Anonym (oj) skrev 2010-03-09 18:46:53 följande:
Svägerskan har en ganks allvarlig form av Asperger, har förstått att det är många som är mycket mer högfungerande med jobb, familj, vänner och rika liv som tex din partner. Svägerskan bor i speciellt boende och går på dagverksamhet och kommer aldrig klara sig själv (i 25 års åldern nu). Hon fungerar bra i vissa sammanhang men är som ett barn i andra. Hon kan absolut inte "läsa" andra människor och inte riktigt förstå hur folk reagerar. Hon tar allt som man säger rent bokstavligt och man kanske int eförstår det själv förrens efter en stund. Det var min man som påpekade hur det yttrar sig rent fysiskt, hade inte tänkt på det själv förut. Hon är alltid i vägen - om man är flera stycken i ett rum och jag är på väg emot bordet med glas i handen för att duka så flyttar sig de flesta människor ur vägen utan att någon tänker på det medans hon snarare kliver rakt i vägen för en. Det är ett bra, rent fysiskt, exempel som visar på hur oförmögen hon är att läsa av vad som händer runtomkring som vi andra gör rent automatiskt.Hon är jättegullig men hon skulle tex aldrig klara av att vara mamma. Det är svårt att förklara vad jag menar men det är svårt att förhålla sig till någon som är oförmögen att sätta sig in i andras känslor....
Ok! Min man är ju "normal" på ytan, men han har några egenheter som är s***-jobbiga: han sitter alltid först och äter på bjudningar (innan vi bjudits till bords), han kan dansa men en och samma tjej en hel kväll och inte FATTA att jag blir ledsen, han kan lyssna på hög musik hemma utan nån respekt öht för mig och barnen (nu bor vi tillfälligt isär och då är han JÄTTEOROLIG för vad grannarna ska tycka!!), han kan sitta och bygga med LEGO och bli s***-sur om nåt av barnen eller deras kompisar pajar det han byggt, han fattar inte att jag inte kan stå "stand-by" 24/7 för hans skull, han blir jättekonstig om han inte får total uppmärksamhet av andra, han stänger ibland "av" och då får man ingen kontakt och han är ofta JÄTTETRÖTT och kan somna när som helst.
Han är oerhört charmig, smart och snäll - men så KORKAD ibland!
Han är som ett barn... Han måste LÄRA sig att hantera varenda liten sketen situation, sen kan han det. Men ibland undrar jag hur det står till.