• Anonym (Förvirrad)

Varför ringer hon inte referenserna eller mig?

Sökte jobb och kom på intervju, sen till nästa intervju sen var vi bara 2 kvar.. Hon ringde och ville att jag skulle skicka referenser så jag mailade över två namn och telefonnummer. Hon ville ha det snarast möjligt och jag fixade det därför några minuter senare. Detta var 1,5 vecka sedan och hon har inte hört av sig sen dess varken till mig eller referenserna (i alla fall inte den ena, den andra har jag inte pratat med). Hur ska jag tolka detta?

• Svar på tråden Varför ringer hon inte referenserna eller mig?
  • The Black Lady

Att du bör höra av dig igen till henne.....

• Bedelia

Troligen var du inte första hands valet, om jag ringer referenserna gör jag det endast berörande den person som står som första hands val. De kanske fick bra svar där och har bestämt sig för att gå vidare med den personen, men ännu ej lämnat besked då mycket kan ske innan man sitter med påskrivna papper.

Jag informerar ej resterande sökande förrän allt är klappat och klart.

Kan också vara så att hon bara frågade om du har referenser för att se om du har några. Jag tycker egentligen inte om hela referensgrejen för hur många lämnar egentligen en objektiv och om möjligt negativ referens?

• MissEllie
    Bedelia skrev 2010-03-09 14:04:02 följande:
    Troligen var du inte första hands valet, om jag ringer referenserna gör jag det endast berörande den person som står som första hands val. De kanske fick bra svar där och har bestämt sig för att gå vidare med den personen, men ännu ej lämnat besked då mycket kan ske innan man sitter med påskrivna papper.Jag informerar ej resterande sökande förrän allt är klappat och klart.Kan också vara så att hon bara frågade om du har referenser för att se om du har några. Jag tycker egentligen inte om hela referensgrejen för hur många lämnar egentligen en objektiv och om möjligt negativ referens?
    Exakt så gör jag också när jag anställer folk och ja, jag tycker likadant om referensprocessen.

Det är ju självklart att man väljer referenser som går i god för en.
  • Bedelia
    MissEllie skrev 2010-03-09 14:05:14 följande:
    Exakt så gör jag också när jag anställer folk och ja, jag tycker likadant om referensprocessen. Det är ju självklart att man väljer referenser som går i god för en.
    Just det, jag kan mycket möjligt be någon som jag på något sätt tycker är lite "suspekt" eller vad man ska kalla det om referenser, mest för att se om de kan hosta upp några - vissa har ju verkligen inte någon som vill ställa upp som referens och det kan ju få mig att dra öronen åt mig.
    Det är dock sällan jag verkligen ringer referenser, om allt verkligen känns rätt, och OM referenserna ej känns som objektiva - tex den nuvarande chefen.
  • MissEllie

Precis. Ofta får man ju en feeling direkt vid intervju och samtal och den känslan brukar vara rätt att följa. Då blir en referens en bisak i sammanhanget.

Har också varit med om dem som inte har några referenser eller har mycket suspekta sådana. Det var en som gav mig kassörskan på Statoil där hon brukade köpa cigg...

• Bedelia
    MissEllie skrev 2010-03-09 14:17:21 följande:
    Precis. Ofta får man ju en feeling direkt vid intervju och samtal och den känslan brukar vara rätt att följa. Då blir en referens en bisak i sammanhanget.Har också varit med om dem som inte har några referenser eller har mycket suspekta sådana. Det var en som gav mig kassörskan på Statoil där hon brukade köpa cigg...
    Haha, fick en gång en referens som var totalt dyngrak, visade sig efter lite efterforskningar att det personen inte alls var den/hade den position som den arbestsökande hade utgett utan att det var hennes alkoholiserade farbror (en annan kollegas granne visade det sig).
  • MissEllie

Lovley Man får vara med om mycket då man arbetar med människor...

