• Anonym (står inte ut)

Min bebis skriker hela tiden! Jag orkar inte mer - hjälp!!

Min femveckors bebis skriker i princip hela tiden. Ibland kan han ligga nöjd i fem minuter men sen så skriker han igen. Är alla bebisar så och är det bara så det är eller vad kan det bero på? Idag var han lite nöjd på morgonen sedan började han skrika. Jag matade honom och han verkade vilja ha bröstet för han sökte efter det men sög typ ett eller två tag och släppte sedan och skrek (jag har tillräckligt med mjölk - den sprutade ur bröstet). Försökte flera gånger men det var samma sak. Sedan sov han en timme och vaknade igen och låg där och tittade. Jag tänkte att jag skulle ta upp honom för att gosa med honom så att han inte bara ska bli upplockad när han skriker. Men när jag plockade upp honom började han givetvis skrika. Känns som att han hatar mig, allt jag gör är bara fel, blir helt förtvivlad. Nu ligger han här bredvid mig och skriker. Jag blir snart tokig!!! Hur länge håller det på så här?

• Svar på tråden Min bebis skriker hela tiden! Jag orkar inte mer - hjälp!!
  • prinsesstårtan

min flicka var likadan i den åldern, be att få komma till bvc så dom kan titta när du ammar. han kan ha fel teknik och inte få i sig maten. så var det i mitt fall... det var därför jag hade så mycket mjölk... för hon drack inget...

• Min högsta önskan

Hur ser han ut när han skriker? Jag menar, ligger han bara och skriker rätt ut, eller böjer han upp knäna som i fosterställning? Lugnar han sej om du går omkring med honom? Han kanske har magknip, tänkte jag på..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • bluebird

Kan det vara så att mjölken rinner på för fort, och att han därför får panik och sluyar suga, vilket leder till att han är hungrig egentligen?

• Anonym (står inte ut)

Prinsesstårtan: Jag tror att han får i sig ordentligt för han går upp i vikt bra. Bara förra veckan hade han gått upp 400 gram (alltså på en vecka) och nu ligger han och suger för fullt (han blev väl för hungrig)...men så fort han ätit klart kommer han ju att skrika igen.

Min högsta önskan: Han typ ligger med armarma uppåtböjda och benen spånner han rakt ut. Han blir som ett spånt ströck liksom. Ibland böjer han sig bakåt som i en båge och ibland vevar han med benen. Han blir lugnare ibland när jag vaggar honom i famnen och daskar honom lätt i rumpan. Så fort man slutar skriker han igen dock (om han inte somnat)

Det är så hjärtskärande!

• Min högsta önskan
    bluebird skrev 2010-03-09 11:18:44 följande:
    Kan det vara så att mjölken rinner på för fort, och att han därför får panik och sluyar suga, vilket leder till att han är hungrig egentligen?
    Just det ja! Så gjorde det för min förstfödda. Jag fick helt enkelt pumpa ut lite först, tills den rejäla stålen lugnat ner sej lite innan han fick suga.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Anonym (står inte ut)

Men nu nyss åt han utan problem. Sen så fort han var klar skrek han igen. Tror han får i sig bra generellt eftersom han går upp så bra i vikt och växer bra på längden. Han skriker ju inte bara vid matning utan jämt. De där fina stunderna som en del verkar ha med sina bebisar existerar inte för oss och det får mig att känna mig helt värdelös och misslyckad.

• bluebird
    Anonym (står inte ut) skrev 2010-03-09 11:34:31 följande:
    Men nu nyss åt han utan problem. Sen så fort han var klar skrek han igen. Tror han får i sig bra generellt eftersom han går upp så bra i vikt och växer bra på längden. Han skriker ju inte bara vid matning utan jämt. De där fina stunderna som en del verkar ha med sina bebisar existerar inte för oss och det får mig att känna mig helt värdelös och misslyckad.
    Jag tycker nog att du ska tinga BVC och prata med dem, han kanske har ont i magen? Brukar du rapa honom när han har ammat? Jag behövde alltid få min dotter att rapa efter varje amningstillfälle, annars uppförde hon sig precis på det sätt du beskriver.
  • Anonym (står inte ut)

Ja jag rapar honom. Inte efter exakt varje tillfälle men nästan.

