• Lillkillensmamma

Hamster vid vilken ålder??

Min son ska fylla 8 i april och har nu sen i julas tjatat om en hamster, han fick ju ingen i julklapp :(
    Jag undrar hur det ser ut för er som har gett era barn hamstrar,  vilken ålder är ert barn?? Jag tänker ju på sonens kännslor som kommer knäckas om ett par år då det lilla djuret kommer att dö. Min erfarenhet säger att hamstrar dör med en genomsnittlig ålder på 2 år. Hur är det med det??
    jag växte upp med många djur omkring mig och det var alltid nåt som dog.. Vet hur jobbigt det var. Men hur förklarar man det för ett barn?? Vill ju kunna ge honom det han vill ha men det känns så svårt.
    Ngn med tips??

• Svar på tråden Hamster vid vilken ålder??
  • Mariohn

Hamstrar är inga djur som mår bra av att lekas med och således inte ett djur man ger till ett barn som vill ha ett keldjur. 

• SunnyBunny

Jätte tråkiga djur då de helst vill vara "under jorden" i sina mörka gångar! Jag skulle mer rekomendera en takråtta som är helt underbara keliga djur, men kanske inte så många som klarar av råttor;)

Annars får man förklara så gott det går, minns att jag var jätte ledsen när jag var liten och mitt djur hade dött, men min mamma var snabb med och köpa en ny och man glömde det fort;) Vet att hon även bytte ut mina möss ibland när de hade dött och jag märkte det inte ens;)

• Mariohn

När min kusins tamråtta dog sade hans mamma att den hade åkt på vinterförvaring. Funkade skitbra. 

• Lillkillensmamma

Försökt att prata med min sambo om takråtta då jag själv hade en när jag var liten och den var med mig överallt.. Men sambon vägrar och tycker att dom är äckliga och "kommer inte under mitt tak".

• Fru U

Jag skulle rekommendera ett marsvin snarare än en hamster. Lite tåligare har jag förstått, men det är ju inte riktigt keldjur ändå

Svaren bor i hjärtat
  • tinis77

Det finns för det första inget som hetter "takråtta", och för det andra så är en tamråtta ett betydligt trevligare djur än en hamster. Alla gnagare utom hamster måste ha sällskap, så om ni skaffar råtta så måste ni köpa 2 st. Om sambon är tveksam, kolla om det finns en uppfödare i närheten och be om att  få komma dit och hälsa på råttorna. Mysigare djur får man leta efter!
    Tänk på att vad ni än köper för djur så köp från uppfödare och inte zoobutik.
    Annars är kaniner och marsvin trevliga djur, de lever ju lite längre oxå.
    Även om det är sonen som ska få djuret, så är det ni som har ansvaret för att djuret sköts ordentligt.
    Lycka till!

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • Lillkillensmamma

Tack för alla tips. Vi kommer prata om det här när sambon kommer hem sen. Men det lutar mycket för att vi kommer vänta tills han är äldre och mer ansvarsfull, även om han är det idag också men han är ju dock bara ett barn.

• Lillkillensmamma

Självklart är det vi som vuxna som har det fullständiga ansvaret över djuret (vilket det nu skulle bli). Men jag vill ju också att sonen ska veta och förstå att det är ett liv som man måste se efter och ta hand om och älska och allt vad det innebär.

• Nellee

Marsvin är bättre än hamster. De kan bli rätt elaka, tycker jag i alla fall. Jag hade marsvin när jag växte upp, underbara djur som är sociala och "pratar" mycket. Vi ska köpa två stycken nu i veckan eller nästa.

Don't you black or white me
  • tinis77
    Lillkillensmamma skrev 2010-03-09 16:01:11 följande:
    Självklart är det vi som vuxna som har det fullständiga ansvaret över djuret (vilket det nu skulle bli). Men jag vill ju också att sonen ska veta och förstå att det är ett liv som man måste se efter och ta hand om och älska och allt vad det innebär.
    Klart att barnet ska få lära sig att ta hand om sitt/sina djur, bara föräldrarna är med och ser till att djuret sköts på rätt sätt. Vet folk som köpt djur till sina barn och sen räknat med att barnen ska sköta sitt djur själv... Har slutat med att djur dött pga att de inte fått mat och vatten...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
Svar på tråden Hamster vid vilken ålder??