• Nektarin

Barn som inte ser det de ska på 4-årskontrollen

Vår son såg inte bra, men nåt enstaka tecken på den näst nedersta raden för vad gränsen går för vad de ska klara på ena ögat, och inte nedersta på andra ögat.
    Nu ska vi dit igen och göra en ny koll men barnmorskan slängde i alla fall ut sig att "han verkar inte se bra den här pojken". Han kisade och gissade på olika tecken och detta oroar mig. Sedan verkade han ju förstås inte bekväm med lappen som satt över ena ögat heller.
    Har en äldre son som började skela som tvååring och är översynt och har haft glasögon sedan dess och skulle så gärna slippa det med lillebror även om det ju inte är en världskatastrof.
    Vad tycker ni jag kan göra hemma för att lirka ut om han ser dåligt eller inte? Han sitter gärna nära tv:n och då säger jag åt honom att backa men han kisar aldrig när han ska se på långt håll. På förskolan har de aldrig upplevt att han ser dåligt.
    Jag vet ju att de kan få fram exakt synskärpa på ögonmottagningen dit vi kommer bli remitterade om det blir samma sak nästa gång, och var går då gränsen för att de skall anse att glasögon är nödvändigt?

• Svar på tråden Barn som inte ser det de ska på 4-årskontrollen
  • Weyoun

Jag har inget svar, men min 4-åring hade samma resultat på sin 4-årskontroll nyss. Vi ska också gå på en extrakoll snart och då ev. bli remitterade till optiker eller dylikt. Vi har ALDRIG märkt att han ser dåligt, tvärtom så verkar han se bättre än oss =)

• Nektarin

Viccy tack för ditt svar. Då kanske vi kan "följas åt?" Vi skall göra ett nytt försök på BVC efter påsk, tror det var den 7:e.
    Om det fortf. inte går som det ska blir det remiss till ögon.

• Weyoun
    Nektarin skrev 2010-03-10 08:09:53 följande:
    Viccy tack för ditt svar. Då kanske vi kan "följas åt?" Vi skall göra ett nytt försök på BVC efter påsk, tror det var den 7:e. Om det fortf. inte går som det ska blir det remiss till ögon.
    Gärna!!

Vi ska dit i slutet av mars (har jag för mig).

• nessemo

Min Dotter på 4 år fick göra om sin synundersökning men det gav samma fel, hon fick en remis till sjukhuset på ögon och där såg dom att hon hade väldiga syn fel på höger sida. Men alla i familj och släkt har synfel av någo slag. Nu har hon glasögon och hon godtog dom och nu har hon dom heltid. Vi har en dotter som är tre mån och henne ska dom skicka på ögon så fort så möjligt så att de inte blir för länge så hon också får så svårt fel som syster.. Tycker det är bra om dom gör Ögon kontroll tidigar så att dom kan träna upp sig när dom är små..

• Nektarin

nessemo, självklart är ju glasögon ingen katastrof, jag vet inte om jag bär på "syndefekter", men min äldre son har ju glasöoon, han är översynt i stället för långsynt som jag är (ser sämre på nära håll) samt ett rejält brytningsfel på ena ögat.
    Min man har inga problem med synen och heller inte pappan till den andra sonen. Min dotter som är äldst har inte perfekt syn men inga glasögon krävs tydligen i detta läge.
    Hoppas förstås att vi slipper men vi får såklart göra det bästa av situationen om det är så att det behövs.

• Kissekatt

Vår dotter fick också dåligt resultat på syntestet. Hon fick göra om det och det visade sig att hon har ett brytningsfel som är såpass litet att man väljer att vänta med glasögon tills det är skoldax för henne. Jag har heller aldrig upplevt att hon ser dåligt.

• Nektarin

Kissekatt, ok, kan det växa bort så ni rentav slipper det helt och hållet?

• Weyoun

Hejsan!!

Idag har jag och Adrian varit på synkontroll igen, och det blir remiss till ögon. De tyckte att det är lika bra att vara säkra. När var det ni skulle dit?

• missteddy

kan vara att han var trött min son fick göra om testet och dagen efter men tidigare på dagen och då såg han bättre

• Scruffy

Det behöver inte vara någonting alls.
    Jag har inte märkt något hemma på min dotter. När vi var på 4 års kontroll så gick det kanonbra med vänstra ögat men sedan när dem kollade högra ögat blev hon obekväm och vred på huudet och hade svårt att säga vilka bokstäver det var.
    Vi fick komma till en ögonläkare hos BVC två månader senare. Jag var orolig för att min dotter skelade, men det gjorde hon inte.
    Den här ögonläkaren började med högra och det gick kanon, hon lästa i princip alla rader, men sedan var det lite si och så på vänstra. Då vart jag verkligen konfunderad.
    Vi fick en remiss till ögonmottagningen där dem skulle kolla ev brytningsfel. Där fick hon pupillutvidgande droppar och sedan kollade dem henne i en datorn. Hon är inte närsynt. Hennes översynthet ligger inom det normala för hennes ålder. Ev. var hon lite astigmatisk. Dem sa att 4 åringar är ganska små ännu och det kan helt enkelt vara så att dem tröttnar på undersökningen och då verkar det som om dem inte ser. Dem skulle kalla oss i vår för att kolla henne på tavlan.

Svar på tråden Barn som inte ser det de ska på 4-årskontrollen