

Hejsan! Det är så att min vän är gravid i vecka 18 +. Hon har inte vetat att hon varit gravid och inte kännt av detta alls och fick reda på det såhär sent inpå graviditeten. Hon ville verkligen inte ha barn nu! Inte hennes kille heller. Men, nu när hon känner barnet sparka osv, så har hon givetvis funnit lite band till barnet. Men det har inte hennes kille. Han är i ren panik och säger att allt är hennes fel (det krävs två för att dansa tango?) och att han deffinitivt lämnar henne om det är så att barnet behålls.

Efter vecka 18 måste man ansöka om abort via Socailstyrelsens Rättsliga råd. Dem grundar sina beslut på synnerliga skäl (som om att barnet skulle vara allvarligt sjuk osv) MEN, även hur den ekonomiska situationen för familjen ser ut, och lite annat. 

Jag vet, att hon innerst inne, vill ha det här barnet nu! Men att hon grundar sin vilja och sitt beslut väldigt mycket på hennes kille (dem har varit tillsammans i 3 år). Det känns hemskt! Jag vill inte att hon ska få ångra något i resten av sitt liv, genom att föda ut sitt döda barn. Jag menar, av egna erfarenheter, så ska man inte förlita sig på någon annan (han kan ju lämna henne vilket som, då står hon där och ångrar att hon valde att tabort sitt barn). Barnet är inte litet längre. Det är 18 FULLGÅNGA VECKOR!!!

Jag personligen tycker att man bara inte kan ta abort som så lätt. Man får göra det bästa av situationen nu när det är en liten bebis därinne (det är inte vecka 9 liksom!), inte för att det kanske är lättare. Men det finns ju en anledning till att socialen har ett sådant rättsligt råd när det kommit så långt inpå graviditeten.

MIN FRÅGA till dig som vet, eller har erfarenhet av dessa beslut från socialstyrelsen som tas... kollar dem upp den ekonomiska situationen mer följsamt och noggrant? Eller lyssnar dem bara på personerna och sedan tar det dem säger på fullt allvar och inte kollar om det ligger någon sanning i det? FÖR, hennes kille sa nämligen att deras ekonomiska situation inte var bra. (Han ljög så det skrek om det, han tjänar jätte, jättebra!). Jag är rädd för att dem tror på honom!

Jag vill göra allt i min makt för att rädda det här barnet. Just också för att jag vet att hon vill behålla det. Men hon vill inte bli lämnad av sin kille.

Någon som vet?

Mvh!!!
  • Svar på tråden Någon som vet något om SENA aborter (v 18+)?!? Behöver svar nu!!
  • Anonym

jag tror inte att dom kollar upp det, om det verkar som att dom inte vill ha barnet så kommer dom säkert få ta bort det, social styrelsen vill ju inte att dom ska ha ett oönskat barn liksom.

Du måste prata med din kompis.

varför tror du att hon vill ha det?

Ge henne stöd, stötta henne på alla sätt du kan oavsett om du har rätt eller fel!

• Lilla Jag

Stor eloge till dig som tänker på din vän och detta lilla barn... och ja, under de premisserna kommer hon garanterat att ångra sig resten av livet. Det finns de som gjort abort så sent pga missbildningar och aldrig kommit över det.

Tyvärr finns det stor risk att din kompis kommer att behöva lära sig detta den hårda vägen.

Berätt för henne vad du tror dig veta och sedan stötta henne... Mer än så vet jag inte!

Några frågor! Hur gamla är dem? När visste de att hon var gravid?

• Anonym (beskymrad)

Usch! Jag själv får verkligen panik. Kommer gråta som en idiot om dem godkänner aborten. ISÅFALL är det ju helt sinnessjukt? Jag menar, det kan inte alls vara så att "dem tillåter henne att göra abort för att barnet är oönskat" - det är ALLA barn vars blivande föräldrar kommer dit och ansöker om detta. Så alla är ju oönskade! Vissa ger dem ju avslag till. Dock, när jag läser statistiken på internet, så är det bara ett fåtal som får avslag på sin ansökan. Jag blir galen! Vill anmäla hela socialstyrelsen av ren frustration! Vem som helst kan i princip komma dit och ljuga ihop någon historia och vilja döda sitt barn på 18 veckor "för att man inte har någon lust" - nej, det kanske inte var så man planerade sitt liv. Men nu har man ett ansvar gentemot barnet.

Jag vet att hon vill behålla barnet för att hon har sagt det. Men fortfarande mycket tvivel. Hon vill inte vara ensam i det hela. Hon vill att det ska vara något lyckligt. Jag kanske även ska tillägga att hon inte har någon släkt what so ever här i Sverige. Hon är uppvuxen i norge, och har sin familj där. Därmed = ännu mer ensam.
    Dem är 22 resp 23 år gamla. Dem är unga! Men inte några barn själva. Hon fick reda på sin graviditet nu i vecka 18. Så hon är väldigt likgiltig och chockad fortfarande. Medan han, ja, är i ren panik och har taggarna utåt! Han vill inte knyta något band alls och har redan bestämt sig för att abort är det bästa. Han vill liksom inte höra något annat! Han vill inte se några möjligheter alls. Jag tycker egentligen att det är ett sådant respektlöst beteénde hur man kan beté sig så. DET ÄR ETT LITET BARNS LIV!!!
  • MizzTez

