• Kebnekaisa

Tycker ni att Emil i Lönneberga, kan vara för våldsam att se på?

...min lilla tjej blir ju rädd (för arga pappa Anton alltså).
    Och med dagens mått mätt, så ägnar han ju sig åt barnmisshandel (faktiskt!).
    Jag brukar ju säga till henne att: "Så där får man inte göra!" (egentligen).
    Allan Edvall kan ju vara riktigt hårdhänt med skakningar och hårda daskningar (i sin roll).
    ...Jag vill att hon ska se det "genom ett filter".

Hon kanske inte ska se på det ensam eller, vad tycker ni?

• Svar på tråden Tycker ni att Emil i Lönneberga, kan vara för våldsam att se på?
  • Kebnekaisa

Hoppas jag blir förstådd. Allan Edvall är underbar i sin roll!

• MajaW

Du är förstådd.. =) Har inget barn i tvåldern ännu, men jag vet att det är många barnprogram och filmer som mina kompisars barn blir lite rädda av att se. Även om de är riktade till just den åldern de är i, det är väl till att sitta bredvid och förklara för barnet. Alltid bra att se okända program tillsammans med barnet då vi inte har en aning om vad som upplevs som läskigt för dem. Du får väl se Emil med henne tills hon inte upplever Anton som farlig längre.. Emil kan man ju inte få för mycket av...eller det kan man kanske...:D

• Henrik28

Bättre än Karlsson på taket.
    Han kan filura i helvetet den otäckingen.

• Kabbela

Min mamma har berättat att jag var livrädd för en av Astrids figurer (kommer tyvärr inte ihåg vilken), jag var nog två-tre. Det har inte gjort någon större skada på mig (tror jag).
    Jag tror säkert att hon snart kommer att skratta åt den galna farbrorn:).

• Legally Blonde

Det tror jag verkligen inte ar nagon fara. Hans roll gors ju med glimten i ogat (till skillnad fran mycket annan modern "skit" som visas for barn) och om du sitter med och kan hjalpa henne med radslan, om den dyker upp, sa hjalper det henne bara att battre kunna forsta stora kanslor som tex. ilska.

• RonjaRovardotter

Min systers son är också rädd för Astrid filmerna. Han är 2,5 år. Jag tror inte att dom har det filtret att det är på låtsas, för han var också rädd för hundarna i Bambi som jagar Bambi och hans "fru", han stod o hytte med näven och sa att dom var dumma. Samma i början med Peter Pan, eller Vetter Pam och Lingeling som han kallade dom.
    Jag får nog börja med att visa 5 myror är fler än 4 elefanter och Trolltider när våran kommer.

• Kebnekaisa

Hej!
    Jag skrev det här inlägget igår kväll, för jag var osäker på vilken kassett jag skulle låta "sitta i" i videon, då hon brukar "morgontitta" litet (om hon vaknar tidigt, och jag ligger kvar och slumrar i sängen en timme till).
    Jag tog faktiskt en annan kassett, innan jag läst några svar.

Just detta avsnitt (som låg i) var ju också ett ut av "de värsta" då det gäller misshandeln, från "Anton".
    (Avsnittet då de är på aktion i Backlora) I det avsnittet skakar Anton Emil, så att han i dagens läge skulle åkt in i finkan i flera år, Samt att han daskar till Emil i huvudet hårt. (om man tittar rent konkret på det).
    Och jag har faktiskt sagt till lilltjejen, då det där dyker upp: Att sådär får man inte göra! (som förälder).
    Det känns viktigt att hon vet det.

Så det handlade en del om "själva misshandeln" att jag inte ville att hon ska se det själv.

Tack för era svar.

Svar på tråden Tycker ni att Emil i Lönneberga, kan vara för våldsam att se på?