• Äldre 9 Mar 15:35
    1259 visningar
    1 svar
    1
    1259

    öppen 2 cm 2 barnet

    hej!
    är i v 37+3 var hos läkaren i går. då var livmodertappen helt mjuk när hon kände och trodde att  jag var öppen 2 cm har ont i länd ryggen och lite samandragningar men inget mer. än del säger att man kan gå öppen i veckor med 2 barnet utan att det händer något.. stämmer det?? sen undrar jag har sån hosta, hostar så mycket så jag kräks kan det vara farligt för barnet.. ??

    är väldigt tacksam för svar
    kramar

  • Svar på tråden öppen 2 cm 2 barnet
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 10 Mar 18:39
    #1

    Hej!

    Ja, latensfasen kan vara lurig... I "böckerna" står det ofta att latensfasen kan vara i upp till 24 timmar om man är förstföderska. I praktiken kan man ha starka förvärkar långt innan, upp till ett par veckor innan, precis som din barnmorska sa.

    Försök leva "som vanligt" så länge som möjligt och låt förvärkarna komma och gå... Vila mycket och gör gärna sådant som distraherar lite - titta kanske på en roligt film eller liknande.

    Jag vet att magsjuka, där mamman kräks mycket, kan ha en igångsättande påverkan. Mitt första barns förlossning började precis på det sättet... Men det beror förstås hur mycket du kräks och hostar - mitt råd är att du pratar med din barnmorska eller läkare om den saken och om det finns någon hjälp du kan få.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden öppen 2 cm 2 barnet