• Anna o Leia

När började ni ge era barn salami?

Undrar lite när ni började ge era barn salami. Har hört att man ska vara försiktig med det då det kan innehålla bakterier som kan vara farliga för små barn. Min dotter är 2 år och jag har fortfarande inte vågat ge henne det än. Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 12:39
    Jag kanske skulle haft ett alternativ till.. ni som röstar på "annat" vilken ålder menar ni då? :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ni ge era barn salami?
  • Anna o Leia
    Hannah76 skrev 2010-03-09 12:36:29 följande:
    Vd skulle det vara för bakterier? Listeria?
    Ja listeria var en av bakterierna som jag hörde om:S
  • Fannyy

Röstade cannat vi äter inte salami och jag tror inte att barn tycker om det. det är ju en speciell smak men  bakterier har jag inte hört talas om

• April Mamma
    Fannyy skrev 2010-03-09 12:38:08 följande:
    Röstade cannat vi äter inte salami och jag tror inte att barn tycker om det. det är ju en speciell smak men  bakterier har jag inte hört talas om
    Vi har en salamitokig son...han har koll på typ alla olika sorter =) just nu är den ryska mest poppis...han äter salami nästan varje dag.

Men han har även gillat oliver osv sen han var liten...bullar och fika osv är dock inte så poppis..

Han är nu snart 5 år men har ätit ovanstående länge...
  • Hannah76
    Anna o Leia skrev 2010-03-09 12:37:55 följande:
    Ja listeria var en av bakterierna som jag hörde om:S
    Men isf gäller det ju inte bara salami?
    Kom ju nån rapport om att mycket charkuterivaror dagligen kunde öka risken för tamtcancer.
    Mina barn har iaf ätit salami sen innan det var 1 år. Det är ju inget man proppar i sig varje dag.
  • Sencha

Jag trodde annars att EHEC var den största faran med den sortens köttpålägg och små barn?

Våra barn har inte varit direkt intresserade av pålägg av den typen som små. Minstingen (1½ år) smakade lite onsalakorv häromveckan men har inte velat ha mer. Den store grabben älskar numera grönpepparsalami, men jag minns inte när han började alls bry sig om korv och skinka... Kanske en bra bit förbi två års ålder? Vet inte så noga. Just salami var han säkert bra mycket mer än så.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sandrakim

Mina flickor har inte fått smaka salami än och de är drygt två år. Men det beror inte på bakterier utan för att jag tycker salami dels är lite hårdtuggat och för att det är så mycket salt och rökt smak. Tunt skivad skinka har de fått ett tag nog.

• Anna o Leia

Ok. Jag o min sambo äter en del salami/skinka och lilla dottern vill så gärna smaka och en gång fick hon tag på en bit och hon tyckte det var jättegott..Blev lite nojjig då men hon mådde bra:) Jag vet att man ska kolla om den är varmrökt, då ska det vara ok, men att kallrökt kött av alla slag e dåligt.. men det e ju vad jag har hört..{#lang_emotions_undecided}

• Sencha
    Anna o Leia skrev 2010-03-09 13:01:29 följande:
    Ok. Jag o min sambo äter en del salami/skinka och lilla dottern vill så gärna smaka och en gång fick hon tag på en bit och hon tyckte det var jättegott..Blev lite nojjig då men hon mådde bra:) Jag vet att man ska kolla om den är varmrökt, då ska det vara ok, men att kallrökt kött av alla slag e dåligt.. men det e ju vad jag har hört..
    Och då tror jag att det handlar om EHEC?
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Anna o Leia
    Sencha skrev 2010-03-09 13:03:01 följande:
    Och då tror jag att det handlar om EHEC?
    ok..ja jag har inte så jättebra koll på vilka bakterier det var.. är det ehec som finns i kallrökt kött?
Svar på tråden När började ni ge era barn salami?