• JohannaRosdahl

Kung Bore

Är lite nyfiken på vad folk tycker om namnet Bore!?
    Vår son som föddes för en vecka sen ska heta det. Min man heter det i andra namn och hans morfar hette det. Dessutom så passar det väldigt bra efter den här extrema vintern vi haft, Kung Bore. :)
  • Svar på tråden Kung Bore
  • Jezamine

Hiskeligt fult.

Avstängd tills vidare
  • DenNamnbitne

Jag tycker att det var riktigt roligt och originellt faktiskt. Och det blir ett intressant minne utav denna den kallaste vintern på hur många år som helst. Bore är ett intressant och litterärt namn som jag tycker att det är jätteroligt att ni döper er son till. Grattis till pojken{#lang_emotions_tomte} Namnet är fint också, Bure är ett annat fint liknande namn.

• bluebird

Min första tanke är direkt, "TYcker ni inte om erat barn?" {#lang_emotions_surprised}

• Salamina

För mej är det ett kattnamn. När jag var barn hade vi en perser som hette Bore af Rimfrost.
    Tycker Bore är ett härligt namn, men som sagt jag associerar det till katt...

Mamma till Sibelle 090316
  • siamusen

Helt ok pa svenska. Inte sa passande pa engelska dock.

• Blossi
    siamusen skrev 2010-03-12 14:14:32 följande:

Brist på information skapar spekulation
  • millie89

tycker det är kul med släktnamn! särskillt om man har ett ovanligt namn i släkten så är det självklart att man ska använda det igen om man gillar det!!! det blir ju fint då om man  kan koppla ihop det med någon man tycker om! inget fel på bore!

• Umbrageous

Inte helt unikt dock:

Förnamn

Det finns ingen kvinna som har namnet Bore som förnamn. Det finns 147 män som har förnamnet Bore. Av dessa har 52 namnet Bore som tilltalsnamn.
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-12 14:14:32 följande:
    Men jag tror att trådstartaren bor i Sverige, så varför bry sig om engelskan om namnet är fint på svenska- det är ju ändå huvudsaken{#lang_emotions_tomte}
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-03-13 10:14:48 följande:
    Men jag tror att trådstartaren bor i Sverige, så varför bry sig om engelskan om namnet är fint på svenska- det är ju ändå huvudsaken
    Absolut. Tänkte bara mer om barnet senare reser men det spelar ingen roll alls egentligen
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-13 23:36:10 följande:
    Absolut. Tänkte bara mer om barnet senare reser men det spelar ingen roll alls egentligen
    Ja, absolut! Vid resor och utlandsvistelser är ju namnet en liten speciell grej, absolut. Jag är dock lite tveksam till de som väljer engelska namn bara för att det ska passa utomlands. Jag tycker att alla lands namn ska kunna räknas till internationella namn. Extra internationellt blir det om man blandar tex svenska, franska och spanska namn tex Claude Anders Alfredo {#lang_emotions_sunny}
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-03-14 00:01:52 följande:
    Ja, absolut! Vid resor och utlandsvistelser är ju namnet en liten speciell grej, absolut. Jag är dock lite tveksam till de som väljer engelska namn bara för att det ska passa utomlands. Jag tycker att alla lands namn ska kunna räknas till internationella namn. Extra internationellt blir det om man blandar tex svenska, franska och spanska namn tex Claude Anders Alfredo
    Vem har sagt att man maste välja engelska namn? Jag tänkte bara att Bore inte har sa kul betydelse pa engelska, men engelskans bore uttalas inte likadant sa "problemet" skulle bara uppstå om man sag namnet skrivet utan att höra uttalet.
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-14 00:08:50 följande:
    Vem har sagt att man maste välja engelska namn? Jag tänkte bara att Bore inte har sa kul betydelse pa engelska, men engelskans bore uttalas inte likadant sa "problemet" skulle bara uppstå om man sag namnet skrivet utan att höra uttalet.
    Nej, förlåt, jag vet att du inte skrev något sådant. Det var bara ett allmänt uttalande. Jag försåt mycket väl "problemet" och att det skulle kunna bli lite "kul" om man läser upp namnet på engelska. Det var absolut ingen kritik mot vad du skrev, jag håller med dig{#lang_emotions_tomte}
  • siamusen
    DenNamnbitne skrev 2010-03-14 00:32:15 följande:
    Nej, förlåt, jag vet att du inte skrev något sådant. Det var bara ett allmänt uttalande. Jag försåt mycket väl "problemet" och att det skulle kunna bli lite "kul" om man läser upp namnet på engelska. Det var absolut ingen kritik mot vad du skrev, jag håller med dig
    Fast pa svenska är det fint
  • Krake

Ovanligt men enkelt. Tycker det är ett helt ok namn!

(Jag tror att de flesta engelsmän skulle fatta att e:et ska uttalas, dessutom. Men visst fins det en poäng att ge hyfsat internationella namn. Det betyder inte anglosaxiska namn, men svensk stavning är ju ganska knepig i mång fall. Själv vill jag undvika namn där uttalet inte går att utläsa från stavningen såvida man inte kan svenska. Ta t ex Göran eller Kerstin, inte många utanför landets gränser som begriper att det ska uttalas Joeran och Scheschtin...)
  • DenNamnbitne
    Krake skrev 2010-03-14 00:42:20 följande:
    Ovanligt men enkelt. Tycker det är ett helt ok namn! (Jag tror att de flesta engelsmän skulle fatta att e:et ska uttalas, dessutom. Men visst fins det en poäng att ge hyfsat internationella namn. Det betyder inte anglosaxiska namn, men svensk stavning är ju ganska knepig i mång fall. Själv vill jag undvika namn där uttalet inte går att utläsa från stavningen såvida man inte kan svenska. Ta t ex Göran eller Kerstin, inte många utanför landets gränser som begriper att det ska uttalas Joeran och Scheschtin...)
    Ja, men de där uttalen du skrev är väl just engelska?{#lang_emotions_wink} Man får väl lära dessa obildade stackare hur namnen ska uttalas, det är väl inget stort problem. Vi har ju lärt oss hur deras namn ska uttalas{#lang_emotions_wink}
  • Krake
    DenNamnbitne skrev 2010-03-14 00:52:15 följande:
    Ja, men de där uttalen du skrev är väl just engelska? Man får väl lära dessa obildade stackare hur namnen ska uttalas, det är väl inget stort problem. Vi har ju lärt oss hur deras namn ska uttalas
    Förstår inte riktigt hur du menar med engelskt uttal... Jag tycker inte det är _fel_ att ge såna namn, men eftersom jag själv har ett förnamn som är helt obegripligt för alla utom för svenskar - det är tydligen jättesvårt att uttala, stava eller ens komma ihåg, helt hopplöst - så är jag lite grinig på den punkten.
  • Krupskaja

Jag känner en kille som heter Bore. Han gillar inte alls sitt namn utan kallar sig Bobbo, nu har han också lagt till det namnet så han heter det "lagligt". Men han är i tjugoårsåldern, jag tror att det kan vara annorlunda att döpa ett barn till det idag när annorlunda namn är mer accepterade.
    Själv tycker jag Bore är ett jättefint namn.

Svar på tråden Kung Bore