• bluebird
    Anonym (står inte ut) skrev 2010-03-09 11:39:27 följande:
    Ja jag rapar honom. Inte efter exakt varje tillfälle men nästan.
    Ja, då har jag tyvärr inte mycket mer förslag att koma med. Hoppas att det löser sig.
  • Anonym

Min lilla var också skrikig som liten. Jag "cyklade" med hennes ben och tyckte det fungerade bra periodvis. Trodde hon hade kolik eller liknande men hon var väl bara skrikig så jag bar, vaggade, sjung, ja allt man kan komma på. Det här med benen skulle få igång magen lite om ifall hon hade kramper men jag tror mer hon tyckte att det var trevligt, vad vet jag...

• Anonym (Pingu)

Min son är 7 veckor och är precis som du beskriver.
    Det är fruktansvärt jobbigt och det känns som man ska gå under.
    Min son har magknip och mycket gaser troligt att han har kolik.
    Vi ger honom minifom och semperdroppar tar inte bort det onda men lindrar lite.
    Man känner sig så maktlös och värdelös som mamma när man inte kan trösta sitt barn.
    Har brutit ihop många gånger och gråtit.
    Det jobbigaste är nog att han skriker när man lyfter honom känns som man gör illa honom fast man är så försiktig.
    Jag går och bär och vaggar hela dagar och nätter så rygg och handleder värker.
    Jag känner mig stressad över att han ska börja skrika otröstligt när vi är ute eller på BVC. Föräldragruppen kommer jag nog inte våga/orka gå på pga denna räddsla. känns som man missar mycket underbart.
    Älskar min son över allt annat men det är inte så lätt att försöka hålla humöret uppe.
    Om du vill kan vi hålla kontakten. Vore skönt att ha någon i samma situation att prata med.

• Anonym (Susanne)

Har ni testat mjölkfri kost/mjölkfri ersättning? Man kan testa i en vecka och se om det blir bättre i magen. En del barn är överkänsliga mot komjölksprotein (det första man utesluter vid misstänkt kolik typ) och det är faktiskt enklare än vad man tror att testa mjölkfri kost (om man ammar) eller ge mjölkfri ersättning (finns på apotek).

• Anonym (Susanne)

Tillägg:

Mitt barn var överkänsligt mot mjölkprodukter så jag gick över till mjölkfri kost (sojamjölk, mjölkfritt smör och uteslöt all mjölk i all mat) och faktiskt på 2 dagar fick jag en helt annan bebis!

Hon hade mycket gaser, svårt att somna och svårt att sova  längre stunder. Skrek som mest på eftermiddag, kväll och natt. Sov hyfsat på morgonen. Ville bäras jämt och snutta på bröstet som en tok men släppte efter 10 sek och skrek och skrek men ville sen snutta igen. Hade problem att få ut gaserna (gav även magdroppar och minifom hjälpte inte mycket). Hade problem att bajsa trots löst bajs för att hon spände sig så mycket. Vi samsov på nätterna (hon somnade med bröstet i mun av utmattning efter allt skrik) och hon vaknade ofta och skrek i tre timmar och fäktade och rev mig på brösten.

Komjölksproteinet (som är ett "stort" protein som vissa barns tarmar inte klarar av att bryta ner i början) gör att tarmarna blir svullna vid överkäsnlighet/allergi och då gör det ont när gas och annat passerar igenom. När man går över till mjölkfri kost/ersättning tar det en stund för tarmarna att återgå till normalt tillstånd därför kanske det tar ett par dagar/någon vecka innan man märker förbättring. Jag märkte dock skillnad efter ca 2 dygn.