oj, det här kan verkligen vara något som sätter spår för resten av livet hos din vän, om hon verkligen vill ha barnet och mer eller mindre blir tvingad till abort så kommer hon inte att må bra efteråt, varken i hjärtat eller hjärnan. en abort ska man bara göra för sin egen skull, inte för ens karl eller någon annan. 
    fick för 7 år sedan veta att jag var gravid, var min första graviditet och jag var inställd på abort, fick göra ett ul som visade att jag var gravid i v.22! min kille ville inte ha en till då, han hade en sedan tidigare, men jag vägrade föda ut ett dött barn, det finns inte i min värld. sedan efter min dotter föddes har jag gjort en abort men bara för att jag ville inte ha fler barn, min dåvarande kille ville det (dotterns pappa), men jag sa nej och jag ångrar mig inte idag och han kom över det han åxå. visst han vinner säkert inga priser som världens bästa pappa men idag är jag väldigt glad att jag gjorde det val jag gjorde och stod på mig. tror inte mitt psyke hade klarat en sen abort.
    mitt råd är att du pratar med din vän om att prata med kuratorn på sjukhuset och med barnmorskorna på kvinnokliniken-mvc och att du ber henne tänka väldigt noga på för och nackdelar. men prata med någon, gå inte bara ensam och fundera..
    sen får du som vän finnas där för henne oavsett vad hon väljer att göra.
    hoppas det går bra iaf.

• Lilla Jag

Tror också tyvärr att de kommer bevilja aborten, men inte för att de har dålig ekonomi utan snarare för att de fick reda på graviditeten nu!

Det du kan göra är att se till att din vännina får en kurator tid. Kanske en ensam, och en tillsammans med pojkvännen.

Jag förstår dina känslor... och känner som du trots att jag inte känner er. Men en viss frustartion kryper fram, när man tyckte att abort efter v18 endast var för de som väntade svårt sjuka barn.

Din vännina måste ju ha misstänkt att hon var gravid! Jag har svårt att tro att man inte kan insee något sånt!

• Anonym (L03)

Oj vilket dilemma! Ja det är ju inte någon liten skrapning hon kommer att få göra utan hon kommer antagligen att få föda ut barnet den normala vägen med värkar och krystvärkar. En vanlig förlossning! Allt är utvecklat på barnet. man kommer att se fingrar, tår, vilket kön mm. Ja det är ju en miniatyr bebis.
    Förstår att hon tycker det är jobbigt när hon inte får något stöd från pojkvännen.
    Vad är ett förhållande på tre år värt om man inte kan hålla i hatten när stormen drar förbi utan man släpper allt och springer sin väg. Hon kanske ska ställa sig den frågan varför han inte ser deras förhållande seriöst för det gör han ju inte om han ser en framtid med henne. Om han hade gjort det så hade det inte gjort något om barn kommit nu eller om tio år.  Eller vill han inte ha barn överhuvudtaget.

• Doktorn

Jag är mycket tveksam till om Socialstyrelsen kommer att ge sitt godkännande till en dispens för abort.

Det krävs, precis som TS skriver, synnerliga skäl för att dispensen ska beviljas - vi har i Sverige INTE fri abort efter graviditesvecka 18.
    Synnerliga skäl kan t.ex. vara att barnet har svår missbildning, att barnet tillkommit genom sexuella övergrepp, att mamman har en utvecklingsstörning och därför inte begripit att hon är med barn eller konsekvenserna av att vara med barn, osv.  Föräldrarnas vilja och ekonomi vägs in, men man får ingen dispens bara baserat på att man inte vill eller anser sig förmögen att ta hand om ett barn.

Jag tror att det är för sent att bara "önska bort" barnet. Det skulle skett före v18.

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Anonym (beskymrad) skrev 2010-03-09 00:22:16 följande:
    ... Dock, när jag läser statistiken på internet, så är det bara ett fåtal som får avslag på sin ansökan. ...
    Den statistiken beror ju på att man rådgör med sin läkare innan dispensansökan skickas in (det krävs ju bl.a. en tillförlitlig ålderbestämnin gav barnet). Inte många läkare skulle skicka in en dispensansökan till Socialstyrelsen med motiveringen att föräldrarna "inte vill".  Det är ju i stort sett bara ansökningar med goda motiveringar (medicinskt handikapp, osv) som inskickas.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Lilla Jag

Usch hoppas du har rätt DrKungen, för det känns horribelt att man ska få göra abort efter vecka 18 på de premisserna. Men sedan vet jag att den kan bevilja abort om man kan visa att man inte visste att man var gravid.

Hoppas socialstyrelsen anseer att två 20-åringar borde fatta bättre, och insee att man kan vara gravid. Inte bara sticka huvudet i sanden.

• artax

Jag vet inte hur det funkar men du kanske kan säga till henne att adoptera bort barnet om hon inte vill ha det själv?

Svar på tråden Någon som vet något om SENA aborter (v 18+)?!? Behöver svar nu!!