Barn som inte ser det de ska på 4-årskontrollen
Vår son såg inte bra, men nåt enstaka tecken på den näst nedersta raden för vad gränsen går för vad de ska klara på ena ögat, och inte nedersta på andra ögat.
Nu ska vi dit igen och göra en ny koll men barnmorskan slängde i alla fall ut sig att "han verkar inte se bra den här pojken". Han kisade och gissade på olika tecken och detta oroar mig. Sedan verkade han ju förstås inte bekväm med lappen som satt över ena ögat heller.
Har en äldre son som började skela som tvååring och är översynt och har haft glasögon sedan dess och skulle så gärna slippa det med lillebror även om det ju inte är en världskatastrof.
Vad tycker ni jag kan göra hemma för att lirka ut om han ser dåligt eller inte? Han sitter gärna nära tv:n och då säger jag åt honom att backa men han kisar aldrig när han ska se på långt håll. På förskolan har de aldrig upplevt att han ser dåligt.
Jag vet ju att de kan få fram exakt synskärpa på ögonmottagningen dit vi kommer bli remitterade om det blir samma sak nästa gång, och var går då gränsen för att de skall anse att glasögon är nödvändigt?