Ger man ersättning (oftast blir det Nutramigen från apoteket) så köper man första burken själv för 199 kr och blir det bättre av den så får man på recept sedan från bvc då får man 6 eller 12 burkar för 199 kr.

• Nadja91
    Anonym (Pingu) skrev 2010-05-25 11:49:44 följande:
    Min son är 7 veckor och är precis som du beskriver.
    Det är fruktansvärt jobbigt och det känns som man ska gå under.
    Min son har magknip och mycket gaser troligt att han har kolik.
    Vi ger honom minifom och semperdroppar tar inte bort det onda men lindrar lite.
    Man känner sig så maktlös och värdelös som mamma när man inte kan trösta sitt barn.
    Har brutit ihop många gånger och gråtit.
    Det jobbigaste är nog att han skriker när man lyfter honom känns som man gör illa honom fast man är så försiktig.
    Jag går och bär och vaggar hela dagar och nätter så rygg och handleder värker.
    Jag känner mig stressad över att han ska börja skrika otröstligt när vi är ute eller på BVC. Föräldragruppen kommer jag nog inte våga/orka gå på pga denna räddsla. känns som man missar mycket underbart.
    Älskar min son över allt annat men det är inte så lätt att försöka hålla humöret uppe.
    Om du vill kan vi hålla kontakten. Vore skönt att ha någon i samma situation att prata med.
    Min son är snart 8 veckor och är precis som det beskrivs i ditt innlägg och den som startade forumet!
    Det är jätte jobbigt för man  känner sig så hjälplös, och de är många gånger jag vill gråta ut.  
     När han väl sover, så sover han i max 2,5 tim.. om vi har tur. Det är värst på nätterna, då man är som tröttast och han jobbigast.. Man känner sig så misslyckad som mamma när man inte kan trösta sitt eget barn :( 
    När blev det bättre?
    Och när blev de bätttre för er andra?!
    vet att det är över 3 år sen ni posatde, men om ni finns kvar, svara gärna! 

//En trött och sliten mamma :(
  • lakrits77

Vår bebis är nu 8 månader. Men vid 8 veckor sov hon max 30 min åt gången om jag inte bar henne i bärsele. Vagn gick inte. Hon sov dock bra om nätterna. Bar och bar i bärsele. Annars skrik. Körde semperdroppar , minifom och mjölkfri kost. Jag uteslöt all mjölk. Inte ens sojamjölk. Utan mandelmjölk eller havremjölk. Vände sakta vid 3 månaders ålder . Vår son som är 5 år nu skrek varje dag mellan 17-03.00 varje dag. Inget funkade. Vi vaggade och bar. Vände vid 3 månader där med. Men det var så jobbigt. Be BVC om hjälp.

• Anonym (TRÖTT MAMMA)

Har samma problem och går under snart. Inget duger, inget är bra. Hen gråter ögonen ur sig varenda dag timmar i sträck.. Hjälplös. Gungar på axeln, uppe på axeln, magmassage, utesluter mjölk, ger magdroppar, gripe water, pysventiler o gud vet allt.. INGET FUNGERAR. BVC ger ingenting förutom hans vikt å längd. Tänker inte ens gå dit mer. Han ammar massor o ligger bra högt över sin kurva så hungrig är han då inte.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (TRÖTT MAMMA) skrev 2015-02-22 21:14:34 följande:

Har samma problem och går under snart. Inget duger, inget är bra. Hen gråter ögonen ur sig varenda dag timmar i sträck.. Hjälplös. Gungar på axeln, uppe på axeln, magmassage, utesluter mjölk, ger magdroppar, gripe water, pysventiler o gud vet allt.. INGET FUNGERAR. BVC ger ingenting förutom hans vikt å längd. Tänker inte ens gå dit mer. Han ammar massor o ligger bra högt över sin kurva så hungrig är han då inte.

Hur gammalt är ditt barn?
Svar på tråden Min bebis skriker hela tiden! Jag orkar inte mer - hjälp!!