• AlexandraH

Är det så svårt att bli gravid på första försöket som det påstås? (LÄNGTAR!)

Nu äntligen börjar vi med barnverkstan efter år av längtan! Nu längtar jag så det spricker och är så orolig att det ska dröja, Vill helst bli gravid nu på en sekund så jag vet att jag kan bli det. Och så till min fråga.. Är det så omöjligt att bli gravid på första försöket som många verkar påstå? Är 22 år och är inte överviktig, min mens är regelbunden och jag känner av min ägglossning väl! Även om du inte har ett vettigt svar så skriv gärna, behöver prata:)

• Svar på tråden Är det så svårt att bli gravid på första försöket som det påstås? (LÄNGTAR!)
  • annica10

ja vi har försökt i över 1½ år nu och det har tyvärr inte blivit något, jag är 26, inte överviktig, frisk vad jag vet, min mens är regelbunden och jag vet exakt när jag har ägglosning...såå jag antar att man aldrig vet förens man sätter igång och försöker =)
    MEN ska till läkaren nu om 2 veckor, såå får se vad man får för svar.

Håller tummarna för er!

• Shmone

Om du frågar mig - så är det inte alls svårt att bli gravid på första försöket.

1a barnet - första försöket
    2a barnet - första försöket
    3e barnet - gravid trots kondom
    4e barnet - andra försöket (blev ärligt talat riktigt förvånad att det inte gick på första..)

Men alla är vi olika fertila.. går inte att förutsäga hur lång tid det tar förrän man har försökt..

• AlexandraH

Hej annica10! Gud vad jobbigt för er! Jo det är väll så, man kan aldrig veta, hur frisk man än känner sig. Jag hoppas att dom kan se orsaken till varför det inte blir någon bebis! Jag önskar dig lycka till! Mvh Alex

• rosenfink

Ojojoj, för min del verkade det inte vara svårt alls, det var inte ens direkt meningen. Jag har ätit p-piller i ca 2 år, innan det p-stav i 3 och dessförinnan andra piller.. I mitten på november slutade jag med piller för att blir "fri från hormoner". Vi körde skyddat i början, sen oftare avbrutet.
    Min mens hade jag koll på, men den var sjukt oregelbunden de två och en halv gångerna jag hann ha det innan det tog stopp :)

Det "roliga" är att enda gången vi inte avbröt så att säga verkade ju vara just den gången då jag haft ägglossning, supertiming eller vad? haha, och detta har jag omöjligt kunnat veta på grund av min oregelbndna mens. Så har man ju hört så mycket om att det tar sån tid för hormonerna att gå ur kroppen och blaha blaha.

Så det blev lite av en surprise när jag tog testet, tänkte att mensen bara var sen, för den ju var så konstig innan också. Men nej, istället kommer det en knodd i oktober :) och det är vi båda glada för! Bästa medicinen är nog att inte stressa, och bara ha kul med fabriken ;)

Lycka till med era försök!

• AlexandraH

Hej Shmone!
    Det låter som min mamma och syster, dom vart nästan "magiskt gravida" Kan det vara ärftigt? :)

• AlexandraH

Hej Sjerfbeck! Vissa verkar ha väldigt lätt att bli gravida, så din var inte planerad alltså? Grattis får man säga:)

• DevilsDaughter

Jag hör ofta om folk som blir gravida på första försöket och de som blir gravida trots att de inte ens försöker. Det tog 1 år för oss med första, 6 månader med andra och nu är vi på försök nr 3 med tredje.
    Jag har också varit ung och normalviktig med hyfsat normal mens och ägglossning. Kan vara så olika...
    Lycka till

• SVEACOOL
    AlexandraH skrev 2010-03-09 16:33:56 följande:
    Hej Sjerfbeck! Vissa verkar ha väldigt lätt att bli gravida, så din var inte planerad alltså? Grattis får man säga:)
    desto mer man slappnar av säger dem väl....jag blev grav på 1a försöket m alla mina 3{#lang_emotions_wink}
  • sisterinlaw

Det bästa svaret får du om du istället googlar statistik men om du frågar mig så är det såklart jättelätt eftersom vi bara försökte en gång och lyckades. Självklart ger det ingen bra bild alls över de egentliga chanserna att bli gravid på första försöket.

• geten

Hej!
    Det är nog väldigt olika, vi har försökt att bli gravida i snart 4år men än så har vi inte lyckats. Jag är normalviktig, nu 30år reelbunden mens och vet ungefär när jag har äl men vad hjälper det, fick reda på för ett tag sedan att mina ägg är dåliga och ska därför genomgå en äggdonation under våren. Min syster och mamma har haft lätt för att bli gravida.....

Hoppas att det lyckas för er!!

Svar på tråden Är det så svårt att bli gravid på första försöket som det påstås? (LÄNGTAR!)