TS: känner du att du vill ha ett svar, ring upp och ligg på. Ibland drar processen ut på tiden då man även har andra arbetsuppgifter och jag förstår att som arbetssökande vill man har svar direkt. Men yttre omständigheter kan göra att man tyvärr inte får det.

• Anonym (Förvirrad)

Ska nog ringa..

Känns ju tyvärr på det ni skriver som att det redan är kört =( Det kändes så bra på intervjun och det klickade verkligen mellan mig och arbetsgivaren.. Men men..

• Bedelia
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-03-09 14:48:40 följande:
    Ska nog ringa.. Känns ju tyvärr på det ni skriver som att det redan är kört =( Det kändes så bra på intervjun och det klickade verkligen mellan mig och arbetsgivaren.. Men men..
    Man vet aldrig, som sagt - kan vara något som drar ut på tiden.
    Ring så får du svar!

Lycka till!
  • Anonym

Hon kanske inte har fått tag på referenserna? Det har väl varit sportlov osv och det är inte omöjligt att många då åker iväg på en kortare semester om de har barn.

Ring och hör med det "nya" jobbet.

• Anonym (Förvirrad)
    Bedelia skrev 2010-03-09 14:51:24 följande:
    Man vet aldrig, som sagt - kan vara något som drar ut på tiden. Ring så får du svar! Lycka till!
    Antar att du är arbetsgivare själv?

Är det dumt att skicka ett mail och fråga eller är det alltid bäst att ringa?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2010-03-09 14:51:50 följande:
    Hon kanske inte har fått tag på referenserna? Det har väl varit sportlov osv och det är inte omöjligt att många då åker iväg på en kortare semester om de har barn. Ring och hör med det "nya" jobbet.
    Den ena referensen har jag kontakt med nästan dagligen, så det borde hon fått. Den andra är också "hemma"
  • Bedelia
    Anonym (Förvirrad) skrev 2010-03-09 14:52:44 följande:
    Antar att du är arbetsgivare själv?Är det dumt att skicka ett mail och fråga eller är det alltid bäst att ringa?
    Ja, jag jobbar en del med rekryteringar.

Att ringa tycker jag är bäst, i detta fall, då får du ett snabbt och koncist svar, förhoppningsvis.

Gillar inte riktigt människor som kör mail-konversationer som jobbsökande, det ger åtminstone mig ett litet "fegt" intryck. Genom att ringa visar man att man vågar och man vill, och i din situation har du en klar anledning att ringa.

Skriv gärna hur det gick!
  • Anonym (Förvirrad)
    Bedelia skrev 2010-03-09 14:55:28 följande:
    Ja, jag jobbar en del med rekryteringar. Att ringa tycker jag är bäst, i detta fall, då får du ett snabbt och koncist svar, förhoppningsvis. Gillar inte riktigt människor som kör mail-konversationer som jobbsökande, det ger åtminstone mig ett litet "fegt" intryck. Genom att ringa visar man att man vågar och man vill, och i din situation har du en klar anledning att ringa. Skriv gärna hur det gick!
    Jag ringer förmodligen imorron! Återkommer då =)
  • MissEllie

Jag som arbetsgivare anser också att ringa är det bästa, blir mer personligt då. Lycka till och skriv gärna här inne hur det har gått.

• Anonym

Intressant! Jag har en del kontakt med personer som söker arbete hos oss och jag tycker det är såååå skönt när de har vett att mejla istället för att ringa och störa mig mitt i något annat. Men vi är så olika!

• Bedelia
    Anonym skrev 2010-03-09 20:44:59 följande:
    Intressant! Jag har en del kontakt med personer som söker arbete hos oss och jag tycker det är såååå skönt när de har vett att mejla istället för att ringa och störa mig mitt i något annat. Men vi är så olika!
    Spontanansökningar och allmänna förfrågningar då vi inte är mitt inne i en rekryteringsprocess ser jag hellre som mail, men är man mitt inne i en pågående process så störs jag definitivt inte av att någon av de utvalda kandidaterna ringer och frågar hur det går.
Svar på tråden Varför ringer hon inte referenserna eller mig?