• tiamant

Rakning av ben - röda prickar...

Jag brukar raka benen med hyvel men har nu börjat få så fruktansvärt mycket röda prickar på benen!! Prickarna försvinner ju aldrig och jag skäms för att visa benen nu. Det har aldrig blivit så förut. Vad ska jag göra? Nägon som vet om det finns en kräm mot det eller något?

• Svar på tråden Rakning av ben - röda prickar...
  • psilotripitaka

Det finns ju Veet hårbortagningscreme, men den tycker jag personligen är helt värdelös. Det svider på benen av den och dessutom får man inte bort allt hår.

Jag ledsnade och införskaffade en epilator (baun silké-pil) som är ABBRA! gör inte alls så ont som många tror, man slipper stubb och behöver bara köra med den typ var 3-4.e vecka... rekommenderas!

• Tossan79

Jag har också en braun silk-épil, men tycker nog att den gör lite ont.... men hittills har jag överlevt, och får ha lena ben rätt länge innan nästa omgång!
    Vet inte riktigt vad du kan göra åt de röda prickarna..... kanske peeling, fuktighetskräm och mycket sol skulle dölja dem lite?

• maj72

Hur gör du när du rakar de. Brukar du tvätta av skummet från benen med jättevarmt vatten? Fick också prickar med varmt vatten men inga när jag använda bara ljummet.
    Får inte heller röda prickar när jag rakar "torrt".

• vivianne

Jag har hört att silikonbaserat glidmedel skall få hyveln att glida smidigt över huden och motverka irritation och röda prickar (använd istället för raklödder/creme). Jag har inte testat det själv men visst låter det logiskt.

• hidden angel

använd INTE hårborttagningskräm om inte benen e helt fria från prickar o andra sår/eksem. Det fräter sönder huden. Jag har testat ;(

raka medhårs och gör det inte för noga så att säga, så du tar bara på samma ställe en gång... det funkar för mig! Gör ju inte så mycket om ett o annat hårstrå sticker upp så länge det ser o känns frächt

• Jennaz

Ligg en stund i vatten (ta ett bad) först så håren blir mjuka. Då retar du inte hårsäckarna lika mycket. Smörj efteråt! Fungerar lika bra till bikinilinjen!

• jenjen

Jag brukar också få röda prickar ibland när jag rakar benen. Det värsta jag kan göra då är att smörja in dem med hudcreme för då blir det ännu värre!

Hårborttagningscreme eller silkepil funkar inte (håren försvinner helt enkelt inte, och då har jag ändå rätt tunt ljust hår), inte vax heller.

Bästa sättet att undvika prickar är att mjuka upp håren ordentligt med vatten först, alltså rakar jag mig bara i duschen efter 5-10 minuter. Sen är det bra att raka medhårs som nån ovan redan skrivit.

• jenjen

Jeol,
    För mig spelar det ingen roll om det är parfymfritt eller ej, jag får röda prickar ändå. Har testat diverse handcremer och ansiktscremer och alla ger mig utslag efter rakning
    Jag tycker inte att jag har särskilt känslig hud i vanliga fall heller så jag vet inte vad det beror på.

Lycka till tiamant! Det borde ju vara nåt av tipsen här som passar dig, förhoppningsvis...

• tiamant

Tack alla superdupertjtjer för alla tips!!! Det är säkert något som ska hjälpa.

Svar på tråden Rakning av ben - röda prickar...