-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Vanligt att bryta svanskotan?
-
Jag bröt/fick en spricka i svanskotan vid min första förlossning.
jag hade ont i ca 3-4 år efteråt, men nu är det nästan helt bra. fast är jag iväg på typ släktträff eller nåt där man sitter på vanliga stolar i timmar - då får jag ONT -
Jag fick nog en knäck där men inte brott.
Fick sitta med "svansen" mellan två kuddar i ett par veckor efter att sonen föddes för att stå ut och har haft ont i det området i fem år nu så fort jag rör mig på vissa sätt. Men han vägde 4.4 kg så det är nog därför. -
Jag knäckte den under min andra förlossning som tog från 4cm öppen till ute på en timme. Jag kände en enorm smärta i svanskotan när det hände så att jag nästan missade att jag fick krystvärkar!
-
Jag bröt svanskotan när jag var i tonåren - det läkte fint men under min första förlossning (normalstort barn - 3,5kg) fick den en ny knäck.
Har sedan dess ont varje dag - 5 år sedan, nu är smärtan dock inte lika vidrig så jag kan nästan alltid röra mig bra utan större problem.
Det första året efter förlossningen var hemskt & andra barnet förlöstes med kejsarsnitt just p.g.a. risken att svanskotan skulle ta ännu mer skada. -
tror inte det är så vanligt.däremot har jag slagit omkull mig utomhus för många år sen,så den fick en redig knäck.fick lov att röntgas och kollas upp ,så den inte skulle störa framtida förlossningar.
-
Hände först en av mina närmsta vänner och sedan mig vid första förlossningen. Var öm väldigt länge och kan fortfarande känna lite om jag trycker där, fem år senare...
-
Kan tillägga att jag inte känner fler som knäckt svanskotan under förlossning.Mamman till två skrev 2010-03-09 12:55:58 följande:Jag bröt svanskotan när jag var i tonåren - det läkte fint men under min första förlossning (normalstort barn - 3,5kg) fick den en ny knäck. Har sedan dess ont varje dag - 5 år sedan, nu är smärtan dock inte lika vidrig så jag kan nästan alltid röra mig bra utan större problem. Det första året efter förlossningen var hemskt & andra barnet förlöstes med kejsarsnitt just p.g.a. risken att svanskotan skulle ta ännu mer skada.
-
Jag har hört flera som fått skadad svanskota vid förlossningen, jag är en av dem. Röstade ändå ANNAT eftersom jag aldrig fått bekräftat att jag brytit den utan att den har förskjutits och ev fått en spricka. Ingen annan i min närhet har heller just fått svart på vitt att den brytits.
-
Hej,
jag fick en son den 5 januari med hjälp av sugklocka efter 20 tim. Jag hörde inget under förlossningen, men jag har ännu fruktansvärt ont i svanskotan. De första veckorna var värst, men nu verkar det som om smärtan stannat på denna nivå. Det blir inte bättre. Finns det någon som kan tipsa på hur länge man bör vänta innan man söker hjälp och finns det någon hjälp att få? Jag har t.o.m ont när jag sitter i sängen och matar vår son, på stolar med duna måste jag lägga på en extra kudde om jag överhuvudtaget ska kunna sitta. När jag väl reser mig måste jag göra det sakta och jag kan knappt hålla min son samtidigt. Det för grymt ont ocg jag måste stötta mig mot något för att klara av att lyfta upp mig sälv, jag besväras verkligen jättemycket av det. I övrigt är jag normalt byggd och har aldrig haft några problem tidigare.