• hocuspocus

Autism och musik

Skulle vilja ha lite tips om hur man kan träna en 4 årig pojke med autism. Han älskar musik och att röra på sig. Älskar att titta på musikvideos på tv och han har börjat nynna med. Har för övrigt inte så mycket tal utan mest enstaka ord. Vi tränar också IBT men vill gärna få med musik och rörelser/dans på något sett eftersom han tycker att det är så kul! Vill gärna ha tips!

• Svar på tråden Autism och musik
  • kaffemamma

Det var nyligen ett inlägg på tråden "autism, behandlingar, länktips" om musikterapi som de hade haft stora framgångar med.

Tomatis är ju också en metod som handlar om musik.

Vår son har heller inte mycket tal, men om man sjunger hans favoritsånger och slutar innan viktiga tydliga ord så fyller han i. Det blir ett fint & kul samspel. Annars bara att dansa med honom på olika sätt, få till samspel där. Göra rörelsesånger mer spännande genom väldigt överdrivna rörelser & utspel kanske?

• Little Ms Chatterbox

Tomatis och www.vestibularis.se/ är liknande varandra.

Min sons specialpedagog och resurs sa att de skulle testa det på honom. Men han reagerade med lite obehag när de provtestade en gång. Så vet inte om det går att genomföra. Han gillar oftast inte när vi spelar musik här hemma. Något undantag har varit Iron Maiden i bilen några gånger.{#lang_emotions_dreamer}

Ska tillägga att sonen har ADHD (huvuddiagnos) och Atypisk Autism.

• Nilsfar

Musik är ett underbart intresse.

Det finns hur mycket som helst som går att väva in i det.

Några exempel:

Utveckla språket - om sonen har några olika favoritlåtar, låt honom välja genom att säga ett ord ur titeln (eller hela titlen eller ett ljud i ett ord beroende på var han är språkligt)

Ögonkontakt - börja sjung en låt för honom som han gillar. stanna upp mitt i och förklara att du behöver laddas upp för att fortsätta. Du laddas upp av att han tittar på dig.

Flexibilitet. hitta på nya texter till favoritlåtarna. Låt de gärna handla om något annat han tycker är intressant. T

Samspel - Utelämna ord som han får fylla i.

När vi jobbar med sonrise försöker vi använda barnets intresse till att hjälpa till med utvecklingen. Alla barn lär sig mer när de har kul, är intresserade och förstår sammanhanget de är i. Med lite fantasi är det inte heller svårt att få till repetitionen som är det bärande inom IBT

• 060810

Kan tipsa om Tuta och Kör. De har massa rolig musik och roliga texter. Mina ungar älskar dem. Även min 2 åring med misstänkt autism (har inget direkt språk utan bara ca 3 ord och resten joller).
    Hoppas det kan va något för din son. Det är massa rörelse i deras musik. :)

• Jonathanmamma

Jonathan älskar också musik och rörelse till. Miniröris kör de på dagis.
    Vi kör musikvideos hemma - alltså Disneys sing-a-long-songs och Thomas tåget-sånger på videoband. Sedan kör vi grovmotorisk träning (för att prata i IBT-termer). Gör så - och så turas vi om (som Kommunicerande Samspel, som jag också väver in i det). Hoppa på ett ben. Vill man sedan försvåra det så kan man säga vad den andra ska göra utan att göra det själv, men det är beroende på hur långt ni kommit i IBT:n också. Tror att det är en fortsättningsövning. Jonathan fick den avancerade för några veckor sedan (grovmotoriken är något han är riktigt bra på) när man ska kunna följa tre instruktioner och göra det - typ klappa händerna 2 ggr, snurra tre varv och hoppa två ggr.

För några veckor sedan var en musikpedagog på dagis, spelade en melodi på en xylofon och bad barnen härma melodin. Jonathan spelade den på pricken rätt, två ggr i rad, så musikpedagogen tror att han har perfekt gehör. Fast jag vet inte riktigt vad vi gör med det just nu. Musiklektioner/instrument får det bli i förta klass.

/Anna
    mamma till Jonathan, 6,5 år, autism och tränar IBT sen januari 2009

• Mamma till tre kottar
    hocuspocus skrev 2010-03-09 13:20:37 följande:
    Skulle vilja ha lite tips om hur man kan träna en 4 årig pojke med autism. Han älskar musik och att röra på sig. Älskar att titta på musikvideos på tv och han har börjat nynna med. Har för övrigt inte så mycket tal utan mest enstaka ord. Vi tränar också IBT men vill gärna få med musik och rörelser/dans på något sett eftersom han tycker att det är så kul! Vill gärna ha tips!
    Härma honom framför videon och se vad som händer!
  • Kerubmamman

Om ni har playstation kan jag rekommendera Lego rockband, våra pojkar (3+5 åriga autister) fick det i julklapp ifjol och det var en riktig hit.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Autism och musik