• bimadr­ock
    Äldre 9 Mar 12:41
    1489 visningar
    3 svar
    3
    1489

    Snälla ge oss svar! Angående krystvärkar!

    Hej!

    Jag såg att det finns en fråga här redan om hur lång tid man kan ha krystvärkar. Men "anonym" har inte fått något svar än. Jag väntar också på svar på den frågan...

    Jag är en av dom som hade krystvärkar i 7 timmar innan de till sist använde sugklockan. Min förlossning varade "bara" i 8 timmar totalt så själva öppningsfasen gick väldigt fort.
    Mina krystvärkar var kraftiga och kom väldigt tätt. Jag hade ingen bedövning men fick olika saker efter några timmar som skulle göra att värkarna kom med lite mer mellanrum så jag skulle ha nån ork kvar att krysta. Efter ett X antal timmar tyckte barnmorskorna att jag hade kämpat nog själv och ville ha dit en läkare som kunde hjälpa till med sugklocka. Läkaren tyckte dock att jag skulle fortsätta själv. (Bebisen mådde jättebra hela tiden, inget fall på hjärtljud eller något annat.)
    Tillsist efter 7 timmar kom äntligen läkaren och hjälpte till. Det gick jättebra på första försöket och dottern kom ut på nolltid.

    Dessa 7 timmar var de värsta i mitt liv! Jag hade klarat av 10, 20, 30 minuter utan problem men efter 5 timmar ville jag bara dö. När jag pratar med andra så tycker de att det låter jättekonstigt att de lät mig ha krystvärkar så länge utan att de gjorde något.

    Nu har vi börjat prata om att kanske skaffa ett till barn. Men jag VÄGRAR ha krystvärkar i 7 timmar till! Har jag någon påverkan om när jag vill att de hjälper till med tex sugklocka? Och är det ens rimligt att de låter en ha krystvärkar i så många timmar??

  • Svar på tråden Snälla ge oss svar! Angående krystvärkar!
  • bimadr­ock
    Äldre 12 Mar 13:27
    #1

    Åh, snälla ge oss svar.. Vi verkar vara en del som undrar just över det här. Borde man inte ha någonting att säga till om när det kommer till detta? Det kan ju inte vara rimligt att behöva ligga och ha dessa värkar 1 7 timmar.

  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 12 Mar 15:45
    #2

    Hej!

    Jag ber om ursäkt för att du fått vänta på svar! Det låter verkligen som om du har haft en pärs! Ja, hur länge ska man, kan man har krystvärkar? Det är en fråga som livligt diskuteras bland läkare, pedagoger och barnmorskor. En del menar att en mamma, om barnet och mamman mår bra, ska få krysta så länge de behöver. Andra menar att det är bättre att "hjälpa" arbetet framåt så att det inte blir för långt.

    Det finns riktlinjer från Socialstyrelsen som säger att en kvinna inte bör vara i AKTIVT krystarbete i mer än en timme därför att det finns forskning som visar att komplikationer kan öka vid långa krystningar. Men det handlar också om hur du och barnet mår - underbart att höra att barnet mådde så bra under ditt hårda arbete!

    Eftersom du hade krystvärkar under sådan lång tid, gissar jag att det delvis var under det som kallas för det PASSIVA krystskedet. Det är när kvinnans livmodermun ännu inte öppnat sig helt (10 cm) men har krystimpulser, starka eller svaga. Starka impulser kan bland annat bero på hur barnet ligger. OM till exempel barnet ligger med ansiktet framåt och sin ryggrad mot mammans ryggrad, då brukar mamman få kraftiga värkar och krystimpulser utan att hon så att säga får krysta - väldigt jobbigt!

    Jag tror att det bästa är att du konsulterar din barnmorska och lägger upp en gemensam strategi inför din nästa förlossning. När det går väldigt fort, som för dig, är det viktigt att du får tillgång till VILAN mellan värkarna och det kan du träna in!

    Det du kan göra själv är att träna andning och avslappning mycket. Du kan träna på att GASA respektive BROMSA. Gasa=hålla andan och trycka på nedåt (om du får...) Bromsa=andas för glatta livet och slappna av i hela kroppen. Saker som kan minska trycket neråt och bakåt, och därmed lindra krystimpulserna, är att ha ställningar på alla fyra med rumpan uppåt eller liggande på sidan till exempel.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

  • bimadr­ock
    Äldre 13 Mar 13:09
    #3

    Hej igen! Tack för ditt svar.

    Jag hade redan öppnat mig 10 cm och var alltså fullt öppen när jag började krysta. Och det gick väldigt fort i början o dottern tog sig ner som hon skulle. Barnmorskan skymtade håret på huvudet relativt fort.. (eller ja, kanske tog 40 min till en timme eller så.)
    Men sen var det som att när värken var slut så "åkte hon upp" igen. Sen under nästa värk kom hon ner en bit och sen upp igen när värken var över. Vad kan detta bero på?
    Tror det var därför det gick så lätt med sugklockan sen när läkaren höll emot under en paus så hon inte åkte tillbaka o så kom hon ut.

    Vi är inte gravida än men när det är dags ska jag prata med min barnmorska på en gång. Vill bli av med min rädsla jag fått nu så jag kan slappna av o vara mindre stressad.

Svar på tråden Snälla ge oss svar! Angående krystvärkar!